اوکراین، لهستان و لیتوانی راه اندازی گذرگاهی به نام«گذرگاه سبز» برای انتقال غلات و حبوبات اوکراین به بندر«کلایپیدا» در غرب لیتوانی را اعلام کردند.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره،  امروز سه شنبه اوکراین، لهستان و لیتوانی راه اندازی گذرگاهی به نام«گذرگاه سبز» برای انتقال غلات و حبوبات اوکراین به بندر«کلایپیدا» در غرب لیتوانی را اعلام کردند.

وزارت کشاورزی اوکراین اعلام کرد که بر اساس این توافقنامه محموله های غلات و حبوبات اوکراین که در مرز لهستان وجود دارند طی دو روز آینده منتقل می شوند.

به موجب این توافقنامه سه جانبه میان لهستان، اوکراین و لیتوانی صادرات حبوبات اوکراین که به بازارهای آفریقا و خاورمیانه فرستاده می شوند به شکل مستقیم از طریق لهستان و بدون انجام تدابیر بررسی در مرزهای لهستان و اوکراین صادر می شوند.

لهستان پیش از این با انتقال حبوبات از طریق اراضی اش به دلیل تأثیر ین صادرات بر تولیدات داخلی اش مخالفت کرده بود. اوکراین نیز هفته پیش تهدید کرده بود که این مساله را به سازمان تجارت جهانی می کشاند.

از زمان خارج شدن روسیه از طرح صادرات حبوبات از راه دریای سیاه و حمله اش به برخی از بندرهای دریایی و رودخانه ای اوکراین کمیسیون اروپا در ماه می سال گذشته برنامه عملی برای ایجاد مسیرهای جایگزین برای صادرات اوکراین از طریق بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی راه انداخت. اما این مسیرها با پیچیدگی هایی مواجه شد که کشاورزان این کشورها به وجود آوردند زیرا بیم آن داشتند که محصولات اوکراینی وارد بازارهای کشورهای شان شده و آن وقت با محصولات شان رقابت کنند.

در پی آن از ماه می سال جاری کمیسیون اروپا برای حل این پیچیدگی ها به این کشورها اجازه داد که فروش محصولات اوکراینی را ممنوع کرده و فقط اجازه دهند صادرات اوکراین از اراضی آنها عبور کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.