حمید لطف اللهیان ؛ روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: شهرها مانند یک موجود زنده هستند که ساختارشان روی ساکنانی که در خود جای داده اند و نیز رفتار ساکنانش بر ساختار آنها تاثیر متقابل دارد.
وی اظهار کرد: تمرکز دست اندرکاران امور شهری و شهرسازی بطور صرف روی ارایه خدمات مختلف و انجام کارهای عمرانی، یک کار بیهوده است چرا که در کنار این امور باید موضوع سلامت شهروندان و ارتقای سطح فرهنگ جامعه نیز به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی سلامت شهروندان و نیز فرهنگ سازی در زمینه مناسبات مختلف اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی را یک موضوع پیچیده دانست که تحقق آنها از توان و وظایف یک ارگان خارج است و خاطرنشان کرد: شهرداری اردبیل به فراخور امکانات خود سعی دارد در این زمینه نقش داشته باشد.
لطف اللهیان؛ افزود: ساخت فرهنگسراهای مختلف ؛ خانه های شهروند؛ پارک های فرهنگی ؛ سراهای محله و برگزاری برنامه هایی مانند جشنواره های آدم برفی و دوقلوها و نظایر آن را به بهانه ها و مناسبت های گوناگون به منظور افزایش نشاط و تندرستی و به خصوص کمک به افزایش سلامت ذهنی و روانی شهروندان شریف در دستور کار خود قرار داده ایم.
خاطرنشان می کند در مناسبت های مذهبی و سنتی از هنرمندان پیشکسوت و تاثیرگذار اردبیلی الاصل کشورمان برای اجرای برنامه های مختلف نشاط آور دعوت می شود و علاوه بر این شهرداری اردبیل در بعضی از برنامه های فرهنگی ؛ تربیتی و هنری با سایر ارگانها همکاری و مشارکت می نماید.
وی از ایجاد فرهنسگرا در پارک بانوان اردبیل واقع در محله ججین این شهر خبر داد و اضافه کرد که 2 فرهنگسرای دیگر نیز در محله های شهر اردبیل در حال اجراست و همچنین یک خانه شهروند راه اندازی شده و کارهای اجرایی یکی دیگر هم آغاز شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از ساعات شهروندان در بیرون از منزل و در سطح شهرها سپری می شود یادآوری کرد : نوع رنگها ؛ شیوه معماری ساختمانها ؛ نحوه نورپردازی ؛ فضاهای سبز ؛ پاکیزگی کوچه ها و خیابان ها ؛ مناسب بودن گذرگاهها و مواردی از این دست در روحیه و سلامت جسمانی ساکنان یک شهر تاثیر دارند و به همین خاطر شهرداری اردبیل سعی می کند تا در اجرای کارهای عمرانی ، اینگونه موارد را لحاظ نموده و مبلمان شهری را با کمترین آلودگی های ممکن دیداری و شنیداری طراحی نماید و نیز خصوصیات اقلیمی منطقه را در نظر بگیرد.
وی در عین حال وجود بعضی ناهنجاری ها را در فضای گذرگاههای درون شهری به خاطر شیوه زندگی امروزین و ماشینی و صنعتی شدن آن در بعضی شهرها و در اکثر موارد مربوط به آلودگی های هوا ؛ آلودگی های صوتی و بصری اجتناب ناپذیر می داند ولی بر این باور است ساکنان شهر می توانند با همکاری با شهرداری این ناهنجاری های آزاردهنده را که پیامدهای منفی فراوانی روی سلامت انسانها دارند به پایین ترین میزان ممکن کاهش دهند.
وی در پایان یادآوری کرد: ساکنان دیار مذهبی و تاریخی اردبیل از بهترین و شریف ترین شهروندان و اغلب با پیشینه فرهنگی مطلوب هستند ولی پیچیدگی و شلوغی زندگی امروزی اغلب روی رفتارهای شهری تاثیر منفی می گذارد و به همین خاطر بر ماست که با برنامه ریزی و اقدام مناسب روحیه شهروندان را تلطیف تر نموده و این تاثیرها و مشکلات را به پایی نترین حد ممکن برسانیم.
وی ادامه داد : انتظار می رود ادامه همکاری و مشارکت بیش از پیش این عزیزان ؛ شهرداری را در ارایه خدمات هرچه بهتر و بیشتر و نیز اجرای پروژه های عمرانی شایسته و مفید ؛ باانگیزه تر و تواناتر نماید.
لطف اللهیان ؛ جوانترین شهردار اردبیل از ابتدای تاسیس این شهرداری تاکنون محسوب می شود و درحال سپری نمودن چهل و سومین زمستان عمرش است ولی با مشاهده تارهای سفید در لا به لای موهای کم پشت سر و محاسنش سن او دست کم 10 سال بیشتر تخمین زده می شود.
وی که تحصیلات کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی شهرسازی به پایان رسانده و اکنون دوره دکتری مهندسی شهرسازی را می خواند حدود 15 سال کار و فعالیت در زمینه عمران شهری ؛ شهرداری و شهرسازی را در پیشینه اداری خود دارد و در 21 خرداد سال 1394 به عنوان شهردار اردبیل معرفی شد.
اردبیل که به خاطر پیشینیه غنی مذهبی و تاریخی از گذشته های دور به دارالارشاد ؛ دارالایمان ؛ دارالامان و دارالعرفان شهرت یافته است بیش از نیم میلیون نفر جمعیت را در شش هزار و 500 هکتار مساحت جای داده است.
با تبدیل این شهر به مرکز یک استان مستقل از سال 1372 و به موازات آن گسترش بی رویه وسعت و جمعیت شهر به خاطر افزایش مهاجرت از شهرهای تابعه و ازسوی دیگر کمبود و در مواردی نبود بعضی امکانات و زیرساخت های مورد نیاز کلانشهرها و نیز بیکاری درصد قابل توجهی از ساکنان این شهر به خاطر کمبود کارخانه ها و مراکز و موسسه های بزرگ به تدریج شاهد بروز ناهنجاری ها و مشکل های شهری در این سرزمین شده ایم.
راهبندان ها و اختلال های ترافیکی ؛ دستفروشی ؛ گردش وانت بارهای فروشنده و یا خریدار انواع ضایعات در کوچه ها و خیابانها ؛ بروز آلودگی های شنیداری و دیداری و در بعضی روزهای سال های اخیر آلودگی هوا ؛ سد معبرهای ناشی از ریخته شدن مصالح و ضایعات ساختمانی در پیاده روها و حواشی خیابانها ؛ تولید حجم انبوه زباله و گاهی ریخته شدن آنها در گذرگاهها ؛ کم توجهی به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و نیز رانندگی بعضی جوانان به شیوه خطرناک که ماشین را جایگزین اسباب تفریحی و سرگرمی کرده اند ؛ کمبود توقفگاههای متعدد و با ظرفیت بالا ؛ ساخت آپارتمانهای چندین طبقه در کوچه های باریک ؛ وجود دهها نوع صنف مزاحم مانند مکانیکی ؛ نمایشگاه اتومبیل ؛ آهنگری ؛ تراشکاری ؛ نقاشی اتومبیل ؛ فروشنده های ضایعات و از این دست ازجمله معضل های شهری اردبیل هستند که از دو دهه قبل به تدریج خودنمایی و ساکنان این شهر را با سختی ها و گرفتاری های زیاد مواجه کرده اند.
هرچند علتها و عوامل ایجاد کننده چنین معضلات و گرفتاری هایی در یک شهر بسیار پیچیده و متعدد هستند ولی بطور یقین نقش خود شهروندان در پیشگیری از بروز بسیاری از آنها غیرقابل چشم پوشی است.
بطور کلی در ایجاد یک شهر مطلوب انسان هزاره سوم نه فقط یک انسان ؛ یک ارگان و یا یک دولت بلکه همه آنها نقش دارند و اگر می خواهیم که یک شهر نمونه و با کمترین مشکلات اجتماعی و شهری داشته باشیم باید ابتدا خودمان به وظایف و تکالیف شرعی و قانونی خویش عمل کنیم و سپس دیگران را برای این منظور فرا بخوانیم.
مصاحبه : مسعود وسیله ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
/6016/6019

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.