گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

یک کارشناس خاورمیانه: جنگ غزه و اسرائیل یک تا دو ماه طول می کشد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه به جماران گفت: پیش بینی من این است که اسراییل بین یک تا دو ماه به بمباران ادامه خواهند داد و مردم زیادی در غزه به شهادت می رسند. حماس هم ممکن است برای مدتی تضعیف شود، اما حماس از بین رفتنی نیست و حتی اگر رهبران آن همه از بین بروند و حتی اگر تشکیلات حماس از بین برود، با توجه به خشمی که در میان فلسطینیان غزه هست حماسی قوی تر و پرقدرت تر شکل می گیرد.

کارشناس امور خاورمیانه معتقد است که آمریکا و اسراییل به دنبال اخراج فلسطینیان از  غزه به مصر هستند اما مصر اجازه این کار  را نمی دهد.

سیدعلی حسینی کارشناس امور خاورمیانه در گفت وگو با خبرنگار جماران، درباره اتفاقات اخیر در سرزمین های اشغالی و در پاسخ به این سوال که آیا عملیات طوفان الاقصی با کمک کشورهای دیگر مثل روسیه انجام شده است؟ گفت: گروه های شبه نظامی مثل حماس از همه کمک می گیرند و در عین حال وابسته به جایی نیستند. آنها آموخته اند که از همه کمک بگیرند، اما فرمانده و رهبر عملیات خودشان باشند و از هر کشوری هم که کمک می گیرند طوری با او رفتار می کنند که آنها فکر کنند این گروه تحت امر آنهاست. از این نظر، این که فکر کنیم حماس یک گروه وابسته به ایران یا سعودی و قطر و ترکیه است، اشتباه است.

او افزود: غزه شهری است که در یک محدوده جغرافیایی کوچک جمعیتی بین 1.5 تا 2 میلیون نفر را در خود جای داده است؛ به طوری که گفته می شود پرتراکم ترین نقطه جهان است. از این جمعیت در بهترین حالت 13 هزار نفر می توانستند به اسرائیل بروند و آنجا کار کنند. پس این سوال مطرح می شود که این مردم با چه منابعی زندگی می کنند؟ اینها با پول سعودی و ترکیه و قطر و کویت زندگی می کنند و خیریه های این کشورها زندگی می کنند. البته ایران  و برخی کشورهای دیگر هم کمک های محدودی به این منطقه می کنند حتی اتحادیه اروپا و برخی جریان های چپ در اروپا هم به مردم غزه کمک می رسانند.

 

حسینی درباره این که آیا ایران کمک های مالی به غزه می کند؟ گفت: این که مردم فکر می کنند مردم این شهر با پول ایران زندگی می کنند، اشتباه است. مشکل ما این است که کمتر کمک می کنیم و بیشتر سر و صدا می کنیم و خود را در معرض اتهام قرار می دهیم؛ طوری که گویی همه بودجه این کشور به لبنان و فلسطین می رود. اما در واقع چنین نیست.

او در ادامه گفت: در همین روزهای اخیر می دیدیم که ساختمان هایی در غزه هستند که بسیار زیبا ساخته شده اند. اینها با پول کمک های کشورهای عربی و مسلمان ساخته شده است. مردم غزه هم با وجود این که از سوی اسراییل در محاصره کامل هستند زندگی های متوسطی دارند و به اصطلاح حلبی نشین و فقیر نیستند. اما این کمک ها بیشتر از سوی کشورهای ثروتمند عربی است نه ما.

این کارشناس روابط  بین الملل اضافه کرد: این سوال مطرح است که چطور وقتی غزه از دریا و مرزهای خشکی از سوی اسراییل در محاصره است و تنها یک باریکه 40 کیلومتری راه به سوی مصر دارد این همه سلاح و مهمات جمع کرده است؟ روشن است که این سلاح ها از سوی باریکه مصر آمده است و مصری ها هم با وجود این که با اسراییل رابطه خوبی دارند، این کمک را به غزه کرده اند.

او درباره چرایی درگیری مردم غزه با اسراییلی ها گفت: غزه به خاطر ظلم و فشار سنگینی که اسراییل در هفده سال گذشته به آنها وارد کرده است، جوانانی دارد که تشنه مبارزه با اسراییل هستند و کافی است حماس به آنها آموزش و سلاح بدهد و این باعث تداوم روحیه مبارزه جویی جوانان غزه با اسراییلی هاست.

حسینی افزود: نکته مهمی که مایلم آن را مطرح کنم این است که فلسطین بالاترین آمار دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری را در جهان عرب دارد. در نتیجه آنها در هوش و کار اطلاعاتی و عملیاتی و به کارگیری سلاح و ساخت آن و ساخت موشک توان و استعداد بالایی دارند و نباید این را نادیده گرفت. بر همین مبنا، حماس در فعالیت های عملیاتی و اطلاعاتی بسیار قوی است؛ به طوری که سازمان اطلاعاتی حماس یکی از قوی ترین سازمان های اطلاعاتی در منطقه و جهان عرب است و اگر می بینیم یک صبح آنها عملیات طوفان الاقصی را اجرا می کنند حاصل یک عملیات اطلاعاتی بسیار پیچیده چند ساله است. آنها بارها عملیات فریب را  با دستگاه های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل انجام داده اند.

وی یادآور شد: به نظر من حماس در این سال ها بیش از 20 بار اطلاعاتی را به صورت هدایت شده به اسرائیل فرستاده است و آنقدر با روح و روان این دستگاه های اطلاعاتی بازی کرده اند که این بار هم وقتی اطلاعات عملیات به دست شان رسیده بود دیگر به آن توجه نکنند و دچار غفلت شوند.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا این عملیات توسط خود فلسطینی ها طراحی شده یا طراحی آن توسط سایرین بوده است؟ گفت: رهبر این عملیات خود فلسطینی ها بوده اند. البته حماس رابطه خیلی خوبی با روسیه دارد و روس ها با مقامات حماس در حدّ وزیر عالی رتبه استقبال می کنند. البته هر کشوری بنا به دلایلی به منافع خود به این گروه ها کمک می کند و روسیه هم حتما کمک کرده است. ضمن این که برای روس ها مهم بود که در این شرایط افکار عمومی ذهنش از اوکراین منحرف شود، اما این عملیات روس ها نبود.

او در پاسخ به این سوال که آیا این عملیات در فرآیند صلح و عادی سازی ر وابط اعراب با اسراییل اثرگذار است؟ گفت: قطعا اثر می گذارد، حتی اگر سعودی ها هنوز هم مایل به برقراری رابطه باشند افکار عمومی کشور ایجاب می کند که بگوید فعلا متوقف کرده ایم. البته این عملیات با هدف توقف عادی سازی نبوده یا نفعی که روسیه ببرد، اما این عملیات روی همه فرآیندها تاثیر گذار خواهد بود. 

حسینی با بیان اینکه لازم است با چارچوب فکری یک فلسطینی موضوع را ببینیم، یادآور شد: وقتی سال ها طراحی و برنامه ریزی کرده که به هدفی برسد، اولین هدفش این است که از آن تحقیر شدگی بیرون بیاید و دشمن را تحقیر کند و به دشمن تلفات وارد کند که موفق شد. او قبلا با یک اسیر هزار اسیر را آزاد کرد؛ حالا 150 اسیر گرفته و برای آن هم برنامه دارد.

حسینی درباره شایعاتی که از رفتارهای غیرانسانی گروه های فلسطینی در این عملیات منتشر شده گفت: در یک صحنه جنگی هم ممکن است از اتفاقات بد بیفتد و هم اتفاقات خوب. اما در این اتفاقات باید کلیات قضیه را دید ماجرای اصلی این است که  1500 نیروی حماس به مواضع اسراییلی حمله کرده و نقاطی را هم تصرف کرده اند، اما رسانه های صهیونیستی آن بخش های بد را برجسته می کند و برعکس عملکرد غیرانسانی  اسراییل در همین روزهای اخیر را هم نادیده می گیرد. با این همه جنایت و کار غیرانسانی از سوی هر کسی که باشد محکوم است. در عین حال باید این را هم ببینیم که به یک ملتی 70 سال ظلم شده است و به انواع مختلف آنها را تحقیر کرده اند، در نتیجه نمی توانیم انتظار داشته باشیم که آن جوانان عصبانی نباشند.مثلا گفته می شود که چرا فلسطینی ها به یک برنامه اجرای موسیقی حمله کرده اند، اما باید بدانیم این برنامه در منطقه ای اجرا می شد که طبق قرارداد اسلو باید در اختیار فلسطینی ها باشد و آنقدر این مسأله مهم بود که تولیدات این منطقه را اتحادیه اروپا هم نمی خرد؛ چون معتقد است که این منطقه متعلق به فلسطینی هاست و اسرائیل آنها را به فلسطینی ها نمی دهد. یا آن زن سالخورده ای که نشان می دادند اسیر شده است یک فرد معمولی نبود، بلکه او یک آلمانی است که با سرمایه هنگفت خود به تنهایی یک شهرک در سرزمین هایی ساخته است که طبق قرارداد اسلو باید به فلسطینی ها داده می شد.

این کارشناس روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب زمان فعلی برای عملیات دلیل داشته است؟ گفت: به نظر من دلیلی نداشته و فقط تمامی زمینه ها و زیرساخت های لازم در این زمان آماده شده بود.

حسینی درباره سناریوهای پایان جنگ گفت: این جنگ نه کوتاه مدت است و نه درازمدت. میان مدت است و فراگیر هم نخواهد شد، چون قدرت های منطقه هیچ کدام نمی خواهند دامنه جنگ گسترده شود. کوتاه مدت هم نیست چون ضربه ای که اسرائیل خورده وحشتناک است و باید این را تا زمانی که افکار عمومی به رضایت می رسد، ادامه دهد. اسراییل امروز را بهترین فرصت می داند که حماس را از بین ببرد و منطقه غزه را از فلسطینی ها تخلیه کند و آنها را به مصر براند. این هدف را آمریکا و اسرائیل دنبال می کنند و می خواهند مردم به مصر منتقل شوند، اما اتفاق نمی افتد؛ چون فلسطینی ها به هر کشور که رفته اند، مشکل ایجاد کرده اند و مصر هم موافق ورود حجم بالایی از فلسطینی ها به کشورش نیست. پیش بینی من این است که اسراییل بین یک تا دو ماه به بمباران  ادامه خواهند داد و مردم زیادی در غزه به شهادت می رسند. حماس هم ممکن است برای مدتی تضعیف شود، اما حماس از بین رفتنی نیست و حتی اگر رهبران آن همه از بین بروند و حتی اگر تشکیلات حماس از بین برود، با توجه به خشمی که در میان فلسطینیان غزه هست حماسی قوی تر و پرقدرت تر شکل می گیرد.

او در پایان درباره احتمال حمله زمینی به غزه گفت: احتمال دارد که اسراییلی ها زمینی وارد غزه شوند، ولی در توانشان نیست و با توجه به مسلح بودن حماس به تجهیزات ضد زره امکان این که آنها بتوانند وارد جنگ شهری شوند، وجود ندارد. در دنیا دیگر تانک و نفربر کارایی ندارد و پهپادها به راحتی آنها را شکار می کنند. این را بدانید که ما یک غزه روی شهر داریم و یک غزه زیر شهر این که اسرائیلی ها به این غزه مسلط شوند تقریبا زیر صفر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.