وکیل عمران خان در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که آنها این تصمیم غیرقانونی را نمی پذیرند. یکی دیگر از دستیاران خان به خبرگزاری رویترز گفت که تیم حقوقی وی هیچ فرصتی برای دفاع از او یا شنیدن سخنان شاهدان نداشته اند.

به گزارش جماران، پاکستان در فصل انتخابات روزهای پرماجرایی را تجربه می کند. ساعاتی قبل رسانه های پاکستانی خبر دادند که دادگاهی در این کشور عمران خان، نخست‌ وزیر پیشین  و یکی از معاونان او را به اتهام افشای اسرار دولتی به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است.

به گزارش یورونیوز،  این حکم که با انتقاد شدید طرفداران عمران خان مواجه شده ضربه دیگری به این ستاره پیشین کریکت است که به یکی از سیاستمداران محبوب در پاکستان تبدیل شده بود.  عمران خان در آوریل ۲۰۲۲ با رای عدم اعتماد پارلمان از کار برکنار و در حال حاضر برای سپری کردن حکم ۳ سال حبس در یک پرونده اختلاس در زندان به‌سر می برد.  به گفته ذوالفقار بخاری، سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان یا PTI، این حکم توسط دادگاه ویژه‌ای که در زندان شهر پادگانی راولپندی که خان در آن نگهداری می شود، اعلام شد. مقامات گفته‌اند که خان و معاونش، شاه محمود قریشی که او نیز به ۱۰ سال حبس محکوم شد، حق درخواست تجدید نظر در مورد این حکم را دارند.

عمران خان  در دو سال اخیر به شدت با ارتش قدرتمند پاکستان درگیر شده و اکنون اعضای حزب او حکم صادر شده برای او را عجولانه خوانده و معتقدند که می توانند این حکم را لغو کنند. این حکم تنها 9 روز قبل از برگزاری انتخابات سراسری در پاکستان صادر شد. انتخاباتی که حزب تحریک انصاف پاکستان آن را ناعادلانه خوانده است. واشنگتن پست در گزارشی در این باره می نویسد: عمران خان از ماه اگوست  زمانی که دادگاه او را به اتهام فساد به سه سال زندان محکوم کرد در حبس است.   با وجود اینکه این حکم به حالت تعلیق درآمد، او همچنان در زندان باقی ماند زیرا با اتهامات متعدد دیگری از جمله افشای اسرار رسمی روبرو بود که می‌تواند منجر به مجازات اعدام شود. آخرین اتهامات حاکی از آن بود که عمران در اوایل سال 2022 جزئیات یک مکالمه دیپلماتیک محرمانه را منتشر کرده  که به گفته نخست وزیر سابق ثابت می کرد  ایالات متحده پشت تلاش برای برکناری او بوده است.

حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) اعلام کرده که به این حکم اعتراض کرده و درخواست تجدیدنظر خواهد داد و البته پیش از این هم دادگاه را متهم به تعجیل در صدور حکم با اهداف انتخاباتی در آستانه انتخابات سراسری کرده بود.  با محرومیت عمران خان از کاندیداتوری برای پست های دولتی، نواز شریف، نخست وزیر سابق که خود زمانی در یک کودتای نظامی سرنگون شد، به احتمال زیاد رهبر بعدی پاکستان خواهد بود. او در اکتبر از تبعید خودخواسته در لندن پس از بازسازی رابطه اش با ارتش بازگشت.  در رسانه های اجتماعی، مقامات مرتبط با شریف از محکومیت عمران خان در روز سه شنبه استقبال کردند.

در حالی که تشکیلات سیاسی در پاکستان از سال 2022 حزب متعلق به عمران خان را منحل کردند، به نظر نمی‌رسد که این امر باعث کاهش محبوبیت گسترده او شده باشد. حزب تحریک انصاف می گوید که در طول مبارزات انتخاباتی خود با محدودیت های متعددی مواجه شده است، از جمله دادگاهی که دستور حذف نماد مربوط به این حزب از برگه های رای را داده است.

در پاکستان هر حزب یک نماد انتخاباتی دارد تا افرادی که سواد ندارند بتوانند در انتخابات به حزب محبوب خود رای بدهند.  دولت موقت پاکستان این  اقدامات را  قانونی و ضروری برای حفظ ثبات و امنیت در کشور دانسته است. دولت موقت ادعا می کند که اقدام های عمران خان علیه ارتش این کشور بوده و او را متهم به ایجاد هرج و مرج عامدانه کردند.  

سرور باری، یک کارشناس سیاسی پاکستانی به واشنگتن پست گفت که اگرچه تصمیم دادگاه روز سه شنبه یک شکست دیگر برای عمران خان است، اما این اتفاق غیرمنتظره نیست. با اینهمه این اقدام در صدور چنین حکمی بیش از آنکه مانع از شرکت حامیان عمران خان در انتخابات شود می تواند کشور را در آستانه یک هرج و مرج دیگر  و تنش های پیش بینی ناپذیر قرار دهد.

بی بی سی نیز در گزارشی درباره حکم ده سال حبس برای عمران خان می نویسد: وکیل عمران خان در حساب کاربری خود در شبکه ایکس  (توئیتر سابق) اعلام کرد که آنها این تصمیم غیرقانونی را نمی پذیرند.  یکی دیگر از دستیاران خان به خبرگزاری رویترز گفت که تیم حقوقی وی هیچ فرصتی برای دفاع از او یا شنیدن سخنان شاهدان نداشته اند.  انتخابات به تأخیر افتاده 8 فوریه در حالی برگزار می شود که گفته می شود حزب تحریک انصاف از فرصت عادلانه ای برای مبارزات انتخاباتی محروم شده است. مقامات دولت موقت  هرگونه سرکوب حزب تحریک انصاف را تکذیب می کنند، اما بسیاری از رهبران آن اکنون در پشت میله های زندان هستند یا از حزب جدا شده اند و نامزدهای حزب  باید به عنوان مستقل در انتخابات شرکت کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.