در بیستمین روز عملیات آزادسازی موصل نبرد سنگین در محله های شرقی که در روز جمعه آغاز شده بود، امروز شنبه نیز ادامه دارد.

بیش از یک میلیون غیر نظامی در موصل هستند و تلاش ارتش برای پیشروی بدون آسیب رساندن به مردم بی گناه را کُند کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: نبرد سنگین در محله های شرق موصل که در روز جمعه آغاز شده بود، امروز شنبه نیز ادامه دارد. نیروهای ویژه عراق حمله گسترده ای را به مناطق شهری موصل آغاز کرده اند و قصد دارند از یک نقطه ورودی دوم به شمال شرق، حمله به تروریست های داعش را آغاز کنند.

حمله جدید در شمال شرق

ستونی از خودروهای زرهی از طریق بیابان و برای باز کردن جبهه ای جدید، وارد مناطق «تحریر» و «زهرا» شدند.

چند خودرو از جمله یک بولدوزر مملو از مواد منفجره تلاش کردند به نیروهای امنیتی حمله کنند و آنها را هدف قرار دهند اما هدف حملات هوایی قرار گرفتند و منهدم شدند. با این حال، دو خودرو در نزدیکی نیروهای در حال پیشروی منفجر شدند. یک افسر ارتش عراق گفت که پنج سرباز از نیروهای ویژه در طول عملیات روز جمعه کشته شدند، در حالی که یک افسر و سه سرباز و همچنین یک روزنامه نگار عراقی که سربازان در حال پیشروی را همراهی می کرد، زخمی شدند.

درگیری های شدید شرق

پیش از این، در درگیری های مستقیم میان نیروهای عراقی و داعشی ها در مراکز شهری رخ داد.

این پیشروی صبح امروز با حملات توپخانه ای و خمپاره ای در مناطق «عدن»، «تحریر» و «قدس» در غرب مواضع نیروهای ویژه در محله های «کوکجلی» و «کرمه» آغاز شده بود. پس از رگبار توپخانه ای نیروهای ویژه هر دو طرف با سلاح های کوچک و خمپاره یکدیگر را هدف قرار دادند.

تخلیه غیرنظامیان

در حالی که شماری از نیروهای عراقی از سمت غرب به موصل حرکت می کنند،هزاران نفر از مردم در حال حرکت به سمت شرق برای یافتن سرپناه هستند. در یک تقاطع جاده ای در شهر «برطله»، کاروان هایی از خودروها صف کشیده اند تا پس از عبور از پست های بازرسی به اردوگاه های آوارگان برسند.

بیش از یک میلیون غیر نظامی در این شهر هستند و تلاش ارتش برای پیشروی بدون آسیب رساندن به مردم بی گناه را کُند کرده اند. تروریست ها هزاران نفر از آنها را با خود به مناطق شلوغ شهری برده اند تا احتمالا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند، در حالی که صدها نفر دیگر در روز گذشته به سمت قلمروهای تحت کنترل دولت حرکت کردند.

هشدار سازمان ملل

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد که داعشی ها هزاران عراقی را به شهر موصل برده اند تا از آنها به عنوان سپرانسانی در مقابل حملات هوایی استفاده کنند.

«راوینا شامدسانی» سخنگوی دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه هشدار داد که عناصر داعش بیش از یک هزار و 600 عراقی را در فاصله دو هفته اخیر به اسارت گرفته و با انتقال آنها به شهر موصل از آنان به عنوان سپر دفاعی استفاده می کند.

این دفتر اعلام کرد که همزمان با ادامه عملیات آزاد سازی شهر موصل 180 تن از ساکنین شرق این شهر در روز چهارشنبه جان خود را از دست داده اند و مسئولین این دفتر در حال بررسی خبرهای مربوط به مرگ 200 تن دیگر از اهالی موصل که در همین روز ها کشته شده اند هستند.

سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل یاد آور شد که داعش از تاریخ 17 اکتبر تاکنون صدها خانوار عراقی را به بهانه انتقال به سوریه با کامیون هایی از منطقه «حمام العلیل» به موصل منتقل کرده تا در صورت لزوم از آن ها به عنوان سپر انسانی در مقابل حملات استفاده کند.

وی در نهایت با ابراز نگرانی نسبت به حملات هوایی در جریان عملیات آزاد سازی موصل از دولت عراق و نیروهای متحد این کشور خواسته است تا با احترام به مقررات انسان دوستانه بین المللی تدابیر و احتیاط های لازم به منظور جلوگیری از تلفات غیر نظامیان در این عملیات را به کار گیرند.

انتظار می رود عملیات موصل که اکنون وارد بیستمین روز خود شده است، ماه ها به طول انجامد.

همزمان با پیشروی های نیروهای عراقی، شهروندان موصل در گروه هایی داوطلبانه به نیروهای امنیتی پیوستند. «تحسین ابراهیم» از مقام های وزارت دفاع عراق طی سخنانی با بیان اینکه نیروهای این کشور با مردم شهر موصل در تماس هستند و تحولات درون شهر را به صورت مداوم رصد می کنند، تصریح کرد: هم اکنون در شرق موصل داعش با حملات مردمی روبه روست و برخی از مردم مسلح هستند و تجهیزات نظامی در اختیار دارند.

ابراهیم گفت: حمایت مردمی برای بیرون راندن داعش از شهر بسیار مهم است، اما همزمان به صحنه آمدن مردم نیروهای عراقی را به مشکل جدی روبرو می کند که چگونه می‌توان بدون صدمه زدن به مردم بی‌ گناه داعش را در شهر موصل شکست داد.


انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.