نوشته‌های موجود در فهرست، اتهامات را با جزییات کمی خلاصه می‌کند، و بسیاری از افراد فهرست‌شده به طور رسمی محکوم نشده‌اند که نشان می دهد آنها محاکمه هم نشده‌اند. گروه‌های حقوق بشر نگرانی‌های خود را در مورد فقدان روند قانونی در سیستم قضایی اسرائیل، به‌ویژه در دادگاه‌های نظامی این رژیم مطرح کرده‌اند.

به گزارش جماران،  دولت اسرائیل اعلام کرد که 150 اسیر فلسطینی را در ازای آزادی 50 اسیر در اختیار حماس در جریان توقف چهار روزه درگیری ها در نوار غزه آزاد می کند.

به گزارش واشنگتن پست، توافق بین دولت اسرائیل و حماس با میانجیگری قطر انجام شد. ایالات متحده نیز نقش بزرگی در مذاکرات طی شش هفته گذشته داشته است.  پس از اعلام این توافق، وزارت دادگستری اسرائیل فهرستی از 300 زندانی را منتشر کرد که کاندیدای آزادی هستند. زاچی هانگبی، مدیر شورای امنیت ملی اسرائیل در بیانیه ای گفت: زمان توقف احتمالی همچنان نامشخص است و آزادی گروگان زودتر از روز جمعه آغاز نخواهد شد. ما در مورد فلسطینی های موجود در آن لیست و آزادی احتمالی آنها چه می دانیم.

شرایط مبادله چیست؟

این توقف جنگ قرار است ابتدا آغاز شود و به نیروهای  حماس این امکان را می دهد تا اولین گروه 50 گروگان ( اسیر) را برای آزادی، احتمالاً در دسته های کوچک، به کمیته بین المللی صلیب سرخ تحویل دهند. اسرائیل نیز به نوبه خود 150 اسیر فلسطینی را آزاد خواهد کرد. مشخص نیست که این افراد چگونه از لیست 300 زندانی انتخاب خواهند شد.

اگر حماس بیش از 50 اسیر اسرائیلی را آزاد کند، اسرائیل می‌تواند اسرای بیشتری را از فهرست آزاد کند، احتمالاً به همان نسبت سه زندانی فلسطینی در ازای هر اسیر در اختیار حماس . اسرائیل همچنین گفته است که به ازای هر 10 گروگان دیگر که توسط حماس آزاد می شود، توقف درگیری ها یک روز تمدید می شود.

ارسال کمک‌ها به غزه نیز پس از آزادی اسرای در اختیار حماس به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. انتظار می رود صدها کامیون حامل کمک های بشردوستانه و سوخت پس از آزادی اسرای توافق شده از مصر وارد غزه شوند.

افراد در لیست اسرای فلسطینی چه کسانی هستند؟

اکثر افراد در این لیست را پسران نوجوان  تشکیل می دهند که در دو سال گذشته دستگیر شده اند. هیچ یک از پسران این لیست بزرگتر از 18 سال نیستند. جوانترین پسران شامل 14 سال هستند. یکی از زندانیان 14 ساله به اتهام پرتاب سنگ و ساختن مواد منفجره دستگیر شد.

این فهرست شامل تعدادی از مردم غزه است، اما اکثر آنها از کرانه باختری و بیت المقدس شرقی هستند، جایی که خشونت در سال‌های اخیر و در بحبوحه گسترش شهرک‌سازی‌ها در آنها افزایش یافته است.

حدود 30 زن و دختر در این لیست وجود دارند که از نوجوانان تا زنان 30 تا 50 ساله را شامل می شود. مسن ترین زن این لیست حنان برغوتی 59 ساله است که به ظن حمایت از تروریسم دستگیر شده است. او در اوایل سال جاری در جریان یورش اسرائیل به خانه اش در نزدیکی رام الله اسیر شده بود.

اتهام های زندانیان چیست؟

افراد موجود در این لیست متهم به اعمالی هستند که طیفی از پرتاب سنگ تا اقدام به قتل را در بر می گیرد، اما مشخص نیست که بدون اطلاعات بیشتر در مورد هر یک نفر، چقدر از این اتهامات جدی هستند.

نوشته‌های موجود در فهرست، اتهامات را با جزییات کمی خلاصه می‌کند، و بسیاری از افراد فهرست‌شده به طور رسمی محکوم نشده‌اند که  نشان می دهد آنها محاکمه هم نشده‌اند. گروه‌های حقوق بشر نگرانی‌های خود را در مورد فقدان روند قانونی در سیستم قضایی اسرائیل، به‌ویژه در دادگاه‌های نظامی این رژیم مطرح کرده‌اند. بسیاری از زنان در فهرست،  متهم به چاقو کشیدن بر روی اسرائیلی ها  هستند.

نافوز حمد، 15 ساله، جوانترین زن در این فهرست، به دلیل حمله با چاقو در قدس شرقی به همسایه اش با اتهام اقدام به قتل بازداشت و محاکمه شد.  یک زن دیگر به اتهام حمله به یک سرباز اسرائیلی با قیچی دستگیر شد.

اسرائیل چه کسانی را آزاد نمی کند؟

دولت اسرائیل از آزادی زندانیان محکوم به قتل خودداری کرده است، اما تعدادی از افرادی که متهم به اقدام به قتل هستند در لیست هستند. برخی از افراد به عنوان اعضای گروه های مبارز فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی ذکر شده اند، اما مشخص نیست که این وابستگی چگونه تعیین می شود. یکی از این پسران 14 ساله به عنوان یکی از اعضای حماس معرفی شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.