گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

کارشناس امور خاورمیانه: نتانیاهو با صلح دائمی کنار گذاشته می شود

سیدعلی حسینی معتقد است که اسراییل در زمینه تسلط بر غزه، آرزوهایی دارد که فقط آرزوست و عملی نیست

یک کارشناس خاورمیانه و نهضت ها گفت: نتانیاهو تا وقتی که این جنگ ادامه دارد سر کار است و وقتی آتش بس کامل برقرار شود از طرف احزاب رقیب و همسو و حتی لیکود کنار گذاشته خواهد شد و خودش این را می داند که حکومتش در وقت اضافه است و یکی از دلایل اصرارش بر ادامه جنگ همین است، اما بالاخره جنگ دیر یا زود تمام خواهد شد و نتانیاهو هم عمر سیاسی اش پایان می یابد.

سیدعلی حسینی  در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره ادامه حملات رژیم صهیونیستی و تلاش برای تصرف غزه گفت: اسراییلی ها آرزوهای زیادی دارند؛ یکی از آرزوهایشان هم این است که روزی همه فلسطینی ها را از خانه و کاشانه شان بیرون کنند. آنها حتی طرح هایی دارند که دو میلیون ساکن غزه را به کشورهای دیگر منتقل کنند، یک میلیون به مصر بروند، 500 هزار نفر به عراق و 500 هزار نفر به یمن. اما اینها فقط آرزوست و با واقعیت فرسنگ ها فاصله دارد.

او گفت: اسراییلی ها در واقعیت و در زمین نتوانسته اند کاری کنند و به همین دلیل تلاش می کنند آرزوهای خود را از طریق رسانه ها با عملیات رسانه ای زنده نگه دارند و آتش تهیه فضاسازی های رسانه ای و عملیات روانی شان را ادامه می دهند تا مگر به خواسته خود برسند؛ خواسته ای که در واقع شدنی نیست. چون بالاخره فلسطینی ها به صورت عام یک موجودات زنده و پویایی هستند که آنها هم اراده ای دارند.

او با بیان این که «امروز با وجود حجم بالای حملات هوایی و زمینی حماس هنوز زنده  و کاملا عملیاتی است و هیچ ضربه اساسی نخورده و به مبارزه ادامه می دهد»، ادامه داد: در اوایل سال های دهه 1990 میلادی که یاسر عرفات راضی شده بود سلاح را زمین بگذارد و صلح کند، اسراییلی ها علی رغم توافق هایی که کرده بودند زیر میز صلح زدند و قرارداد اسلو  را هم کنار گذاشتند. فلسطینی ها با علم به این که اسراییل در صدد تغییر بافت جمعیتی اراضی اشغالی است، با ازدیاد جمعیت با اسراییل مقابله کردند و نتیجه اش هم امروز این است که غزه و اریحا و کرانه باختری پر جمعیت ترین نقطه روی کره زمین است. فلسطینی ها آنقدر در این سال ها از اسراییل تحقیر،  ظلم و ستم دیده اند که امروز با وجود شهدای زیادی که دادند گروه های مبارز مثل حماس محبوبیت بالایی در میان فلسطینیان دارند؛ چون تمامی مردم فلسطین از غزه تا کرانه باختری و اریحا درک کرده اند که در برابر اسراییل و ستم هایش راهی جز مبارزه وجود ندارد.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است که اسراییل بر کل غزه مسلط شود؟ گفت: در این محدوده کوچک که غزه شمالی و جنوبی شده است  و البته این تقسیم بندی کاملا مصنوعی است دو میلیون فلسطینی  زندگی می کند و تسلط بر این جمعیت ساده و برای اسراییل ممکن نیست. ضمن این که پیشتر هم گفته ایم که ما یک غزه روی زمین داریم و یک غزه بزرگتر زیر زمین. اسراییل در حمله زمینی هیچ موفقیتی حتی در ورود به تونل ها و شهر جنگی زیر زمین نداشته است و تلاش های چند باره اش برای رفتن به تونل های زیر غزه ناکام مانده است.

او افزود: اسراییلی ها می خواهند به غزه مسلط شوند اما چنین توانی ندارند، البته ممکن است که حملاتشان بر تلفات جانی و مالی فلسطینیان بیفزداید؛ اما بعید است که به هدف خود برسند. ضمن این که اسراییل روز به روز از پشتیبانی های جهانی اش کاسته می شود و شاهدیم که در سراسر جهان ملت های مختلفی  علیه اسراییل تظاهرات می کنند و این اعتراضات به دولت ها هم به تدریج کشیده خواهد شد. و دیدیم که اخیرا دولت اسپانیا و حتی آلمان ها که پیشروی حمایت را از اسرائیل داشتند یا سکوت کرده اند یا خواستار توقف حملات اسراییل هستند. آمریکا هم رسما بر ایده دو کشور در سرزمین های اشغالی تاکید کرده است.

این کارشناس امور خاورمیانه به شرایط نتانیاهو اشاره کرد و گفت: نتانیاهو تا وقتی که این جنگ ادامه دارد سر کار است و وقتی آتش بس کامل برقرار شود از طرف احزاب رقیب و همسو و حتی لیکود کنار گذاشته خواهد شد و خودش این را می داند که حکومتش در وقت اضافه است و یکی از دلایل اصرارش بر ادامه جنگ همین است، اما بالاخره جنگ دیر یا زود تمام خواهد شد و نتانیاهو هم عمر سیاسی اش پایان می یابد. در واقع از همین الان می توان گفت که عمر سیاسی نتانیاهو تمام شده است و دیگر در سیاست رژیم صهیونیستی اسراییل سر بلند نخواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.