طبق داده‌های مرکز نظرسنجی یورونیوز، احزاب محافظه‌کار در انتخابات پیش روی پارلمان اروپا پیروز خواهند شد.

به گزارش جماران، چرخش ناگهانی به سمت جریان راست در اغلب نقاط اروپا احتمالاً به این معنی است که رئیس بعدی کمیسیون اروپا یک چهره محافظه‌کار خواهد بود.

با این حال، آنگونه که نتایج نظرسنجی یورونیوز نشان می‌دهد، اردوگاه جناح راست درگیر شکاف‌های سیاسی متعددی است که برخی از آنها عمیق و حل‌ناشدنی به نظر می‌رسند.

طبق داده‌های مرکز نظرسنجی یورونیوز، احزاب محافظه‌کار در انتخابات پیش روی پارلمان اروپا پیروز خواهند شد.

بر این اساس، طیف گسترده‌ای از احزاب منتسب به این جریان، از راست میانه و راست افراطی گرفته تا محافظه‌کاران افراطی، پیشتاز نظرسنجی‌ها در مهم‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.

نظر سنجی یورونیوز نشان می‌دهد که لیبرال-دموکرات‌ها با شکست دردناکی روبرو خواهند شد، در حالی که به نظر می‌رسد چپ میانه بسته به کشورها، ثباتی شکننده، میان پس‌رفت‌های جزئی و پیشرفت‌های محتاطانه، را تجربه کند.

پیامد نخست این انتخابات می‌تواند انتصاب یک چهره محافظه‌کار به ریاست کمیسیون اروپا باشد؛ به علاوه اینکه رقابتی سخت برای شکل‌دهی به ترکیب گروه‌های پارلمانی موجود و جدید و همچنین تشکیل ائتلاف‌هایی برای اداره امور اتحادیه اروپا طی پنج سال آینده در راه خواهد بود.

با وجود اینکه انتظار می‌رود حزب مردم اروپا (PPE) اکثریت نسبی خود را در پارلمان اروپا حفظ کند، نتایج نظرسنجی‌ از پیشرفت قابل توجه و پیروزی احزاب راست و محافظه‌کار افراطی در انتخابات برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، ایتالیا، هلند و رومانی حکایت دارد.

این احزاب که پیروزی آنها در انتخابات پارلمانی اروپا طبق نظرسنجی یورونیوز مسجل به نظر می‌رسد به طور مشخص شامل حزب «اجتماع ملی» در فرانسه به رهبری مارین لوپن، حزب «برادران ایتالیا» به رهبری جورجا ملونی، حزب «برای آزادی» در هلند به رهبری خیرت ویلدرس و حزب «راست آلترناتیو» در رومانی هستند.

در مقابل، احزاب وابسته و نزدیک به حزب پارلمانی «مردم اروپا» در نظرسنجی‌های چندین کشور دیگر پیشتاز هستند.

این کشورها عمدتا شامل آلمان، لهستان و اسپانیا می‌شوند جایی که به ترتیب «حزب اتحادیه» (اتحادیه دموکرات مسیحی/اتحادیه سوسیال مسیحی) به رهبری فریدریش مرتس، «پلت‌فرم مدنی» به رهبری دونالد توسک و «حزب مردم» به رهبری آلبرتو نونز فیخو گوی سبقت را از دیگر احزاب گرفته‌اند.

لازم به گفتن است که حزب اتحادیه در آلمان و حزب مردم در اسپانیا در حال حاضر در زمره احزاب اپوزیسسیون هستند، در حالی که «پلت‌فرم مدنی» در لهستان حزب حاکم است.

گروه احزاب سوسیالیست‌ و دموکرات‌ در حال رقابت با احزاب راست افراطی و محافظه‌کاران ملی‌گرا برای کسب جایگاه دومین نیروی سیاسی در پارلمان اروپا هستند.

در حال حاضر، اولاف شولتس در آلمان و پدرو سانچز در اسپانیا، دو نخست وزیر سوسیالیست هستند که در حال حاضر قدرت را در دو کشور بزرگ اتحادیه در دست دارند.

حزب «سوسیال دموکرات» به رهبری صدراعظم شولتس در آلمان با یک کرسی کمتر از حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در جایگاه سوم رقابت برای انتخابات پارلمانی اروپا قرار دارد.

بر اساس نظرسنجی‌ها، لیبرال-دموکرات‌های نزدیک به Renew ملقب به حزب «تجدید» متحمل شکست‌های سنگین برای جلب نظر رای دهندگان در سراسر اروپا خواهند شد.

فرانسه با حزب حاکم «رنسانس» به رهبری امانوئل ماکرون که پیش‌تر قلمرو این جریان بود به میدان نبردی سخت برای شکست حزب «تجدید اروپا» تبدیل خواهد شد.

والری هایر، رئیس «تجدید اروپا»، لیبرال‌های هلندی حزب «خلق برای آزادی و دموکراسی» به رهبری مارک روته، نخست وزیر سابق هلند را پس از توافق آنها با حزب راست افراطی ویلدرس برای تشکیل دولت در هلند، از این تشکل بیرون کرده بود.

حزب برادران ایتالیا به رهبری جورجا ملونی، نخست وزیر راستگرای این کشور در کنار حزب «قانون و عدالت» در لهستان و «وُکس» در اسپانیا از بزرگترین اعضای گروه پارلمانی «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» ECR به شمار می‌روند.

این گروه اوایل سال ۲۰۰۹ میلادی، زمانی که محافظه‌کاران بریتانیا حزب مردمی اروپا را برای پیوستن به سایر جنبش‌های سیاسی اروپا با تمایلات انتخاباتی مشابه ترک کردند، این حزب تأسیس شد.

فدرالیسم ضد اروپایی، سیاست‌های ضد اجتماعی و موضع انتقادی نسبت به رهبری فرانسوی-آلمانی اتحادیه اروپا به ویژگی‌های بارز آنها تبدیل شد.

محافظه‌کاران بریتانیایی پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا که به «برکسیت» شهرت یافت، این گروه پارلمانی را ترک کردند.

اعضای گروه پارلمانی «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» در موضعی خاکستری میان حفظ ارزش‌های محافظه‌کارانه سنتی‌تر و مواضع افراطی راست قرار گرفته‌اند.

این گروه به همراه گروه راست افراطی «هویت و دموکراسی»، لفاظی‌های پوپولیستی و پر سر و صدایی را به اشتراک می‌گذارند که به شدت ضد مهاجر (و گاه نژادپرستانه) است.

مارین لوپن و جورجا ملونی، دو رهبر راست افراطی فرانسه و ایتالیا پس از شرکت در گردهمایی هفته گذشته احزاب راست در مادرید که توسط «وُکس» سازمان‌دهی شده بود، نوعی مصالحه و آشتی را پس از سال‌ها رقابت یادآوری کردند.

این می‌تواند تلاشی برای یافتن زمینه‌های مشترک و همکاری در مذاکرات پس از انتخابات اتحادیه اروپا باشد.

با توجه به امتیازاتی که انتظار می‌رود احزاب این دو رهبر راست افراطی در فرانسه و ایتالیا کسب کنند، هر دو متوجه شده‌اند که فرصتی تاریخی برای تأثیرگذاری عمیق بر تدوین سیاست‌های اتحادیه اروپا طی پنج سال آینده پیش روی آنها است؛ آنها نمی‌خواهند این فرصت را از دست بدهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.