دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس حکم بازداشت پوتین را صادر کرد و او را به جنایت جنگیِ اخراج غیرقانونی کودکان از اوکراین متهم کرد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از سفر به آفریقای جنوبی برای شرکت در نشست سران بریکس انصراف داد.

«دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفت که پوتین رئیس جمهور روسیه  تصمیم گرفته است که در نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی از طریق ویدیو کنفرانس شرکت کند.

در همین حال، دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد که  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «پس از یک توافق دوجانبه» در نشست سران گروه بریکس در آفریقای جنوبی در ماه آگوست شرکت نخواهد کرد.

به نوشته رویترز، ریاست جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه در عوض توسط سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در نشست ژوهانسبورگ و در کنار رهبران برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی نمایندگی خواهد شد.

آفریقای جنوبی در میزبانی این نشست با یک دوراهی مواجه بوده است. این کشور به عنوان یکی از اعضای دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC)، در صورت حضور پوتین، از نظر تئوری باید او را به اتهام جنایات جنگی دستگیر کند.

دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس حکم بازداشت پوتین را صادر کرد و او را به جنایت جنگیِ اخراج غیرقانونی کودکان از اوکراین متهم کرد. مسکو گفته است که این حکم از نظر قانونی باطل است زیرا روسیه عضو دیوان بین المللی کیفری نیست.

روسیه برنامه‌ای را که بر اساس آن هزاران کودک اوکراینی را به روسیه برده است، پنهان نکرده است، اما آن را به عنوان یک کمپین بشردوستانه برای محافظت از یتیمان و کودکان رها شده در مناطق جنگی معرفی می‌کند.

یک گزارش دادگاه محلی که روز سه‌شنبه منتشر شد نشان می‌داد که سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از دادگاه بین‌المللی کیفری اجازه خواسته است که پوتین را دستگیر نکند، زیرا انجام این کار به منزله اعلام جنگ خواهد بود.

کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد روسیه به آفریقای جنوبی نگفته است که دستگیری پوتین بر اساس حکم دادگاه کیفری بین‌المللی به معنای «جنگ» خواهد بود. با این حال دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت، ، همه - بدون اینکه برای آنها توضیح داده شود – می‌دانند که تلاش برای نقض حقوق پوتین به چه معنا خواهد بود.

آفریقای جنوبی می‌گوید در درگیری اوکراین بی طرف است، اما از سوی قدرت‌های غربی به دلیل روابط دوستانه با روسیه- که به طور تاریخی متحد قوی دولت این کشور است، مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.