درباره قطار سبز زنگ کیم جونگ اون چه می دانیم؟ بسیاری از این اطلاعات از گزارش های اطلاعاتی، خاطرات مقاماتی که در دوره های گذشته مجاز به سفر با قطار بوده اند و فیلم های نادر رسانه های خبری دولتی کره شمالی به دست آمده است.

به گزارش جماران ، سفر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به روسیه باز هم رهبر جوان و مرموز این کشور را به یکی از سوژه های جذاب خبری تبدیل کرده است. سایت نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی برخی عادات شخصی کیم پرداخته و می نویسد:

هنگامی که مقامات اطلاعاتی کشورها در جستجوی شواهدی درباره سفر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به کشورهای دیگر هستند معمولا تلاش می کنند سراغی از قطار سبزرنگ او بگیرند. این بار نیز روز دوشنبه بود که قطاری شبیه این قطار در حال حرکت به سمت شمال، نزدیک محل تلاقی مرزهای کره شمالی، روسیه و چین مشاهده شد که به سمت مکانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آن در یک مجمع اقتصادی شرکت می کرد، حرکت می کند.

روز سه شنبه، رسانه های دولتی کره شمالی تایید کردند که  کیم واقعاً پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی را با قطار به مقصد روسیه ترک کرده است. مقامات کره جنوبی بلافاصله پس از آن گفتند که او از مرز عبور کرده است. قطار سبز رنگی که مقامات به دنبال آن هستند، قطار ضد گلوله خاصی است که  کیم - و پدر و پدربزرگش که قبل از او بر کره شمالی حکومت می کردند - برای بازدید از چین، روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی سابق از آن استفاده کرده اند. گفته می شود که اعضای خانواده رهبر کره شمالی اعتماد ندارند که می توانند با استفاده از یکی از جت های مسافربری قدیمی دوران شوروی، یک سفر طولانی ایمن را آغاز و به پایان برسانند. همین مسئله همواره سفرهای معدود رهبر کره شمالی را به سوژه رسانه ها تبدیل می کند. هرچند که جزئیات بسیاری از آنچه که در گفت و گوهای کیم و پوتین گذشته در اختیار نداریم اما شاید مروری بر برخی حاشیه ها جذاب باشد.

قوی تر از گلوله های تندرو، اما بسیار کندتر

درباره قطار سبز زنگ کیم جونگ اون چه می دانیم؟ بسیاری از این اطلاعات از گزارش های اطلاعاتی، خاطرات مقاماتی که در دوره های گذشته مجاز به سفر با قطار بوده اند و فیلم های نادر رسانه های خبری دولتی کره شمالی به دست آمده است. بر اساس گزارش خبری کره جنوبی در سال 2009 که به اطلاعات طبقه بندی شده استناد کرد، گمان می رود حداقل 90 واگن با امنیت بالا در اختیار رهبر کره شمالی باشد.

کره شمالی

 بر اساس این گزارش که در دوران پدر آقای کیم، کیم جونگ ایل، نوشته شده است، در هر بار سفر رهبر کره شمالی،  سه قطار کار می کنند: یک قطار امنیتی پیشرو، قطار رهبر و سومی حامل محافظان و تجهیزات اضافی. هرکدام از این کالسکه ها ضد گلوله و هزاران پوند از حد معمول سنگین تر هستند. این وزن اضافی به معنای یک سواری آهسته است. حداکثر سرعت قطارها فقط 37 مایل در ساعت تخمین زده می شود.  در زمان کیم جونگ ایل، طبق گزارش سال 2009، 100 افسر امنیتی در قطار پیشرو سفر می کردند و ایستگاه ها را برای بمب و سایر تهدیدات جستجو  و ایمنی مسیر را آزمایش می کردند.  علاوه بر این، هلیکوپترها و هواپیماهای نظامی برای تامین امنیت بیشتر بر فراز آسمان پرواز می کنند. بر اساس این گزارش، بیست ایستگاه قطار در سراسر کره شمالی فقط برای استفاده شخصی رهبر ساخته شده است.

قطاری که از برخی خانه ها راحت تر است  

رسانه های خبری دولتی کره شمالی گهگاه شرایط رهبران این کشور را از داخل قطار پوشش می دادند. هنگامی که کیم جونگ اون در سال 2018 اولین سفر دولتی خود را به چین انجام داد، با یک مقام ارشد چینی در داخل قطار ملاقات کرد. در تصاویر این ملاقات مبل هایی که با پارچه های ضخیم صورتی پوشیده شده بودند، دیده می شدند.

کره شمالی

در سال 2015، کیم جونگ اون داخل یکی از اتاق های قطار و پشت  یک میز بلند سفید در جایی که به نظر یک اتاق کنفرانس بود، نشسته بود. در ویدئویی مشابه از سال 2011، پدرش کیم جونگ ایل در حالی که جلسه ای را در همان کوپه برگزار می کند دیده می شود. در ویدئوی قدیمی تر، یک تلویزیون صفحه تخت به وضوح قابل مشاهده است و در عکس های جدیدتر، یک  لپ تاپ دیده می شود.

خرچنگ تازه ، نوشیدنی فرانسوی و سفر ایمن

شایعه شده بود که کیم جونگ ایل از پرواز می ترسید و ترجیح می داد با قطار خود سفر کند، قطاری که مجهز به فناوری ارتباطات مدرن و کارکنان زیادی بود که خواسته های او را برآورده می کردند. کنستانتین پولیکوفسکی، یکی از مقامات روسی که در سفر سال 2011 به روسیه ، رهبر وقت کره شمالی را همراهی می کرد در این باره نوشته بود: : «امکان سفارش هر نوع غذاهای روسی، چینی، کره ای، ژاپنی و فرانسوی در این قطار وجود داشت. رهبر کره شمالی اصرار داشت که هنگام عبور قطار از سیبری در سفر به روسیه، خرچنگ زنده و سایر غذاهای لذیذ تازه به قطار تحویل داده شود. آقای پولیکوفسکی در خاطرات خود از این سفر می نویسد که انواع مشروب های مرغوب فرانسوی در طول مدت سفر در اختیار رهبر کره شمالی قرار داشت. به گفته او در این سفر تعدادی از خانم های خواننده و نوازنده کره شمالی در قطار حضور داشتند که برای کیم به زبان روسی و کره ای آواز می خواندند.  

کره شمالی

معلوم نیست پسرش، کیم جونگ اون، برای تغذیه و سرگرمی در کشتی چه می کند، اما مشخص است که اشتهای کیم کوچکتر با اشتهای پدرش رقابت می کند. گفته می شود که او پنیر سوئیسی، شامپاین کریستال و کنیاک هنسی را ترجیح می دهد.

تراژدی در مسیر

قطار رهبر کره شمالی ، محور چندین رویداد غم انگیز در تاریخ مدرن این کشور بوده است. بیش از 160 نفر در ریونگچون، نزدیک مرز چین، در آوریل 2004، بر اثر انفجار قطارهای مملو از مواد قابل احتراق به دلیل برخورد یا نقص الکتریکی کشته شدند. شایعات اولیه وجود داشت مبنی بر اینکه این انفجار بخشی از تلاش برای سوءقصد به جان کیم جونگ ایل بوده است، زیرا قطار رهبر کره شمالی ساعاتی قبل از شهر عبور کرده است. البته او سالها بعد در سال 2011 و در حالی که اتفاقا سوار قطار محبوبش نبود بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد.

پس از اینکه کیم جونگ اون رهبر شد، چهار بار از چین و یک بار از ویتنام با قطار دیدن کرد. البته به جز پرواز سال 2018 به شهر دالیان چین. او همچنین در سال 2019 با قطار به روسیه سفر کرده و با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی کره شمالی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.