الجزیره در یادداشتی بررسی کرد: حرکت دیپلماتیک کشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت بغداد را چگونه می‌توان مورد خوانش قرار داد و برجسته‌ترین موضوعات مورد بحث در آن‌ها چه بود؟

به گزارش جماران؛ الجزیره در یادداشتی به قلم أحمد الدباغ آورده است: بغداد اخیرا پس از آن‌که روابط عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس شاهد بدترین مراحل خود در سال‌های گذشته بود، از بسیاری از هیئت‌های دیپلماتیک این کشورها استقبال کرد.

در این راستا بغداد در ساعات گذشته شاهد استقبال از جاسم محمد البودیوی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس بود، در حالی که روز گذشته پذیرای سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت و پیش از او در ماه ژوئن از امیر قطر استقبال کرد. افزون بر این‌ها شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در ماه فوریه به عراق سفر کرده بود.

 احسان الشمری، رئیس مرکز تفکر سیاسی تأیید می‌کند که این سفرهای پی در پی علل زیادی دارد که برخی از آن‌ها به ماهیت موضوعات در منطقه خلیج فارس به ویژه وجود بحران در میدان نفتی آرش میان عربستان سعودی و کویت از یک سو و ایران از سوی دیگر مربوط می‌شود. این مسئله کشورهای حاشیه خلیج فارس را به سمت انجام هماهنگی با عراق بر این اساس سوق داد که این کشور روابط قدرتمندی با ایران دارد و این امر عراق را قادر می‌سازد تا کانال‌های ارتباطی موثرتری با ایران باز کند.

الشمری در گفت و گو با سایت الجزیره در مورد جدی بودن این دیدارها و این‌که آیا آن‌ها عادی بوده‌اند گفت که این‌گونه نبوده است به ویژه این‌که این سفرها از سوی مقامات بلندپایه انجام شده است که نشان می دهد دو طرف موضوعات مهم و بسیار حساسی را برای دو طرف (عراق  و کویت) مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

مهند الجنابی، استاد علوم سیاسی دانشگاه «جیهان» در گفتگو با سایت الجزیره اعتقاد دارد سفر دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس ابعاد کاملا دیپلماتیک دارد در زمانی که وی تاکید کرد پرونده میدان نفتی آرش در آب‌های خلیج فارس به روابط عراق با کویت مربوط است.

در مورد سفرهای پی در پی مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس به عراق، الجنابی گفت این سفرها نشان دهنده وجود چیزی است که او آن را «رقابت» کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مهار عراق در ابتدا و سپس بازگشت عراق به سمت تکمیل آنچه که قبلا در دوره مصطفی الکاظمی آغاز شده بود، خواند. به این ترتیب که الکاظمی به دنبال گسترش همکاری‌های عراق از نظر سیاسی و اقتصادی با کشورهای عربی پیرامون این کشور و جدایی عراق از ایران بود.

کارشناس مسائل مرزی، سرلشکر بازنشسته جمال الحلبوسی اشاره می‌کند عراق بیشترین سهم از میدان نفتی آرش را در اختیار دارد و هر گونه تعیین مرزها پس از نقطه 162، دست اندازی به مرزهای عراق است.

الحلبوسی که تا چند سال گذشته مقام بلندپایه‌ای در ارتش عراق داشت، در گفت وگو با الجزیره گفت نقشه های ارائه شده از سوی مدیریت نقشه برداری نظامی عراق وابسته به وزارت دفاع این کشور نشان می دهد که بیشترین بخش از این میدان متعلق به عراق و بخشی دیگر طبق این نقشه‌ها متعلق به ایران است.

لازم به ذکر است که مشاور سیاسی دولت عراق از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد. این در حالی است که خبرنگار سایت الجزیره تلاش کرد با سخنگوی وزارت خارجه عراق و اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان عراق برای دریافت اظهار نظر رسمی آن‌ها در ارتباط باشد؛ اما عدم پاسخگویی آن‌ها به تماس‌ها مانع از آن شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.