سخنگوی صلیب سرخ به واشنگتن پست گفت که این نهاد بین 7 اکتبر تا 29 نوامبر بیش از 3000 گزارش از مفقود شدن افراد در غزه دریافت کرد.

به گزارش جماران، رسانه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی درباره وضعیت بازداشت های غیرقانونی فلسطینی ها توسط رژیم اسرائیل با استفاده از فضای جنگی در نوار غزه نوشت:  به گفته اعضای خانواده و گروه‌های حقوق بشر، نیروهای اسرائیلی غیرنظامیان فلسطینی را در طول دو ماه جنگ در غزه بازداشت کرده‌اند . خانواده ها می‌گویند هیچ اطلاعاتی در مورد محل نگهداری، شرایط یا اتهامات مربوط به مفقودین به آنها داده نشده است. دوستان و خانواده در بیش از ده ها مصاحبه گفتند که بسیاری از بازداشت شدگان توسط نیروهای اسرائیلی هنگام فرار از جنوب یا در جریان حملات در شمال دستگیر شده اند. برخی از آن‌ها ساعت‌ها بیرون یا در تریلرهای فلزی نگه داشته شدند و سپس آزاد شدند اما دیگران ناپدید شده اند.

اعضای خانواده برخی از مفقودین به واشنگتن پست گفتند که فرد بازداشت شده هیچ ارتباطی با حماس یا گروه‌های مسلح نداشته اما سربازان اسرائیلی با سلاح به سراغ او رفته و او را با خود برده اند و از همان زمان هم هیچ اطلاعاتی از او در دسترسشان نیست.  محمود المدحون، پسر 13 ساله، پدر 72 ساله و چند تن دیگر از بستگانش روز پنجشنبه بازداشت شدند. صبح روز بازداشت ، تانک‌های اسرائیلی از مقابل خانه آنها در شمال غزه عبور می کردند. سربازان به آنها و ده ها مرد دیگر دستور دادند بیرون بروند. در یکی از ویدئوهایی که از این صحنه در فضای مجازی منتشر شده ، مردی 33 ساله از جمع این خانواده  با لباس زیر روی زمین در صفی از مردان دیده می شود. او روز شنبه به روزنامه واشنگتن پست گفت آنها ساعت ها در همین حالت نشستند، قبل از اینکه سربازان دستان آنها را ببندند و به سمت چند کامیون هدایت کنند. او با اشاره به اینکه می ترسید دیگر به خانه بازنگردد می گوید:  «هیچ یک از افرادی که آنها بازداشت کردند عضو حماس یا  از اعضای گروه های مقاومت نبودند.»

اسرائیلی ها مدعی اند هدف از این تعقیب و گریزها بازداشت اعضای حماس است اما به پرسش  ها درباره موج گسترده بازداشت های این دو ماه و دلایل قانونی برای این اقدام یا محل نگهداری افرادی که بازداشت کرده اند پاسخ نمی دهند.

یاسر یکی از اعضای همان خانواده ای است که بسیاری از مردانش توسط رژیم اسرائیل بازداشت شدند. او به واشنگتن پست می گوید آخرین بار پسر 20 ساله خود را پس از متوقف شدن به دستور سربازان اسرائیلی در یک ایست بازرسی دیده است. او و خانواده اش به امید بازگشت پسرش ساعتها در همان حوالی منتظر ماندند و تنها زمانی حاضر به ترک محل شدند که سربازان اسرائیلی به سمت آنها شلیک کردند. یکی دیگر از بستگان آنها همزمان با پسرشان بازداشت شده اما ساعاتی پس از بازداشت آزاد شده است. او به یاسر گفته که سربازان اسرائیلی او و سایر مردان بازداشت شده را وادار کردند بدون هیچ گونه لباسی مقابل یک دستگاه اسکنر تشخیص چهره بایستند. یاسر می گوید که فرزندش یک خواننده آماتور بوده و هیچ ارتباطی با هیچ سازمان یا جهت گیری سیاسی نداشت. او و همسرش بارها با کمیته بین المللی صلیب سرخ تماس گرفتند اما این سازمان گفته است که هیچ اطلاعاتی ندارد.

سخنگوی صلیب سرخ به واشنگتن پست گفت که صلیب سرخ بین 7 اکتبر تا 29 نوامبر بیش از 3000 گزارش از مفقود شدن افراد در غزه دریافت کرد. اخیرا رسانه های اسرائیلی ویدئوهایی را از افرادی که در بازداشت هستند نشان داده و ادعا کرده اند که افراد حاضر در این فیلم ها از اعضای حماس هستند. با این همه دوستان و خانواده چندین نفر از این افراد به واشنگتن پست گفتند که عزیزانشان هیچ ارتباطی با حماس یا هیچ گروه مسلحی ندارند.

سخنگوی نیروهای نظامی اسرائیل روز جمعه گفت که ارتش بیش از 200 مظنون را در 48 ساعت گذشته در غزه بازداشت کرده و ده ها تن را برای بازجویی فرستاده است. یکی از افرادی که در این مدت توسط اسرائیل بازداشت و سپس آزاد شده به واشنگتن پست گفت که سربازان به آنها فحش دادند، آنها را با تجهیزات تشخیص چهره اسکن کردند و در حالی که فقط یک لباس زیر بر تن داشتند در هوای آزاد به حال خود رها کردند.  او گفت که وقتی غذا یا آب می خواستند، سربازان به آنها لگد می زدند یا فحش می دادند. مدتی بعد از نیمه شب، سربازان او و سایر مردان را در خیابان رها کردند تا با پای برهنه به خانه هایشان بازگردند.

 وزارت بهداشت غزه می گوید اسرائیل 36 نفر از کادر پزشکی ، پرستاران و راننده های آمبولانس را بازداشت کرده است که محل نگهداری آنها مشخص نیست. معروف ترین زندانی، مدیر بیمارستان الشفا، محمد ابو سلمیه است که ارتش اسرائیل می گوید به حماس اجازه داده از پناهگاه های زیر بیمارستان به عنوان مرکز فرماندهی استفاده کند.

عمر شاکر، مدیر دیده بان حقوق بشر در سرزمین های اشغالی و فلسطین می گوید: بازداشت غیرنظامی ها فقط در موارد ضروری ممکن است . غیرنظامیان باید ظرف 48 ساعت تفهیم اتهام شوند و به بازداشت خود هم اعتراض کنند. روش‌های توهین‌آمیز و تبعیض‌آمیز بازداشت اشغالگران در طول دهه‌ها اشغال، تردید قابل توجهی را ایجاد می‌کند که آیا بازداشت با این استانداردها مطابقت دارد. قانون رژیم اسرائیل عملا فلسطینیان غزه را در بازداشت اداری قرار می دهد، نوعی از حبس بدون اتهام یا محاکمه که مقامات می توانند به طور نامحدود آن را تمدید کنند.

واشنگتن پست در گفت و گو با یک خانم معلم 40 ساله از وضعیت دختر 19 ساله او گزارش داده که یکی از زندانیان یا عملا مفقودی ها است.  خانم سالم، شوهر و سه فرزندش در 22 نوامبر خانه خود را در اردوگاه پناهندگان جبالیا، جایی که پسر 16 ساله اش کشته شده بود، ترک کردند و به سمت جنوب به سمت خان یونس حرکت کردند. به گفته سالم،  هنگامی که آنها به ایست بازرسی  نزدیک شدند، سربازان گروه را متوقف کردند و به آنها گفتند که در مقابل دستگاهی که به نظر می رسد یک اسکنر تشخیص چهره است، حاضر شوند. تک تیراندازها و تانک ها آنها را محاصره کردند. سربازان فرزند 9 ساله او را آزاد کردند اما دختر 19ساله او در بازداشت ماند. زنان دیگری که همراه او بازداشت شده بودند پس از آزادی به سالم گفتند که بازداشت شدگان  مورد بازجویی، بازرسی و ضرب و شتم قرار گرفتند. یکی از زنان زندانی که به تازگی آزاد شده به واشنگتن پست گفت:  زنان غذای کمی داشتند و روی زمین می خوابیدند. چند نفر گفتند که در حین و پس از بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.  او می گوید: هیچ اتهام روشنی علیه آنها وجود نداشت. آنها به ما گفتند که هدف جمع آوری هرچه بیشتر اطلاعات در مورد خانواده و محیط اطرافشان است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.