در برخی کانال‌های تلگرامی که نزدیک به واگنر شناخته می‌شوند، ادعا شده که این هواپیما توسط سامانه‌های پدافندی ارتش روسیه سرنگون شده است.

به گزارش جماران، شب گذشته رسانه های روسی اعلام کردند در یوگنی پریگوژین، بنیانگذار و فرمانده نیروهای مزدور واگنر بر اثر سقوط هواپیما در منطقه توور» در شمال مسکو پایتخت روسیه جان خود را از دست داده است. در این سانحه 9 نفر دیگر که برخی از آنها از بنیانگذاران واگنر هستند کشته شدند.

برخی منابع نزدیک به گروه واگنر این اتفاق را یک حادثه معمولی ندانستند و اعلام کردند که سامانه پدافندی ارتش روسیه این هواپیما را سرنگون کرده است.

این حادثه که گویی همه منتظر آن بودند، نه فقط تعجب همگان را برنیانگیخت بلکه باعث شد بسیاری از شخصیت ها و مقام های جهان خوشحالی خود را ابراز کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که از مرگ یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر در یک سانحه هوایی در روسیه «تعجب» نکرده است.

او به خبرنگاران گفت: «من هنوز کامل نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است اما تعجب نمی‌کنم.»

یک هواپیمای شخصی با ۱۰ سرنشین روز چهارشنبه در منطقه تور روسیه سقوط کرد. آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه گزارش داد که یوگنی پریگوژین و دیمیتری اوتکین در هواپیمای سقوط کرده امبرائر بوده‌اند. این آژانس اسامی همه مسافران هواپیما را منتشر کرده است. به گفته آژانس حمل و نقل هوایی فدرال، این هواپیما بر اساس مجوز استفاده از حریم هوایی در حال پرواز بوده است.

وقتی از بایدن پرسیده شد که آیا فکر می‌کند پوتین پشت ماجرا باشد گفت: «اتفاقی در روسیه رخ نمی‌دهد که پوتین پشت آن نباشد.»

 

کاخ سفید: مرگ احتمالی یوگنی پریگوژین برای کسی تعجب‌آور نخواهد بود

آدرین واتسو، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت که مرگ احتمالی یوگنی پریگوژین در یک سانحه هوایی در روسیه در صورت تایید، «برای هیچکس تعجب‌آور نخواهد بود.»

وی افزود: «ما آنچه گزارش شده را دیده‌ایم. اگر تایید شود برای کسی تعجب آور نخواهد بود.»

 

نخست وزیر استونی: پوتین مخالفان را از بین می‌برد

کایا کالاس، نخست وزیر استونی به سی‌ان‌ان گفت: «اگر خبر درست باشد نشان می‌دهد که پوتین مخالفان را از بین می‌برد و هرکسی که به فکر ابراز عقیده متفاوت باشد می‌ترساند.»

طبق گزارش مقامات روسیه این هواپیما سه خلبان و هفت مسافر داشت از مسکو به سمت سن پترزبورگ در حرکت بود. 

 

مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین: پوتین کسی را نمی‌بخشد

میخائیلو پودولیاک، مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت که سقوط مرگبار یک هواپیما در روسیه با حضور رئیس واگنر، نشانه‌ای است که ولادیمیر پوتین برای نخبگان روسیه ارسال کرده است.

وی در ایکس (توییتر سابق) گفت: «حذف دیدنی پریگوژین و فرماندهی واگنر دو ماه پس از کودتا، سیگنالی از سوی پوتین به نخبگان روسیه قبل از انتخابات سال ۲۰۲۴ است.» وی معتقد است که پوتین کسی را نمی‌بخشد. 

 

رهبر اپوزیسیون بلاروس: پریگوژین قاتلی است که کسی دلش برای او نمی‌سوزد

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس که در تبعید است گفت، یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر «قاتلی» است که کسی دلش برای او نمی‌سوزد.

وی در ایکس گفت: «هیچکسی در بلاروس دلش برای پریگوژین جنایتکار نمی‌سوزد. او یک قاتل بود و باید این را به یاد آورد.»

وی معتقد است که مرگ او می‌تواند باعث حذف حضور نیروهای واگنر در بلاروس شود.

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه طی بیانیه‌ای شامگاه امروز اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، بنیانگذار و فرمانده نیروهای مزدور واگنر بر اثر سقوط هواپیما در منطقه توور» در شمال مسکو پایتخت روسیه جان خود را از دست داده است.

در این بیانیه اسامی 10 سرنشینی که بر اثر سقوط این جت شخصی جان‌های شان را از دست داده‌اند منتشر شده که علاوه بر پریگوژین، نام دمیتری اوتکین، یکی از بنیانگذاران واگنر، سرگئی پروپوستین، یوگنی ماکاریان، الکساندر توتمین، والری چکالوف و نیکولای ماتوسیف در فهرست مسافران این هواپیما قرار گرفته است.

در بیانیه آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه همچنین آمده است که الکسی لوشین، رستم کریموف و کریستینا راسپپووا 3 خدمه نیز در این سانحه جان خود را از دست داده‌اند.

در همین حال در برخی کانال‌های تلگرامی که نزدیک به واگنر شناخته می‌شوند، ادعا شده که این هواپیما توسط سامانه‌های پدافندی ارتش روسیه سرنگون شده است.

 

 

 ۳۰ ثانیه‌ای که پریگوژین را به کام مرگ کشید

بر اساس داده‌های ردیابی پرواز، هواپیمای جت «اِمبرائر لِگِسی ۶۰۰» که گمان می‌رود یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه مزدور واگنر را در روز چهارشنبه با خود به کام مرگ کشید؛ هیچ نشانه‌ای مبنی بر وجود ایراد فنی نداشته است، تا اینکه در ۳۰ ثانیه پایانی پرواز دچار کاهش ارتفاع شدید شده و سقوط می‌کند.

روساویاتسیا، آژانس هوانوردی روسیه اعلام کرد که پریگوژین، شخصی که در ماه ژوئن شورش ناکام علیه مسکو را رهبری کرد، یکی از ۱۰ سرنشین این هواپیمای سرنگون شده بود. 

به گفته وزارت شرایط اضطراری روسیه، این هواپیما از مسکو به سمت سن‌پترزبورگ در حال حرکت بود که در نزدیکی روستای «کوژنکینو» در منطقه «تِوِر» سقوط کرد.

سقوط با نوک دماغه

به گفته «یان پچنیک» از وبگاه سوئدی «فلایت رادار ۲۴» که موقعیت پروازهای مسافربری را به صورت زنده و بر روی نقشه نمایش می‌دهد؛ این هواپیما در ساعت ۱۵:۱۹ به وقت گرینویچ، یک «حرکت رو به پایین عمودی ناگهانی» داشته است. بطوریکه در مدت تقریبی۳۰ ثانیه، این هواپیما بیش از ۸ هزار فوت از ارتفاع ۲۸ هزار فوتی کاهش ارتفاع داده و سقوط می‌کند.

پچنیک گفت: «هر اتفاقی افتاده باشد، خیلی سریع بوده است. به هر علتی هم که باشد، آن‌ها احتمالا بعد از آن در حال دست و پنجه نرم کردن (با هواپیما) بوده‌اند»؛ اما تا قبل از کاهش ارتفاع چشمگیر آن، «هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه مشکلی در این هواپیما وجود داشته باشد» مشاهده نشده است.

ویدئویی نشان می‌دهد که این هواپیما به سرعت در حال سقوط است؛ طوری که دماغه آن تقریبا مستقیم به سمت پایین بوده و ستونی از دود در پشت آن دیده می‌شود.

بازرسان روسی تحقیقات جنایی خود در این زمینه را آغاز کرده‌اند. برخی منابع ناشناس به رسانه‌های روسی گفتند که معتقدند هواپیما توسط یک یا چند موشک زمین به هوا سرنگون شده است. این موضوع هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

شرکت هواپیماسازی برزیلی «اِمبرائر» اعلام کرده است که در سال های اخیر هیچگونه خدمات یا پشتیبانی به این هواپیمای ۱۳ سرنشینه ارائه نکرده است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه روسیه تبعیت کرده است.

یک منبع مطلع گفت که این جت لوکس در «فلایت رادار ۲۴» با شناسه RA-02795 ثبت شده است و این بدان معنی است که این همان هواپیمایی است که پریگوژین پس از شورش ناکامش با آن به بلاروس پرواز کرد. 

براساس ردیابی آنلاین «فلایت رادار ۲۴»، آخرین موقعیتی که قبل از سقوط از این هواپیما به ثبت رسیده در ساعت ۱۵:۱۱ بوده است. پارازیت یا تداخلات ارتباطی در منطقه احتمالا باعث شده تا جمع آوری اطلاعات موقعیت مکانی بیشتر این هواپیما با کندی مواجه شود.

با وجود این، سایر داده‌ها در ۹ دقیقه آخر پرواز موجود است. بر این اساس، «فلایت رادار ۲۴» گفت که در ۳۰ ثانیه آخر تا پیش از سقوط نهایی و فاجعه بار، این جت چندین بار صعود و فرودهایی به طول چند هزار فوت داشته است. آخرین اطلاعاتی که «فلایت رادار ۲۴» در مورد این جت دارد مربوط به ساعت ۱۵:۲۰ می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.