فلسطینیان در کرانه باختری از بمباران غزه همراه با سکوت کشورهای عربی و جامعه بین المللی که آنها را همدست اقدامات اسرائیل می دانند، خشمگین شده اند.

به گزارش جماران، سایت خبری – تحلیلی المانیتور درباره وضعیت کرانه باختری می نویسد:

در حالی که جنگ حماس با رژیم اسرائیل در غزه بیداد می کند، اسرائیل موج حملات و دستگیری ها را در کرانه باختری تشدید می کند تا از فوران جنگ در یک جبهه دیگر جلوگیری کند. وزارت بهداشت فلسطین در رام الله گزارش داد که از زمان آغاز درگیری غزه در روز 7 اکتبر، حداقل 88 فلسطینی توسط نظامیان یا شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه باختری کشته ( شهید ) شده اند.

فلسطینیان در کرانه باختری از بمباران غزه همراه با سکوت کشورهای عربی و جامعه بین المللی که آنها را همدست اقدامات اسرائیل می دانند، خشمگین شده اند. خشم آنها نیز متوجه تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) و مواضع آن است که به عقیده آنها تطابقی با اقدام های اسرائیل در غزه ندارد.

شامگاه سه‌شنبه، پس از حمله هوایی مرگبار به بیمارستان الاهلی المعمدانی در غزه، صدها نفر به خیابان‌های شهرها و شهرک های بزرگ کرانه باختری سرازیر شدند. صدها نفر در این حمله اسرائیل جان خود را از دست دادند . درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی فلسطین در چندین منطقه کرانه باختری رخ داد، زیرا تظاهرکنندگان به روابط سیاسی و امنیتی تشکیلات خودگردان با اسرائیل و ایالات متحده اعتراض داشته و تلاش کردند به مقرهای امنیتی و دولتی نزدیک شوند.

تعداد زیادی از معترضان نیز به سمت ایست های بازرسی ارتش اسرائیل در سراسر کرانه باختری حرکت کردند و ساعت ها با نظامیان اسرائیلی درگیر بودند. تظاهرات مشابهی در روز چهارشنبه همزمان با اعتصاب عمومی در سراسر کرانه باختری برای محکومیت حمله به بیمارستان برگزار شد. فلسطینیان روز چهارشنبه در رام الله راهپیمایی گسترده ای را در اعتراض به سفر برنامه ریزی شده جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل و حمله هوایی اسرائیل به غزه برگزار کردند.

«اسرائیل در همدستی با واشنگتن در حال نسل کشی علیه غزه است» .  این جمله ای است که بلال بشارت، یکی از تظاهرکنندگان به المانیتور گفته و می افزاید : «تشکیلات خودگردان موظف است آمریکا را تحریم و هماهنگی امنیتی و تمام روابط خود با اسرائیل را قطع کند.  رژیم‌های عربی دیگر احساس شرم نمی‌کنند، در گذشته [کشورهای عربی] سفارت‌های اسرائیل را می‌بستند و سفیران را [برای محکوم کردن اقدامات اسرائیل] اخراج می‌کردند، اما امروز به خود زحمت ندادند که در حمایت از فلسطینی‌ها موضع اینچنینی بگیرند.»

 ساکنان شهرها و اردوگاه‌های آوارگان در کرانه باختری در چند روز اخیر مورد یورش روزانه اسرائیل قرار گرفته‌ که اغلب منجر به درگیری‌های مرگبار می‌شود.  ارتش اسرائیل پست های بازرسی اضافی در سراسر کرانه باختری ایجاد کرده و دسترسی مناطق فلسطینی به یکدیگر را مسدود کرد. در همین حال، شهرک نشینان اسرائیلی تقریباً روزانه به فلسطینیان با سلاح گرم حمله می کنند. مقامات آمریکایی، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، از ترس اینکه اوضاع از کنترل خارج شود، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به حفظ آرامش و ثبات تشویق کرده اند.

روز پنجشنبه با یک سری حملات نیروهای اسرائیلی آغاز شد. در اردوگاه آوارگان نورالشمس،  درگیری های خشونت آمیزی از جمله حملات پهپادهای اسرائیلی رخ داد و بیش از 27 ساعت ادامه داشت.  به گفته وزارت بهداشت فلسطین، تا شب، 13 فلسطینی از این اردوگاه، از جمله پنج کودک شهید شدند.  در یک روز پنجشنبه به تنهایی ارتش اسرائیل 150 فلسطینی را دستگیر کرد که نیمی از آنها اهل شهر الخلیل بودند و اکثراً رهبران و زندانیان سابق حماس از جمله حسن یوسف و نایف رجوب که هر دو از چهره های سرشناس حماس بودند.

ظهور گروه های مسلح در کرانه باختری از مدت ها قبل از شروع جنگ در غزه شروع شده بود که مجموعه‌ای از حملات را علیه نیروهای اسرائیلی و شهرک‌نشینان انجام دادند.  فلسطینیان کرانه باختری پس از تشدید تنش در غزه، سرعت اقدامات نظامی خود را افزایش داده و به مراکز نظامی تیراندازی کردند و از وسایل انفجاری برای مقابله با حملات اسرائیل استفاده کردند.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین (Mo3ta) که فعالیت های مسلحانه در سرزمین های فلسطینی را مستند می کند، از آغاز جنگ غزه تا ظهر چهارشنبه 1089 حادثه رخ داده است. این اقدامات شامل 312 تیراندازی و 739 درگیری مستقیم بود که یک اسرائیلی کشته و 23 نفر دیگر زخمی شدند. به گفته این مرکز 167 راهپیمایی و تظاهرات نیز برگزار شد. گروه های مسلح کرانه باختری در واکنش به حوادث غزه در میان مبارزان خود وضعیت آماده باش اعلام کردند و ده ها تیراندازی علیه ایست های بازرسی نظامی انجام دادند.

سلیمان بشارت، مدیر مرکز مشاوره و مطالعات استراتژیک یابوس، به المانیتور گفت: «وضعیت کنونی یک مبارزه عمومی است که به نوار غزه محدود نمی شود. کرانه باختری از سال 2022 در مرکز حوادث و رویارویی ها با اسرائیل قرار داشته است. »

بشارت معتقد است که تداوم حمله اسرائیل به غزه و سایر اقدامات علیه فلسطینی ها منجر به انفجار در کرانه باختری خواهد شد. وی گفت: اگر در روزهای آینده پیشرفت انسانی یا سیاسی در این وضعیت حاصل نشود، شاهد  مقاومت بیشتری خواهیم بود.»

در دو سال گذشته، کرانه باختری شاهد افزایش اقدامات مسلحانه در میان توانایی‌های رو به رشد گروه‌های مقاومت مسلح بود که در عمل تظاهرات ها را به حاشیه برده بود اما از زمان جنگ غزه مردم دوباره به خیابان ها ریختند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.