دبیرکل ناتو در سفر خود به باکو از مشارکت دیرینه با جمهوری آذربایجام استقبال و بر لزوم باکو برای حمایت از اوکراین، تاکید کرد.

به گزارش جماران؛ ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو روز یکشنبه (17 مارس 2024) وارد باکو شد و در یک ماموریت سه روزه به سه کشور قفقاز جنوبی (جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) می‌رود. استولتنبرگ در دیدار با الهام علی اف از همکاری دیرینه جمهوری آذربایجان با ناتو استقبال کرد و گفت: ناتو مشتاقانه منتظر تقویت بیشتر این مشارکت است.

سفر دبیرکل ناتو به منطقه قفقاز جنوبی، با هدف «امنیت انرژی» در حال انجام است. وی در دیدار با الهام علی اف گفت: «انرژی برای امنیت ما مهم است و من از این‌که جمهوری آذربایجان در حال توسعه روابط نزدیک‌تر با متحدان ناتو است، استقبال می‌کنم.» وی همچنین به سابقه کار در زمینه موضوعات مورد علاقه ناتو (امنیتی-نظامی) اشاره کرد و از جمهوری آذربایجان به خاطر مشارکت در عملیات و ماموریت‌های ناتو از جمله در کوزوو و افغانستان، از زمان پیوستن باکو به مشارکت برای صلح ناتو در سال 1994 تشکر کرد.

در مورد وضعیت قفقاز جنوبی، دبیرکل تاکید کرد: «صلح و ثبات نه تنها در اینجا بلکه برای امنیت به طور گسترده‌تر مهم است». وی گفت: ارمنستان و آذربایجان اکنون فرصتی برای دستیابی به صلحی پایدار پس از سال‌ها درگیری دارند و من فقط می‌توانم شما را تشویق کنم که از این فرصت برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار با ارمنستان استفاده کنید.

دبیر کل ناتو بدون اشاره به نیاز مشارکت کشورهای منطقه برای ایجاد صلح در منطقه قره باغ، بر محوریت ناتو و دو کشور مورد تخاصم یعنی ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

با این حال آن‌چه که در دو سال اخیر به یقین بدل شده است، بر نیاز به همکاری و مشارکت کشورهای منطقه برای ایجاد صلح در این منطقه مورد مناقشه دلالت دارد. بی شک بدون همکاری کشورهای منطقه زمینه و بستر ایجاد یک صلح طولانی مدت فراهم نمی‌شود و دخالت بازیگران ژئوپلیتیکی فرا منطقه‌ای، تنها زمینه ایجاد اختلاف‌های ژئوپلیتیکی را فراهم می‌کند.

همچنین در مورد اوکراین، استولتنبرگ از حمایت باکو از اوکراین استقبال کرد و گفت: «حمایت بیشتری نیاز است؛ چراکه وضعیت در اوکراین بسیار دشوار است.»

در ادامه دبیرکل ناتو، اجلاس جهانی اقلیم COP29 که قرار است در سال جاری میلادی در باکو برگزار شود را نقطه عطف مهمی در روابط باکو و غرب خواند و گفت: «این اجلاس برای امنیت ما مهم است چراکه این موضوعات ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.»

دبیرکل ناتو امروز با جیحون بایراموف؛ وزیر امور خارجه و ذاکر حسن اف؛ وزیر دفاع باکو دیدار می‌کند و سپس برای دیدار با رهبران گرجستان و ارمنستان به تفلیس و ایروان می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.