سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از روز چهارشنبه هفته گذشته بزرگترین رزمایش خود را از زمان جنگ سرد تاکنون آغاز کرد.

به گزارش جماران به نقل از آناتولی، سخنگوی وزارت  خارجه روسیه گفت رزمایش «مدافع ثابت قدم 2024» که قرار است توسط ناتو در مرزهای روسیه برگزار شود را «تحریک‌آمیز» دانست.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست خبری با بیان اینکه برنامه های ناتو برای برگزاری رزمایش نظامی در مناطق نزدیک به مرز روسیه خطر جنگ را افزایش می‌دهد، گفت: این اقدام ممکن است عواقب غم‌انگیزی برای اروپا داشته باشد.

وی در واکنش به اظهارات کشورهای اروپایی پیرامون سرنگونی هواپیمای حامل 74 سرنشین از جمله 65 اسیر اوکراینی در بلگورود، گفت: «غرب به این موضوع واکنش دیوانه‌وار نشان داد. فقط دیوانه‌ها می‌توانند حملات تروریستی را درک کنند و از آن‌ها دفاع کنند. فقط افراد بی مغز، بی وجدان و بداخلاقی می‌توانند از افرادی که مرتکب اقدامات تروریستی یا افراطی می‌شوند حمایت کنند».

زاخارووا رزمایش نظامی موسوم به «مدافع مصمم 2024» که قرار است توسط ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه برگزار شود را «تحریک آمیز» دانست و گفت: «این اقدام عمدا با هدف بدتر کردن اوضاع است. این رزمایش خطر جنگ را افزایش داده و عواقب غم انگیزی برای اروپا خواهد داشت. روسیه قصد حمله به کشورهای ناتو را ندارد».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به توافق‌نامه صلح میان آذربایجان و ارمنستان گفت: دعوتنامه‌ای برای آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان ارسال شد تا برای مشورت در این زمینه به مسکو سفر کند.

 

بزرگترین رزمایش ناتو

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از روز چهارشنبه هفته گذشته بزرگترین رزمایش خود را از زمان جنگ سرد تاکنون آغاز کرد.

به گزارش رویترز، در این رزمایش ناتو که «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» نام دارد بیش از ۹۰ هزار نیروی نظامی از ایالات متحده و کشورهای هم پیمان ناتو مشارکت دارند.

همچنین در این رزمایش که تا اواخر ماه مه در اروپا و اقیانوس اطلس شمالی ادامه دارد بیش از ۵۰ کشتی جنگی، ۸۰ جت جنگنده، بالگرد و پهپاد و حداقل یک هزار و صد خودروی جنگی شامل ۱۳۳ تانک و ۵۳۳ خودروی رزمی شرکت خواهند کرد.

به نوشته رویترز، ناتو در بیانیه خود اشاره‌ای به نام روسیه نکرده اما در سند راهبردی اصلی آن از مسکو به عنوان مهم‌ترین تهدید علیه امنیت اعضای این پیمان یاد کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.