"گودران کرومر" استاد دانشگاه ، رئیس آموزشگاه دانشجویان مسلمان دانشگاه برلین و متخصص تاریخ اسلامی است . وی در مناظره های عمومی بسیاری شرکت کرده است . او در سال 2010 جایزه موسسه بین المللی تحقیقات ( Gerda Henkel ) را دریافت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران، " نادر الصراص" خبرنگار سایت Qantara.de در کنفرانس اسلام در اروپا و مسلمانان آلمان که در شهر برلین برگزار شد، مصاحبه ای با کرومر انجام داد که گزیده ای از این مصاحبه را می خوانیم:

استاد کرومر از زمان انتشار کتاب Thilo Sarrazin's ، گفتگوها و مناظره های بسیاری درباره مشکلات اسلام و مسلمانان در آلمان انجام شده است . چرا بیشتر این مناظره ها و مباحث نسبت به مسلمانان واسلام منفی و مغرضانه است ؟

با شما موافقم . مسائل اسلام و مسلمانان در آلمان نیز از اروپا و بازتابهای آن تاثیر می گیرد.اغلب مناظره ها نیز سرانجام به مسائل و مشکلاتی نظیرهم ختم می شوند که تحت عنوان خشونت آن را مطرح می کنند . خشونت در خانواده ، خشونت در برابر مخالفان و مذاهب مختلف در آلمان . جوامع غربی و کشورهای اسلامی ازجمله آنان است .

بسیاری ازکشورهای اروپایی اکنون جنبش هایی علیه اسلام به راه انداخته اند.این جنبش ها در کشورهای هلند ، سوئیس و فرانسه به اوج خود رسیده است . در این رابطه چه دیدگاهی دارید و مسیر اصلی این جریانها و نتیجه آنها را چگونه ارزیابی می کنید ؟

در واقع برخی از آنها ازقبل و با اهداف خاص برنامه ریزی شده اند . دیدگاه رسانه های کشوری مانند سوئیس فقط از جانب احزاب افراطی حمایت نمی شوند.حامیان چنین احزابی از طبقات اجتماعی مختلف هستند .اما آنها خطری جدی برای جهان اسلام محسوب نمی شوند. ولی آنها اسلام را در جایگاه و موضعی تهدید آمیز و خطرناک تصور می کنند . تحقیقات اخیر حاکی از آن است که افکار عمومی در هلند براساس آگاهی های جدید تغییر یافته و دیگاه انتقادانه آنها نیز کمتر شده است . بطورمثال "حلال سیزگین ، روزنامه نگار و نویسنده ترک زبان با معرفی حقوق زن در اسلام مناظره های جدیدی را آغاز کرده است.

شما اخیرًا به دلیل مناظره ها و گفتگوهایتان در جایگاه محقق اسلامی ، برنده جایزه تحقیقات Gerda Henkel شده اید . نقش خود را در جامعه و درباره افزایش بی اعتمادی به مسلمانان چگونه ارزیابی می کنید ؟

کار من تحقیق درباره پدیده های مختلف شکل گیری جوامع اسلامی و عوامل ایجاد اسلام هراسی درمیان کشورهای مختلف ، دیدگاه و موضع گیری سیاسی آنهاست .من علل گرایش مردم به احزاب مختلف را مورد بررسی قرار داده ام .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.