کره شمالی با حفظ یا تقویت پایگاه های خود با کشورهای مهمی مانند چین، روسیه، سوریه، ایران و کوبا به اصطلاح دیپلماسی جنگ سرد جدید خود را تقویت خواهد کرد و در عین حال آنهایی را که حفظ رابطه با آنها دشوار و سنگین است پاکسازی خواهد کرد.

به نظر می رسد تحریم های اقتصادی بر عملکرد دستگاه دیپلماسی کره شمالی تأثیر گذاشته است.

به گزارش جماران، گاردین در گزارشی در این باره می نویسد:

در حالی که کیم جونگ اون هنوز از سفر اخیر خود به روسیه لذت می برد، کره شمالی حضور خود را در خارج از کشور کاهش می دهد و طبق گزارش ها برنامه هایی برای بستن تقریباً یک چهارم نمایندگی های دیپلماتیک خود به دلیل فشار اقتصادی ناشی از تحریم های بین المللی دارد.

پیونگ یانگ در بحبوحه تنش‌های جدید در شبه جزیره کره به چین و روسیه نزدیک‌تر می‌شود، همزمان سال‌ها تحریم‌های وضع و اجرا شده از سوی سازمان ملل آن را مجبور به بستن سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها در ده‌ها نقطه، از جمله سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها در کشورهایی که پیونگ یانگ به‌عنوان متحد دیرینه خود می‌داند، کرده است.

رسانه‌ها گزارش دادند که سفرای کره شمالی در اوگاندا و آنگولا تعطیلی سفارت‌های خود را در دیدار خداحافظی با رهبران این کشورها اعلام کرده‌اند. به گزارش یومیوری ، روزنامه ژاپنی، کره شمالی همچنین کنسولگری خود در هنگ کنگ و سفارت خود در مادرید را بسته است؛ در حالی که سرنوشت مشابهی ممکن است در انتظار سفارتخانه های این کشور در هشت مکان دیگر باشد.

 کره شمالی پیشرفت چشمگیری در برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک خود داشته است، اما تحریم ها دستیابی به ارز خارجی را دشوارتر می کند، که بخشی از آن برای تامین مالی حضور خارجی این کشور استفاده می شود. نمایندگی های دیپلماتیک این کشور مستقیماً از پیونگ یانگ پول دریافت نمی کنند، اما در عوض حضور خود را از ساخت و ساز و فناوری اطلاعات و همچنین تجارت غیرقانونی، قاچاق و پولشویی حفظ می کنند.

وزارت اتحاد کره جنوبی که بر روابط بین دو کره نظارت می کند، می گوید که تحریم های شدیدتر طرح های پول سازی کره شمالی را مختل کرده است.  وضعیت وخیم اقتصادی کره شمالی حفظ حداقل روابط دیپلماتیک با متحدان سنتی را هم دشوار کرده است.

کره شمالی در آغاز همه‌گیری ویروس کرونا مرزهای خود را با چین بسته و عملاً خود را از بزرگترین شریک تجاری خود دور کرد، همزمان  سازمان ملل به مجازات این کشور  به دلیل توسعه سلاح‌های کشتار جمعی ادامه داد.

با این حال، کره شمالی مدعی شده است که از حق هر کشور مستقل برای ارزیابی مجدد اولویت های دیپلماتیک خود استفاده می کند. یک مقام ناشناس در وب‌سایت وزارت خارجه کره شمالی گفت که این تعطیلی‌ها بخشی از امور عادی برای ارتقای منافع ملی آنها در روابط خارجی بود.

این مقام گفته است: «در راستای تغییرات در محیط بین‌المللی و سیاست خارجی دولت، ما یا در حال تعطیل کردن یا افتتاح نمایندگی‌های دیپلماتیک در کشورهای دیگر هستیم. این امر در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است.»

با این همه، یک محقق ارشد موسسه اتحاد ملی کره جنوبی به گاردین می گوید که بسته شدن سفارتخانه شواهدی است که نشان می دهد اقتصاد کره شمالی با افزایش کسری تجاری و کاهش ذخایر ارز خارجی در بحران قرار دارد. به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی و کاهش ارز از بزرگترین دلایل تعطیلی سفارت‌ها در خارج از کشور باشد.

کره شمالی با حفظ یا تقویت پایگاه های خود با کشورهای مهمی مانند چین، روسیه، سوریه، ایران و کوبا به اصطلاح دیپلماسی جنگ سرد جدید خود را تقویت خواهد کرد و در عین حال آنهایی را که حفظ رابطه با آنها دشوار و سنگین است پاکسازی خواهد کرد.

علیرغم سالها انزوا، کره شمالی با حدود 159 کشور روابط دیپلماتیک دارد و در حدود 50 کشور - بسیاری از آنها در کشورهای بلوک شرق سابق و کشورهای غیر متعهد - حضور دارد. تصور نمی شود که سفارت این کشور در بریتانیا در لیست بسته های پیشنهادی برای تعطیل شدن باشد. در این سفارتخانه گهگاه اتفاق هایی رخ داده که اعتبار بین المللی کره شمالی را زیر سوال برده است. از جمله در سال 2016، تائه یونگ هو، معاون وقت سفیر کره شمالی در بریتانیا، با اعلام اینکه از رژیم در پیونگ یانگ خسته شده و به ستوه آمده به این کشور پناهنده شد.

کارشناسان معتقدند این اولین بار از دهه 1990 تاکنون  است که این تعداد از سفارتخانه های کره شمالی در خارج از کشور تعطیل می شوند.

بسیاری از تصمیم بسته شدن سفارت در لواندا شگفت زده خواهند شد. کره شمالی و آنگولا در سال 1975 روابط دیپلماتیک برقرار کردند و ژوزه ادواردو دوس سانتوس، رئیس جمهور سابق آنگولا سه بار به پیونگ یانگ سفر کرده است. در سالهای پیش نیروی انسانی زیادی از کره شمالی به آنگولا برای کار و ارز آوری سفر کرده بود.

با این حال، تحریم ها روابط اقتصادی بین کره شمالی  و متحدان سنتی آن را مختل کرده است. به گزارش یونهاپ، آنگولا در سال 2017 قراردادهای خود را با Mansudae Angola، یک شرکت ساختمانی کره شمالی فسخ کرد و از کارگران خود خواست تا طبق تحریم های سازمان ملل، این کشور را ترک کنند.

تعطیلی این سفارتخانه ها نشان دهنده تغییر در استراتژی دیپلماتیک پیونگ یانگ است که باعث نزدیک‌تر شدن این کشور به روسیه و چین در واکنش به ورود دولت تندرو به سئول و شکست «دیپلماسی هسته‌ای» دونالد ترامپ شده است.

برخی منابع رسانه ای ادعا می کنند که  در جریان نشست اخیر، کیم و ولادیمیر پوتین دو طرف به توافق رسیده‌اند که کره شمالی برای جنگ در اوکراین مهمات به کرملین بدهد و  احتمالاً  کمک روسیه به برنامه فضایی پیونگ یانگ را به عنوان ما به ازا دریافت کند.

تحلیل گران معتقدند که به دلیل جنگ در اوکراین، کره شمالی معتقد است که می تواند با اعزام نیروی انسانی زیادی به روسیه و چین و تقویت شدید همکاری های نظامی و اقتصادی با این دو کشور دوام بیاورد.  این نشان می دهد که موقعیت استراتژیک آفریقا برای کره شمالی  تضعیف شده  در حالی که اهمیت استراتژیک چین و روسیه در استراتژی کلی دیپلماتیک کره شمالی افزایش یافته است.

با این همه، برخی کارشناسان هشدار می دهند که بسته شدن سفارت می تواند عواقب جدی برای اقتصاد کره شمالی داشته باشد.این تعطیلی همزمان که تعامل دیپلماتیک و کار بشردوستانه با کره شمالی را تحت تأ ثیر قرار می دهد می تواند بر درآمدهای غیرقانونی این کشور هم از طریق همین سفارتخانه ها تأثیر بگذارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی کره شمالی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.