پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش گروه بحران از روزمره فلسطینیان کرانه باختری؛

زندگی روزمره فلسطینیان کرانه باختری در حال حاضر چگونه است؟

یکی از نگرانی‌های اصلی بسیاری از فلسطینی‌های کرانه باختری، شرایط داخل زندان‌های رژیم اسرائیل است، چراکه در حال حاضر حدود 7000 فلسطینی در آنجا نگهداری می‌شود.

به گزارش جماران به نقل از اندیشکده آمریکایی گروه بحران؛ قبل از عملیات 7 اکتبر زندگی فلسطینیان ساکن کرانه باختری سخت بود و امروز خشونت شهرک نشینان صیهونیستی در حال افزایش است و حملات ارتش رژیم اسرائیل خسارات زیادی هم از نظر تلفات جانی و هم به اموال فلسطینیان وارد نموده بود. اما امروز مشکلات فلسطینیان این منطقه در زندگی روزمره خود به سطح جدیدی رسیده است.

در گزارشی به قلم طحانی مصطفی؛ تحلیلگر ارشد اسرائیل و فلسطین در اندیشکده آمریکایی گروه بحران در تاریخ 24 نوامبر سال  جاری میلادی، وقایعی توصیف شده است که در چشم بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی به ویژه غربی نادیده گرفته می‌شود.

هر نوع سفر خصوصی یا حمل‌ونقل عمومی در کرانه باختری به دلیل بسته شدن و خشونت شهرک‌نشینان صیهونیستی نه تنها سخت، بلکه خطرناک شده است. از ورود بیش از 100000 فلسطینی اهل کرانه باختری که در سرزمین های اشغالی شاغل هستند، جلوگیری شده و در نتیجه درآمد خود را از دست داده‌اند. بیشتر مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل نگرانی امنیتی به تدریس آنلاین روی آورده‌اند. تجارت عادی متوقف شده است و هیچ محصولی که کرانه باختری از طریق سرزمین های اشغالی وارد می‌کند، در دسترس نیست. کمبود در برخی از مناطق قیمت‌ها را بالا برده است، به طوری که مناطق نزدیک به مزارع مرغ منطقه با اشباع مواجه هستند در حالی که مناطق دورتر از کمبود رنج می‌برند. افزایش حملات شهرک نشینان به این معناست که بسیاری از کشاورزان یا نمی‌توانند به زمین‌های خود بروند یا شاهد نابودی محصولات خود توسط شهرک نشینان تندرو هستند.

کشاورزان فلسطینی هنگام نگهداری از باغ‌های زیتون خود مورد حمله شهرک نشینان با چوب و سنگ قرار گرفته‌اند و یک کشاورز با آتش زنده زنده به شهادت رسیده است. شهرک نشینان تجهیزات کشاورزی فلسطینایان کرانه باختری را سوزانده یا به سرقت برده و درختان زیتون آن‌ها را قطع کرده اند.

یکی از نگرانی‌های اصلی بسیاری از فلسطینی‌های کرانه باختری، شرایط داخل زندان‌های رژیم اسرائیل است، چراکه در حال حاضر حدود 7000 فلسطینی در آنجا نگهداری می‌شود. از 7 اکتبر، این شرایط بدتر شده است، با افزایش وقوع و شدت ضرب و شتم و سایر اشکال شکنجه، دست کم شش فلسطینی که در کمپین کنونی دستگیر شده بودند، در بازداشت اسرائیل جان باختند. سایر زندانیان شکستگی استخوان و دندان را گزارش داده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، بازجوها همچنین برای تحت فشار قرار دادن بستگان فلسطینیان در بازداشت برای تسلیم شدن، زندانیان را شکنجه کرده‌اند. همه این اقدامات قبل از 7 اکتبر رایج بود، اما اکنون گسترده‌تر به نظر می‌رسد. فیلم‌های شکنجه فلسطینی‌ها توسط سربازان و شهرک نشینان اسرائیلی نگرانی شهروندانی که اقوامشان در زندان‌های رژیم اسرائیل هستند را عمیق‌تر نموده است.

علاوه بر شوکی که بسیاری از فلسطینی ها پس از آغاز جنگ غزه احساس کردند، هم از نظر تعداد کشته‌شدگان، از جمله در میان غیرنظامیان اسرائیلی، و هم این‌که حماس توانست سیستم دفاع رژیم اسرائیل را کاملا بی اثر سازد و واحدهای ارتش قدرتمند اسرائیل را زیر پا بگذارد، فلسطینی ها بیم واکنش رژیم اشغالگر را داشتند.

چگونه رژیم اسرائیل ممکن است آن‌ها را به خاطر کاری که حماس انجام داد مجازات کند. از همان ابتدا، آن‌ها متوجه شدند که گستره حمله حماس، تعداد بالای کشته شدگان اسرائیل و واکنش اولیه متحدان غربی اسرائیل، پاسخی از سوی اسرائیل خواهد داشت که حتی دولت راست افراطی اسرائیل قبلا نمی‌توانست تصورش را هم داشته باشد. آنها نه تنها در غزه بلکه در کرانه باختری نیز برای بدترین اتفاقات آماده شدند، جایی که به اسراییل مظنون هستند که پس از آن که فلسطینیان غزه را مجبور به ورود به اردوگاه های پناهجویان در صحرای سینا مصر کرده، برنامه‌هایی برای اخراج فلسطینی‌ها به اردن دارد.

آن‌ها از صحبت سیاست‌مداران اسرائیلی در مورد «نکبه دوم» اشاره‌ای به اخراج و فرار دسته جمعی فلسطینیان در سال 1948 که به نظر می‌رسید نشان دهنده قصد اسرائیل برای پایان دادن به کار بود، نگران شدند. این ترس‌ها، وزیر امور خارجه اردن؛ ایمن صفدی را بر آن داشت تا به اسرائیل هشدار دهد که دولت او هرگونه تلاش برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از غزه یا کرانه باختری را به عنوان اعلان جنگ تلقی خواهد کرد.

از آنجایی که دولت‌های غربی تا حد زیادی در برابر عملیات اسرائیل که منجر به کشته شدن هزاران فلسطینی بی پناه و ویران کردن بخش‌های گسترده‌ای از شهر غزه شده، سکوت کرده‌اند، اما خشم و احساس ناامیدی کامل مبنی بر بهبود اوضاع به وضوح در حال افزایش است که می‌تواند منجر به اقدامات ناهماهنگ‌تر و در عین حال خشونت آمیزتر منجر شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.