« در حالی که رهبر ایران جنبش‌های غزه را به خاطر «تبدیل فلسطین به موضوع اول جهان» مورد تمجید قرار داد، این گفتگوها تلاش‌های ایران برای پر کردن شکاف سنی و شیعه در راستای ائتلاف گسترده‌تر «محور مقاومت» و همچنین نقش رهبری تهران را در جنگ چند جبهه ای در خاورمیانه نشان می دهد. »

به گزارش جماران، تهران در چند روز گذشته میزبان اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود. حضور این دو مقام فلسطینی در تهران در میانه ادامه جنگ در غزه و تصویب قطعنامه ای درباره ضرورت برقراری آتش بس درغزه در شورای امنیت ملل متحد بود. از سوی دیگر گمانه زنی ها درباره نزدیک بودن توقف جنگ در غزه ولو به شکل ابتدایی موقت قوت بیشتری گرفته است. نیوزویک در گزارشی درباره حضور مقام های ارشد فلسطینی در ایران می نویسد :  سران دو گروه برجسته فلسطینی که در حال جنگ با اسرائیل هستند، در گفتگو با ( رهبر ایران ) از نقش ایران در این پرونده قدردانی کردند.

نیوزویک نوشت : آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در روزهای اخیر دیدارهایی پشت سر هم با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران داشته‌اند. هر دو رهبر فلسطین قدردانی خود را از حمایت جمهوری اسلامی از ( مقاومت فلسطین) اعلام کردند.

در دیدار هنیه در روز دوشنبه، رهبر حماس نه تنها اسرائیل، بلکه ایالات متحده را نیز به دلیل حمایت از متحد خود در طول درگیری مورد هدف قرار داد و تاکید کرد: جنگ غزه یک جنگ جهانی است و هیأت حاکمه آمریکا شریک اصلی جنایت صهیونیستها است زیرا رأسا هدایت جنگی رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد.

نخاله نیز در جریان گفتگوهای خود با رهبر ایران  در روز چهارشنبه، این درگیری را با نبرد قرن هفتم کربلا در عراق امروزی مقایسه کرد، رویدادی که تا به امروز برای مسلمانان شیعه اهمیت خاصی دارد : مردم غزه علیرغم مواجهه با مشکلات و توطئه های متعدد، استواری کم نظیری در کنار نیروهای مقاومت از خود نشان داده اند. آنها با هم توطئه های طراحی شده توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و حامیان آنها برای برچیدن مقاومت را با موفقیت خنثی کردند.

نیوزویک در ادامه می نویسد که در حالی که رهبر ایران جنبش‌های غزه را به خاطر «تبدیل فلسطین به موضوع اول جهان» مورد تمجید قرار داد، این گفتگوها تلاش‌های ایران برای پر کردن شکاف سنی و شیعه در راستای ائتلاف گسترده‌تر «محور مقاومت» و همچنین نقش رهبری تهران را در جنگ چند جبهه ای در خاورمیانه نشان می دهد.

دفتر رهبری ایران همچنین در شبکه‌های اجتماعی اظهارات او را پس از این دیدارها پخش کردند.  اکانت رسمی رهبری ایران در شبکه ایکس نوشت: اوج عزت و استواری مردم غزه و فلسطین و ناکامی رژیم صهیونیستی در این جنگ 6 ماهه یک اتفاق و پدیده الهی است. ادامه کشتار زنان و کودکان توسط رژیم صهیونیستی با وجود همه تجهیزات نظامی و حمایت از قدرت‌های سرکوبگر جهان، دلیلی بر ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابله با نیروهای مقاومت است.تا کنون نیروهای مقاومت و مردم غزه پیروز میدان نبرد هستند». به لطف خداوند، پیروزی نهایی مردم غزه را خواهید دید.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی هر دو ایران را متهم کرده‌اند که نه تنها از حماس و جهاد اسلامی و همچنین سایر شبه‌نظامیان خارج از کشور مانند حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن که به جنبش حوثی‌ها نیز معروف است  بلکه از مجموعه‌ای از نیروها در عراق و سوریه، حمایت‌های سیاسی و مادی می کند.

نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه نیز در ماه‌های اخیر مورد حمله قرار گرفته‌اند و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ماه گذشته دستور داد که یک دور از حملات هوایی علیه گروه‌هایی که گفته می‌شود وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در دو کشور هستند، انجام شود. سایر حملات هوایی علیه اهداف ادعایی همسو با ایران در سوریه به ارتش اسرائیل نسبت داده شده است. مقامات ایرانی به حمایت از گروه‌های محور مقاومت در منطقه اذعان کرده‌اند اما از هرگونه ارتباط مستقیم تاکتیکی فاصله گرفته‌اند.

در همین حال، درگیری‌ها در غزه ادامه یافت و گردان‌های القسام حماس و گردان‌های القدس جهاد اسلامی تاکید کردند که عملیات‌های جدیدی را در روز چهارشنبه علیه نیروهای اسرائیل (IDF)  که در سراسر خاک فلسطین پیشروی کرده‌اند، انجام داده‌اند.

  ارتش اسرائیل و واحدهای آژانس امنیتی اسرائیل (ISA) که شین بت نیز نامیده می شود، روز چهارشنبه عملیات جدیدی را در مناطق بیمارستان شفا و العمل در خان یونس شروع کردند. آنها ادعا می کنند که در این حملات "تروریست ها" و "زیر ساخت های تروریستی" از جمله انبارهای اسلحه و وسایل انفجاری دیگر را هدف قرار دادند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، وعده داده است که تا رسیدن به اهدافش برای شکست قاطع به حماس، نجات 134 گروگان ( اسیر)  و خنثی کردن تهدید غزه برای اسرائیل، به این حمله ادامه خواهد داد. دولت او اتهامات مربوط به هدف قرار دادن غیرنظامیان را به شدت رد  و استدلال کرده  که حماس عمداً جان بیگناهان را در معرض خطر قرار داده است.  حماس این ادعا را رد می کند.

جنگ در غزه شش ماه پس از آغاز آن، ابعاد بین المللی به خود گرفته است. کشورهای منطقه و فراتر از آن، از جمله ایالات متحده و چین، به صورت دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری ها و ارائه کمک در تلاش برای کاهش بحران انسانی در غزه بسیج شده اند.

با افزایش فشار برای آتش‌بس، ایالات متحده روز دوشنبه موضع خود را مبنی بر وتوی درخواست‌های آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل تغییر داد و در عوض اجازه داد قطعنامه‌ای که خواستار توقف خصومت‌ها در ماه مبارک رمضان بود، از طریق رأی ممتنع واشنگتن به تصویب برسد.

به نظر می‌رسد که این اقدام شکاف بین ایالات متحده و اسرائیل را عمیق‌تر می‌کند. همزمان مذاکرات آتش‌بس با میانجیگری مصر و قطر همچنان با بن بست مواجه شده و دولت جو  بایدن نسبت به حمله احتمالی ارتش اسرائیل به رفح هشدار داده است.  پس از اینکه نتانیاهو اخیراً قصد خود را برای ورود به رفح با یا بدون حمایت واشنگتن اعلام کرد، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه هشدار داد که چنین تهاجمی "اشتباه" و با عواقب "بسیار" خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.