پایگاه اطلاع‌رسانی جماران - حسین شاکری - سازمان بین‌المللی مهاجران گفته است، در اثر حمله صدها تن از افراد مسلح گروه تکفیری تروریستی داعش به شهر موصل حدود 500 هزار تن به خروج از منطقه مجبور شده‌اند.

به گفته منابع خبری در حالی شهر موصل و بیشتر استان نینوا تحت کنترل تکفیری‌های داعش درآمده است که در میان آوراگان نظامیان عراقی نیز دیده می‌شوند.

بر پایه گزارش‌ها مدیر گروه مامورین ترکیه در موصل و ده‌ها تن از مقامات شورای شهر نیز به گروگان گرفته شده‌اند.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق نیز از مجلس این کشور خواسته است تا حالت فوق‌العاده اعلام کند.

در همین حال مقامات امریکایی نیز گفته‌اند که نشانه‌ها از این حکایت دارد که داعش به تهدیدی برای کل منطقه تبدیل شده است.

داعش یا گروه به‌اصطلاح دولت اسلامی عراق و شامات گروهی تروریستی است که از گروه القاعده منشعب شده است. این گروه تکفیری در حال حاضر مناطق قابل توجهی از شرق سوریه و غرب و مرکز عراق را تحت کنترل خود درآوره است.

هم‌چنین رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که ساکنین موصل، دومین شهر بزرگ عراق، گفته‌اند، داعش بیرق‌های خود را بر فراز ساختمان‌ها برافراشته و شبه نظامیان با بلندگو مدعی شده‌اند «برای آزادسازی شهر آمده‌اند.»

ام کرم، یکی از کارمندان دولتی در موصل به خبرنگاران گفته است، «وضعیت در درون شهر بحرانی است و کسی نیست که به کمک ما بیاید. ما بسیار وحشت داریم.»

بنا به گفته منابع خبری داعش بین 3 تا 5 هزار عضو دارد و از سازمانی مرتبط با القاعده در عراق منشعب شده است. این گروه تا پیش از حمله به موصل در رمادی و فلوجه فعالیت داشت اما کارشناسان بر این باورند که اشغال موصل حرکتی است بیش از حد انتظار همه‌گان که منطقه را در بهت فرو برده است. داعش تحت رهبری ابوبکر البغدادی که پیش از این نیز رهبر القاعده عراق بود.

کارکنان سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته‌اند تمامی ساختمان‌های دولتی از جمله قرارگاه‌های نظامی و انتظامی و نیز فرودگاه موصل به اشغال داعش درآمده است. هم‌چنین یک مقام ترکیه‌ای اعلام کرد که 48 تبعه این کشور و مدیر دفتر ماموریت سیاسی در موصل به اسارت درآمده‌اند.

هم‌چنین گزارش‌ها حاکی است قرارگاه‌های پلیس به آتش کشیده شده و بازداشت‌شدگان در آن‌ها آزاد شده‌اند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از محمود نوری، یکی از ساکنان موصل که منطقه را ترک کرده است اعلام کرد، «نظامیان ارتش سلاح‌های خود را به کناری انداخته لباس‌های خود را عوض کرده و حتی بدون خودروهای خود از شهر خارج شده‌اند.»

منابع خبری در آخرین ساعات سه‌شنبه (20 خرداد) گزارش داده بودند که اعضای تکفیری داعش تا نزدیکی شهر بیجی، دارای بزرگترین پالایشگاه عراق پیش‌روی کرده‌ بودند اما در مواجهه با نیروهای ارتش و مقاومت پلیس عقب‌نشینی کرده‌اند.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا درباره حمله به موصل و وضعیت عراق گفته است که وضعیت «به شدت جدی» است و اعلام کرد که واشنگتن «از واکنش‌های جدی مشترک برای عقب راندن مهاجمان» حمایت خواهد کرد.

یکی از سخنگویان بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز گفته است وی «به شدت درباره این وضعیت نگران است.»

منابع رسمی به رسانه‌ها گفته‌اند که ساکنین آواره شده موصل در حال حرکت به سوی سه شهر اطراف منطقه کردستان عراق هستند و در آن‌جا برای آنان اردوگاه‌های موقت در نظر گرفته شده است.

در همین حال نیکروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان با انتشار بیانه‌ای از اداره پناهندگان سازمان ملل درخواست کمک کرده است.

نوری المالکی نیز طی سخنان تلویزیونی گفته است که نیروهای امنیتی عراق در حال حاضر در حالت «حداکثر آماده‌باش» قرار دارند.

هم‌چنین برخی اخبار از آغاز درگیری پیشمرگان کردستان عراق با اعضای داعش حکایت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.