نیجر، یکی از فقیرترین کشورهای جهان، در مواجهه با تحریم‌های کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی به بن بست اقتصادی کشیده می‌شود.

به گزارش جماران، به نقل از آناتولی، پس از کودتای نظامی 26 جولای سال جاری در نیجر، این کشور در مواجهه با تحریم‌های کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی به بن بست اقتصادی کشیده می‌شود.

نیجر که بیش از 10 میلیون نفر در آن در فقر مطلق به سر می‌برند، در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل در سال 2022 در بین 191 کشور در رتبه 189 قرار دارد.

بعد از کودتای نظامی در نیجر، فرانسه، آمریکا و آلمان بسته های کمکی به این کشور را به حالت تعلیق درآوردند و بانک جهانی نیز فعالیت خود را در نیجر متوقف کرد.

بحران در نیجر که با به دست گرفتن قدرت توسط ارتش این کشور در 26 جولای آغاز شد، عمیق تر می‌شود.

در حالی که جامعه جهانی بارها تحریم هایی را برای تغییر مسیر کودتا در نیجر اعلام کرده است، اما عنوان می‌شود که این تحریم‌ها ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای این کشور داشته باشد.

نیجر که هفتمین تامین کننده اورانیوم در جهان است، در فهرست فقیرترین کشورهای جهان نیز در رتبه هفتم قرار دارد.

در نیجر، جایی که تقریبا 10 میلیون نفر (41 درصد از کل جمعیت) در فقر مطلق به سر می‌برند، 40 درصد از بودجه دولتی این کشور از کمک‌های خارجی تشکیل می‌شود.

این کشور همچنین به دلیل درگیری‌ها در کشورهای همسایه‌؛ بورکینافاسو، مالی و نیجریه با سیل عظیمی از پناهجویان از این کشورها مواجه است.

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، نیجر از 255 هزار پناهجو که از کشورهای بورکینافاسو، مالی و نیجریه گریخته‌اند، میزبانی می‌کند.

- اتحادیه اروپا که کمک کننده اصلی نیجر است، کمک به این کشور را به حالت تعلیق درآورد

اتحادیه اروپا که اهداکننده اصلی کمک‌های رسمی توسعه نیجر است، بودجه‌ای 503 میلیون یورویی را برای استفاده در عرصه آموزش، مدیریت و رشد پایدار بین سال های 2021-2024 اختصاص داده است.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا سال گذشته از طریق صندوق صلح این اتحادیه، در مجموع 70 میلیون یورو برای حمایت از ارتش نیجر را تصویب کرد.

جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه این کودتا پیامدهایی را برای روابط این اتحادیه و نیجر خواهد داشت، اعلام کرد که حمایت های بودجه‌ای از نیجر فورا قطع می‌شود و همکاری‌ها در زمینه امنیتی به حالت تعلیق درآمده است.

فرانسه که سال گذشته بسته کمکی 131.6 میلیون دلاری برای نیجر اعلام کرد، تمام کمک‌های توسعه و حمایت‌های بودجه‌ای را به این کشور به حالت تعلیق درآورد.

آلمان نیز اعلام کرد که بسته کمکی دو ساله به ارزش 120 میلیون یورو را که در سال 2021 تصویب شده بود، به حالت تعلیق در می‌آورد.

ایالات متحده آمریکا با اعلام اینکه امسال 233 میلیون دلار به نیجر کمک خواهد کرد، خاطرنشان کرد که ارائه کمک‌ها به دلیل کودتا در خطر است.

بانک جهانی هم از تعلیق پرداخت‌ها برای عملیات در نیجر به جز مشارکت‌های خصوصی خبر داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی کودتا در نیجر

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.