بیست و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با موضوع "راهکارهای اندیشه ای و کاربردی تحقق تقریب مذاهب اسلامی و هفته وحدت" در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزارشد.به همین مناسبت پایگاه اطلاع رسانی جماران مصاحبه ای با "دکترعمرجاه" ازدعوت شدگان به این کنفرانس انجام داد که مشروح آن را با هم می خوانیم:

دکتر عمرجاه با تشکر از اینکه وقت خود را دراختیار ما قرار دادید . لطفا بفرمایید که نقش امام خمینی (س) را درباره وحدت جهان اسلام چگونه ارزیابی می کنید؟

انقلاب اسلامی ایران با نام امام خمینی در همه جای جهان اسلام شناخته شده است . ایشان با انقلاب اسلامی ملت های جهان را بیدار کردند و به آنها درس آزادی و استقلال آموختند . اینطور تصور می کنم که امام خمینی تمام سعی خود را در تحقق رساندن این حرکت عظیم و اتحاد جهان اسلام انجام داده است . هنگامی که به روابط میان شیعه وسنی ، ثبات اتحاد میان آنها و استقرار انقلاب اسلامی می نگریم، بیش از پیش حضور و نقش امام خمینی در این انسجام آشکار می شود . به نظرمن انقلاب اسلامی ایران مهمترین اتفاق در میان کشورهای اسلامی بود . زیرا به مسلمانان درس اتحاد و مبارزه علیه استعمار آموخت . همانطور که اکنون شاهد آن هستیم درخاورمیانه نیز این موج ادامه دارد و آنها نیز در تحقق اهداف انقلابی و اسلامی خود به پا خاسته اند .

از نظرشما برای ایجاد وحدت میان شیعه و سنی جه باید کرد ؟

آموزش،بهترین روش برای اتحاد میان شیعه و سنی و راهی برای آگاه شدن و از بین رفتن اختلافات است. نقش رسانه ها در جهان اسلام نیز بسیار حساس و سرنوشت ساز است . آنها با به تصویر کشیدن حقایق میان شیعه و سنی می توانند این ابهامات را برطرف کرده و به همه مسلمانان واقعیت را نشان دهند .

انقلاب اسلامی ایران چه تاثیری در جهان ایجاد کرد ؟

آنچه اکنون درجهان اسلام شاهد آن هستیم ، گوشه ای از بازتاب انقلاب اسلامی ایران است . درمصر و دیگر کشورها این موج و تاثیر انقلاب اسلامی را می بینیم . دلیل این جنبش ها ، استمرار و تاثیر بازتاب انقلاب اسلامی است . آنها خواستار استقلال کشور و انقلاب هستند .

باتوجه به نقش رسانه های غربی در افزایش موج اسلام هراسی ، هدف اجرای این طرح را چگونه ارزیابی می کنید ؟

اسلام هراسی که از ابتدا در رسانه های کشورهای غربی شکل گرفت ، هدفش ایجاد اختلاف میان مسلمانان بود . آنها سعی دارند تا تصور و تصویر غیرواقعی خودشان از اسلام و شخصیت های برجسته مسلمان را به واسطه رسانه های خود درسراسر دنیا به تصویر بکشند.آنها هربار نیز این سناریو را بوسیله بازیگرانی متفاوت اجرا می کنند .

درهمین رابطه آیا می توان موج اسلام هراسی را مهارکرد ؟ و اصولا چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید ؟

آموزش تنها راه مقابله با آن است . ما می توانیم درشرایطی کاملا صلح آمیز و به دور از هرگونه تصمیم گیری عجولانه ، تنها با آموزش و اجرای چنین کنفرانس هایی این موج را مهار کنیم .

آیا فکر می کنید که روزی موج اسلام خواهی تمام جهان را فراگیرد ؟

بله ، به زودی این هدف تحقق پیدا خواهد کرد . زیرا خاورمیانه به لحاظ موقعیت استراتژیک نقشی بسیار اساسی در سیاست های منطقه و جهان ایفا می کند . اکنون برخی از کشورهای خاورمیانه درحال مبارزه با حاکمان مستبد خود هستند و آنچه درنهایت اتفاق می افتد، کل جهان را نیز فرا خواهد گرفت .

آینده جهان اسلام را چگونه ارزیابی می کنید ؟

بسیارخوشبین هستم . اگر نگاهی اجمالی به وقایع جهان بیندازید ، خواهید دید که با پیدایش انقلاب های در حال شکل گیری ، عمراستعمار و کشورهای استعمارگر به پایان رسیده است . و به زودی اسلام و اسلام خواهی در سراسر جهان کسترش

می یابد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.