احزاب راستگرای افراطی در برخی کشورها مانند هلند، انگلیس و فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا از دیگر احزاب پیشی گرفته اند.

 

به گزارش جماران، احزاب راستگرای افراطی در برخی کشورها مانند هلند، انگلیس و فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا از دیگر احزاب پیشی گرفته اند.

یورونیوزدر این زمینه گزارش داد که  حزب کارگر هلند (PvdA) برخلاف نتایج تمام نظرسنجی‌ها در جریان انتخابات پارلمان اروپا پیشتاز است.

نتایج مصاحبه با شهروندان هلندی پس از اخذ رای نشان می‌دهد که جریان اصلی چپ میانه این کشور موفق شده است در انتخابات روز پنجشنبه از حزب لیبرال (VVD) و عوام‌گرایان (FvD) موقعیت بهتری را کسب کند.

به این ترتیب انتظار می‌رود حزب کارگر با کسب دست‌کم ۱۸ درصد آرا پنج کرسی از ۲۶ جایگاه کشور هلند در پارلمان اروپا را کسب کند. رهبر این حزب «فرانس تیمرمنس» نایب رئیس کنونی کمیسیون اروپا است.

حزب «مردمی برای آزادی و دموکراسی» هلند، جریان اصلی راست میانه این کشور بر أساس نظرسنجی موسسه «ایپسوس» پای صندوق‌های رای ۱۵ درصد و حزب «عوامگرا»ی تشکل دموکراسی ۱۱ درصد آراء این انتخابات را کسب خواهند کرد.

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها پیش از برگزای انتخابات نشانگر پیشتازی عوامگرایان و راست‌های میانه بود.

انتخابات پارلمان اروپا روز گذشته -پنج شنبه- دوم خرداد با مراجعه شهروندان انگلیسی و هلند به شعبه‌های رأی گیری آغاز شد.

این انتخابات به مرور و تا روز پنجم خرداد در کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا نیز برگزار خواهد شد. قرار است با پایان رأی گیری در همه کشورها نتایج قطعی انتخابات در شامگاه یک‌شنبه آینده اعلام شود.

انتخابات اروپا امسال در حالی آغاز می‌شود که برابر در نظرسنجی ها، احزاب راست افراطی در بسیاری از کشورها از اقبال بالایی برخوردارند.

مردم انگلیس در حالی پای صندوق رأی رفتند که نزدیک به سه سال پیش اکثریت آن‌ها در یک همه‌پرسی تاریخی به خروج از اتحادیه رأی داده بودند.

بر اساس تقویم سیاسی اروپا قرار بود انگلیس پیش از این از اتحادیه خارج شود و در‌واقع در این دوره نماینده‌ای در پارلمان نداشته باشد. اما در پی رد چند باره توافق نخست وزیر، «ترزا می» با مقام‌های اتحادیه در مجلس عوام، اجرای برکسیت به تعویق افتاد و بالاخره قرار شد انگلیس در ۳۱ اکتبر آینده رسما از اتحادیه خارج شود.

رأی دهندگان انگلیسی  برای انتخاب ۷۳ عضو پارلمان پای صندوق رفتند، اما کار این نمایندگان موقتی است زیرا بعد از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه، باید پارلمان را ترک کنند. دولت انگلیس گفته بود که اگر برکسیت تا پایان ماه ژوئن اجرا شود این کشور اساساً در انتخابات پارلمان اروپا شرکت نمی‌کند.

آخرین نظرسنجی‌های منتشر شده پیش از انتخابات پارلمان اروپا در انگلیس حاکی از آن است که طرفداران برکسیت با اختلاف قابل توجهی از نمایندگان حزب محافظه کار حاکم و حزب کارگر در جناح مخالفان جلو هستند.

بر اساس نظرسنجی مؤسسه «یوگو» انگلیس، نمایندگان نزدیک به «نایجل فاراژ» رهبر جناح راست تندرو دست کم ۶۲ درصد آرا را از آن خود خواهند کرد. این در حالی است که تنها ۲۰ درصد از کسانی که در انتخابات قبلی انگلیس به ترزا می رأی داده‌اند گفته‌اند که در این انتخابات هم به حزب او رأی می‌دهند. ۳۷ درصد از طرفداران نایجل فاراژ نیز می‌گویند که برکسیت باید بدون توافق اجرا شود.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که یک نظر سنجی در فرانسه نشان می دهد که تأیید مردمی حزب «اجتماع ملی» به رهبری «مارین لوپن» که نماینده راستگراهای تندرو در این کشور است و نیز حزب «جمهوری رو به جلو» به رهبری «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور کنونی فرانسه سه روز پس از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در این کشور، از دیگر احزاب پیشی گرفته اند.

این نظر سنجی که مرکز «اوبینیون وای» برای روزنامه «لی ایکو» انجام داد و روز گذشته-پنجشنبه- منتشر شد نشان می دهد که محبوبیت حزب مارین لوپن همچنان در صدر قرار دارد و با یک درصد افزایش به 25 درصد رسید.

حزب لوپن با دو درصد از حزب ماکرون پیشی گرفته است که خود این حزب نیز شاهد افزایش یک درصدی محبوبیتش شد و به 23 درصد رسید.

این اردوکشی شدید میان حزب های لوپن و ماکرون به ضرر احزاب کوچک تر مانند حزب جمهورخواهان بوده است که نماینده راست سنتی است و محبوبیتش به 13 درصد کاهش یافت.

«برونو جانبار» از مرکز اوبینیون وای به روزنامه لی ایکو گفت: دخالت امانوئل ماکرون به او اجازه داد که هوادارانش را بسیج کند و این کاری است که هیچ کس به جز او نمی تواند انجام دهد ولی این کارش بار دیگر کسانی را بیدار کرد که می خواهند مجازاتش کنند.

ماکرون که در روزهای گذشته تبلیغات انتخاباتی انجام داد بر این مساله اصرار کرد که انتخابات را نبردی میان ملی گراهای مخالف مهاجرت و «ترقی خواهان» هوادار اتحادیه اروپا به مانند خودش به تصویر بکشد.

بنابراین گزارش، انتخابات پارلمان اروپا از روز پنجشنبه ۲۳ ماه مه آغاز شد و تا بیست و ششم همین ماه ادامه خواهد یافت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.