دهه‌ها تجربه نشان داده است که تلاش‌های نظامی برای بیرون راندن حوثی‌ها بعید است مؤثر واقع شود. در عوض، این حملات نظامی ممکن است زندگی مردم یمن را که هم اکنون هم گرفتار جنگ چند ساله هستند، بیش از پیش ویران کند.

به گزارش جماران، فارن افرز در نوشتاری تفصیلی به این پرسش پاسخ داده که ایالات متحده باید دربرابر حملات حوثی ها ( انصارلله) یمن چه کند؟

این نشریه نوشت: بازیگران بین المللی باید به حملات حوثی ها پاسخ دهند؛ هم برای حفظ مسیر کشتیرانی دریای سرخ و هم برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش در منطقه. اما ایالات متحده با مجموعه ای از گزینه های بد و بدتر برای چگونگی انجام این کار مواجه است. برخی از سیاستمداران و تحلیلگران استدلال کرده اند که بهترین راه برای مقابله با حملات حوثی ها، تشدید تنش نظامی است که برای «بازگرداندن بازدارندگی» طراحی شده است. این دیدگاه از تصمیم نهایی ایالات متحده در سال 2021  برای فشار به مذاکرات صلح در یمن به عنوان یک سیاست شکست خورده یاد می کند.

 طرفداران حملات هوایی علیه حوثی ها نمی توانند بیان کنند که چه اتفاقی باید بعد از آن بیفتد. به سختی می توان دید که چگونه حملات هوایی در حالی که  در گذشته هم مانع حوثی ها نشده بودند، می تواند از حملات بیشتر حوثی ها جلوگیری کند.  حملات هوایی علیه اهداف حوثی‌ها ممکن است توانایی حوثی‌ها را برای پرتاب موشک و پهپاد کاهش دهد، اما هدف قرار دادن و ریشه‌کن کردن قایق‌های کوچک، ارزان قیمت و بدون سرنشین حوثی‌ها بسیار سخت‌تر خواهد بود.

به همین ترتیب، اعلام حوثی ها به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی، همانطور که دولت ترامپ برای مدت کوتاهی در سال 2020 انجام داد، احتمالاً تأثیر چندانی نخواهد داشت. رهبران آن‌ها مدت‌هاست که تحت تحریم‌های ایالات متحده بوده‌اند، و آنها بدون شک از این نامگذاری به عنوان مدرک دیگری استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد می‌توانند در مبارزه با دشمنان خود پیروز شوند. البته قرار دادن دوباره حوثی ها در لیست گروه های تروریستی مطمئناً ارسال کمک های بشردوستانه به یمن را دشوارتر می کند.

رویکردی که دیپلماسی را با بازدارندگی ترکیب می کند، شاید در این موقعیت بهترین راه برای ایالات متحده برای مقابله با این مشکل لاینحل در کوتاه مدت است. تمایل بین المللی کمی برای پاسخ نظامی وجود دارد. حتی عربستان سعودی که مداخله نظامی سال 2015 علیه حوثی‌ها را رهبری کرد، اکنون به ایالات متحده هشدار می‌دهد که با خویشتنداری عمل کند.

برای مقابله با تهدید حوثی ها، ایالات متحده باید برای پایان دادن به جنگ بین اسرائیل و حماس تلاش کند. واشنگتن نمی تواند روی حمایت عمومی شرکای خود در خلیج فارس حساب کند. اگرچه برخی از کشتی‌های تجاری که حوثی‌ها هدف قرار داده‌اند هیچ ارتباط آشکاری با اسرائیل ندارند، اما این واقعیت که آنها بارها حملات خود را تلاشی برای حمایت از فلسطینی‌ها خوانده‌اند، میزان پاسخگویی کشورهای عربی به تجاوزات حوثی‌ها را محدود می‌کند.

به عنوان مثال، افکار عمومی در عربستان سعودی بیش از پیش مخالف برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل است. کشورهای حاشیه خلیج فارس انگیزه کمی برای به خطر انداختن خود در این برهه زمانی با حمایت از اسرائیل یا اقدام ایالات متحده دارند. به غیر از بحرین، کشورهای عربی تمایلی به همراهی علنی خود با عملیات چندملیتی که پنتاگون در اواسط دسامبر اعلام کرد، نداشته اند. با این حال، این عملیات دریایی اولین گام مفید برای نشان دادن مخالفت بین المللی با تهاجم حوثی ها و رهگیری و جلوگیری از حملات است.

ایالات متحده همچنین باید به حمایت از تلاش های سازمان ملل برای مذاکره برای صلح پایدار در یمن ادامه دهد. توافق آتش‌بس 2022 کم و بیش برقرار است و طرف‌ها به توافقی نزدیک هستند که آتش‌بس را دائمی  و گفتگوها را درباره آینده بلندمدت حکومت یمن آغاز می‌کند.

برای مقابله با تهدید ناشی از حوثی ها، در نهایت ایالات متحده باید برای پایان دادن به جنگ بین اسرائیل و حماس و همچنین به طور کلی به درگیری اسرائیل و فلسطین فشار آورد. چه بخواهیم چه نخواهیم، حوثی ها تجاوزات خود را به عملیات اسرائیل در غزه مرتبط کرده اند و حمایت داخلی و منطقه ای را برای انجام این کار به دست آورده اند. یافتن رویکردی پایدار و بلندمدت برای هر دو درگیری برای تنش زدایی در سراسر منطقه و وادار کردن حوثی‌ها به توقف حملات خود به کشتی‌های تجاری بسیار مهم است.

این اقدامات نمی تواند به طور کامل تهدیدی را که حوثی ها برای منافع ایالات متحده و به طور گسترده تر برای ثبات در منطقه ایجاد می کنند، برطرف کند. اما آنها در میان گزینه های بد بهترین هستند – و ایالات متحده به دلیل رویکردهای ناموفق خود در قبال یمن در 20 سال گذشته، تنها گزینه های بدی دارد. واشنگتن نباید اشتباهات خود را تکرار کند.

دهه‌ها تجربه نشان داده است که تلاش‌های نظامی برای بیرون راندن حوثی‌ها بعید است مؤثر واقع شود. در عوض، این حملات نظامی ممکن است زندگی مردم یمن را که هم اکنون هم گرفتار جنگ چند ساله هستند، بیش از پیش ویران کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی حوثی های يمن
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.