علیرغم پیشنهاد محمود عباس مبنی بر اینکه تشکیلات خودگردان ممکن است آماده بازگشت به غزه باشد، به نظر می رسد در خیابان های نوار محاصره شده غزه ، تمایل کمی برای تشکیل دولت خودگردان فلسطین در این منطقه وجود دارد.

به گزارش جماران، سرنوشت نوار غزه پس از جنگ یکی از مهم ترین پرسش های این روزهای محافل سیاسی و کارشناسی است. رژیم اسرائیل می گوید به دنبال نابودی حماس است، اما سودای اشغال نوار غزه را ندارد. با این همه، سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم درباره اینکه اسرائیل کنترل امنیتی این باریکه را در دست خواهد گرفت، با واکنش های بسیاری روبه رو شده است. در این میان برخی از کارشناسان واگذاری امور غزه به محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین را هم یکی از سناریوهای مطرح می دانند.

الجزیره در گزارشی میدانی از نوار غزه نوشته است: علیرغم پیشنهاد محمود عباس مبنی بر اینکه تشکیلات خودگردان ممکن است آماده بازگشت به غزه باشد، به نظر می رسد در خیابان های نوار محاصره شده غزه، تمایل کمی برای تشکیل دولت خودگردان فلسطین در این منطقه وجود دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه گفت که اسرائیل پس از جنگ جاری، امنیت نوار غزه را برای مدت نامعلومی اداره خواهد کرد.  اسرائیل و بزرگترین متحدش، ایالات متحده، اصرار دارند که حماس - که در حال حاضر در غزه قدرت دارد - پس از حمله به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر که در آن حدود 1400 نفر کشته شدند، نمی تواند اجازه داشته باشد به حکومت بر نوار غزه ادامه دهد.

با این حال، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز یکشنبه خواستار آتش‌بس در نوار غزه شد و اشاره کرد که تشکیلات خودگردان مایل است به عنوان بخشی از حل و فصل سیاسی مساله در آینده به منطقه محاصره غزه شده بازگردد.

محمود عباس در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: «ما به طور کامل مسئولیت های خود را در چارچوب یک راه حل سیاسی جامع که شامل تمام کرانه باختری [اشغال شده] از جمله قدس شرقی و نوار غزه می شود، بر عهده خواهیم گرفت».

سوال اینجاست که مردم غزه چگونه به چشم انداز قدرت گرفتن تشکیلات خودگردان در این منطقه 17 سال پس از پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی و سپس نبرد نظامی علیه فتح، بازوی سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) به ریاست محمود عباس نگاه می کنند؟

محمد 25 ساله

فکر نمی کنم تصرف غزه توسط تشکیلات خودگردان راه حلی باشد که مردم بپذیرند یا از آن حمایت کنند. من آن را رد می کنم، زیرا می توانم ببینم در کرانه باختری، که تحت کنترل خودگردان است، چه اتفاقی می افتد. اسرائیلی ها همیشه به بسیاری از شهرهای کرانه یورش می‌برند و مردمی که  تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان هستند هم توسط اسرائیل دستگیر می‌شوند. سیاست های تشکیلات خودگردان دستاوردی برای مردم نداشته است. بر همین مبنا حکومت آن هیچ سودی برای غزه نخواهد داشت. من طرفدار یک دولت وحدت ملی [از جمله حماس، فتح و دیگر جناح های فلسطینی] هستم.

کمال 53 ساله

تشکیلات خودگردان از غزه محافظت نخواهد کرد، زیرا بارها در محاصره غزه شرکت و به مردم غزه ظلم کرد. همه اینها به دلیل اختلافش با حماس بود. ما معتقد نیستیم که تشکیلات خودگردان در غزه می تواند عادلانه رفتار کند.  رئیس جمهور همیشه این سخنرانی ها را در مورد غزه و مسئولیتش در قبال آن انجام می دهد، اما به آنچه می گوید عمل نمی کند. او سالهاست که شاهد محاصره و انفجاری است که در غزه رخ داد. اگر تشکیلات خودگردان برای کرانه باختری خوب بود، ممکن بود در غزه هم عملکرد خوبی داشته باشد اما اینطور نبود. بازگشت این تشکیلات به غزه غیرممکن است. آنها تنها می توانند بخشی از یک حکومت وحدت ملی انتخاب شده توسط مردم باشد.

سومایا 29 ساله

کرانه باختری نمونه ای از زندگی تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان است. اشغالگری اسرائیل مشت آهنینی دارد که به ساده ترین حقوق مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی ضربه می زند.

راه حل، یا هر حرکت بعدی که اکنون باید مورد بحث قرار گیرد، باید ابزارهایی را در اولویت قرار دهد که چگونه سال ها اشغال و حکومت نظامی در سرتاسر سرزمین های اشغالی را از بین ببرند. این به هر کسی که غزه را اداره می کند، از میان جناح های فلسطینی، کمک می کند تا بهترین را برای مردم و فقط برای مردم انجام دهد.

ابوحکیم 45 ساله

به نظر نمی رسد این که آیا تشکیلات خودگردان یک بازیکن جایگزین معتبر است که می تواند امور بیش از دو میلیون نفر را در اینجا به دست بگیرد، در حال حاضر یک سوال در  اولویت برای مردم باشد. آنچه اکنون ایالات متحده و تشکیلات خودگردان درباره آن بحث می کنند،  برای تضمین امنیت خانواده من یا هزاران نفر دیگر که در حال حاضر در غزه زیر آتش هواپیماهای جنگی اسرائیل هستند، کافی نیست.

احمد 33 ساله

ما سال‌هاست که خواهان حقوق بشری هستیم که برای داشتن یک زندگی به آن نیاز داریم - مانند شغل، برق، آب تمیز، آزادی رفت و آمد و حق مراجعه پزشکی به خارج.

مشروعیت تشکیلات خودگردان یا هر گروه دیگری برای حاکمیت بر غزه تنها زمانی قابل بحث است که برای یک زندگی خوب و زنده بیرون آمدن از این جهنم کافی باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.