وزارت خارجه قطر خواستار توقف تنش‌ها و خویشتنداری شد. براساس گزارش الجزیره، وزارت خارجه قطر گفته، ما نگرانی عمیق خود را از تحولات و شرایط منطقه ابراز می‌کنیم و خواستار توقف خشونتها و خویشتنداری همه طرفها هستیم.

به گزارش جماران، حمله شامگاه گذشته جمهوری اسلامی ایران به خاک سرزمین های اشغالی در پاسخ به حمله تروریستی رژیم اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق تاکنون با واکنش های متعددی از درخواست به خویشتن داری دو طرف تا ایستادن قدرت های غربی در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل روبه رو شده است.

شورای همکاری خواستار خویشتن داری طرفها شد

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای واکنش نشان داد.   وی از همه طرف‌ها خواست که حداکثر خویشتنداری را برای جلوگیری از هر گونه تشدید بیشتر که ثبات منطقه و امنیت مردم آن را تهدید می کند، از خود نشان دهند.

بامداد امروز نیز وزارت خارجه عربستان سعودی  ضمن ابراز نگرانی، خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها شد تا «منطقه و ساکنان آن از خطرات جنگ در امان باشند».

به نوشته وبگاه «الخلیج آنلاین»،  شورای همکاری امروز بر لزوم تلاش مشترک همه طرف‌ها و اتخاذ رویکرد دیپلماتیک به عنوان راهی موثر برای حل و فصل اختلافات و تضمین امنیت و ثبات منطقه تاکید کرد و از همه طرف‌های مسؤول خواست که به حفظ امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی پایبند باشند.

قطر: جامعه بین المللی دست به کار شود

وزارت خارجه قطر خواستار توقف تنش‌ها و خویشتنداری شد. براساس گزارش الجزیره، وزارت خارجه قطر گفته، ما نگرانی عمیق خود را از تحولات و شرایط منطقه ابراز می‌کنیم و خواستار توقف خشونتها و خویشتنداری همه طرفها هستیم. وزارت خارجه قطر از جامعه بین‌الملی خواست برای کاهش تنشها در منطقه اقدام فوری انجام دهد.

حمله ایران حق طبیعی برای دفاع از خود بود

جنبش حماس برحق طبیعی ملت‌ها و کشورهای منطقه در دفاع از خود در برابر حملات صهیونیست‌ها تأکید و اعلام کرد که پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی «حق طبیعی و پاسخ درخور» جنایت این رژیم در حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق است. حماس در بیانیه امروز همچنین از امت اسلامی و کشورهای عربی و آزادگان جهان و نیروهای مقاومت خواست که به حمایت خود از عملیات «طوفان الاقصی» ادامه دهند.

اسرائیل با نابخردی بی ثباتی در منطقه را تشدید کرد

دولت ونزوئلا شنبه اعلام کرد «رویدادهای نگران‌کننده» در خاورمیانه را دنبال می‌کند.وزیر امور خارجه ونزوئلا ایوان خیل در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس گفت که صلح در خاورمیانه زمانی تضمین می‌شود که عدالت و حقوق بین‌الملل احیا شود و این موضوع عمدتاً مربوط به مردم و دولت فلسطین است.وی افزود «در نتیجه نسل‌کشی در فلسطین و نابخردی رژیم اسرائیل و همچنین انفعال سازمان ملل، بی‌ثباتی در منطقه در هفته‌های اخیر به شدت تشدید شده است».وزیر خارجه ونزوئلا در پایان گفت کشورش «از ایجاد صلح همراه با عدالت آنگونه که اکثر کشورهای جهان می‌خواهند، حمایت می‌کند».

دفاع اردن از رهگیری برخی پهپادهای ایرانی

دولت اردن، ساعاتی پیش اعلام کرد که نیروها و دستگاه‌های امنیتی این کشور با هر چیزی که امنیت و تمامیت ارضی این کشور را به خطر بیندازد، مقابله خواهند کرد. براساس گزارش خبرگزاری رسمی اردن (پترا)،‌ «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه این کشور نیز اعلام کرد تمام گام‌های لازم برای محافظت از امنیت و حاکمیت اردن اتخاذ خواهد شد. او در ادامه گفت که تداوم تجاوزات به غزه، امنیت و ثبات منطقه و جهان را به خطر می‌اندازد و متوقف‌سازی تنش‌ها یک ضرورت است.این اظهارات پس از آن بیان شده است که برخی رسانه‌های اسرائیلی بامداد امروز خبر دادند اردن در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده از ایران در کنار آمریکا، انگلیس و فرانسه به ارتش اسرائیل کمک کرده است.

ابراز نگرانی برزیل نسبت به تبعات فرامنطقه ای تنش

وزیر امورخارجه برزیل در واکنش به پاسخ نظامی شنبه شب ایران علیه رژیم صهیونیستی، نسبت به پتانسیل گسترش درگیری‌ها به فراتر از نوار غزه ابراز نگرانی کرد. این دیپلمات ارشد برزیلی با انتشار بیانیه‌ای  از جامعه جهانی خواست تا برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها پس از اقدام ایران علیه اسرائیل گرد هم آیند. وی در ادامه تصریح کرد: دولت برزیل با نگرانی جدی گزارش‌های ارسال پهپادها و موشک‌های ایران به سمت اسرائیل را زیر نظر دارد که کشورهای همسایه همچون اردن و سوریه را در حالت آماده‌باش قرار داده است. همچنین در این بیانیه آمده است که برزیل نسبت به «پتانسیل مخرب» گسترش خصومت‌ها در مناطق فراتر از نوار غزه، از جمله کرانه باختری و همچنین کشورهایی مانند لبنان، سوریه، یمن و اکنون ایران هشدار می‌دهد.وزیر امورخارجه برزیل به شهروندان کشورش نیز توصیه کرد از انجام سفرهای غیر ضروری به منطقه بپرهیزند و گفت که اتباع حاضر در آن کشورها از راهنمایی‌های ارائه شده در وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی سفارت‌های برزیل پیروی کنند.

ادعای توکیو: حمله ایران باعث تشدید تنش شد

 ژاپن نیز نسبت به اوضاع منطقه غرب آسیا ابراز نگرانی کرد. وزارت امور خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای بدون اشاره به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در پایتخت سوریه گفت، حمله شامگاه شنبه ایران موجب تشدید تنش‌ها در «خاورمیانه» می‌شود و نسبت به وضعیت منطقه ابراز نگرانی کرد. وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه خود افزود: این حمله، یکی از حملاتی است که وضعیت کنونی در خاورمیانه را بدتر می‌کند. ما عمیقا نگران هستیم و این نوع تشدید تنش‌ها را محکوم می‌کنیم.

درخواست مکزیک برای جلوگیری از گسترش تنش

دولت مکزیک به پاسخ نظامی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت تهران در دمشق واکنش نشان داد. دولت مکزیک پس از پاسخ نظامی شب گذشته ایران به رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری طرف‌ها و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه شد. در بیانیه دولت مکزیک آمده است: ما استفاده از زور در روابط بین‌الملل را محکوم می‌کنیم و از طرف‌ها می‌خواهیم تا خویشتنداری کنند و به دنبال راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز باشند تا از درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر جلوگیری کنند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.