خانه‌های خشتی در افغانستان باعث افزایش تلفات جانی ناشی از زمین‌لرزه شده است.

به گزارش جماران به نقل از آناتولی، خانه‌های روستایی ساخته شده از خشت در افغانستان عامل اصلی تلفات جانی در زمین‌لرزه 7 اکتبر بود.

زمین لرزه‌هایی که پشت سر هم در استان هرات افغانستان واقع در مرز ایران رخ داد، باعث کشته شدن دستکم 2500 نفر شد.

بیش از 10 زمین‌لرزه که بزرگ‌ترین آن 6.3 ریشتر بود، در 16 روستای شهرستان زنده‌جان هرات ویرانی شدیدی به بار آورد و 6 روستا تقریباً به طور کامل ویران شد.

مهم‌ترین عامل زلزله‌هایی که باعث تلفات جانی در افغانستان شده است، هر چند که خیلی شدید نیستند، سازه‌های خشتی است.

شدت زمین لرزه‌ها در این کشور می‌تواند تا 6.5 ریشتر افزایش یابد.

در حالی که منطقه‌ای که بیشتر در آن زمین لرزه‌ها رخ می‌دهد، استان بدخشان در شمال شرقی افغانستان است، به دلیل قرار گرفتن آن بر روی کوه‌های هندوکش، زلزله‌های شدید در بدخشان تلفات زیادی نداشته است.

در زمین لرزه‌هایی که در مناطقی غیر از بدخشان رخ می‌دهد، حتی اگر شدت آن از 5 تا 6.5 ریشتر باشد، افراد زیادی به دلیل خانه‌های خشتی جان خود را از دست می‌دهند.

زمین لرزه‌هایی با این شدت در مراکز شهرها خسارت وارد نمی‌کند اما روستاها به شدت آسیب می‌بینند.

ویرانی‌های ناشی از زمین‌لرزه‌ها در شهرستان زنده‌جان هرات و فروریختن خانه‌های خشتی چشمگیر است.

اینکه مدرسه بتنی روستای نایب رفیع بدون هیچ آسیبی از زلزله نجات یافت، نشان از تاثیر زیاد خانه‌های خشتی بر تلفات جانی دارد.

روستاییان افغانستان هنگام ساختن خانه‌های خود خاک را با آب مخلوط می‌کنند و در قالب می‌زنند و در آفتاب خشک می‌کنند. قالب‌های خشتی به دست آمده از این طریق با گل، مخلوطی از خاک و آب ملات می‌شوند. در زمان ساخت خانه، کاه را به گل آماده شده اضافه می‌کنند و از این مخلوط برای گچ استفاده می‌کنند.

در حالی که در ساخت این خانه‌ها از آهن یا بتن استفاده نمی‌شود، ساخت خانه‌های خشتی آسان و سریع است و نیازی به هزینه‌ای جز استحکام فیزیکی ندارد. به همین دلیل، اکثریت روستاییان کم درآمد افغانستان خانه‌های خشتی را ترجیح می‌دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.