منابع روسی از استفاده ارتش اوکراین از بمب های خوشه ای در یکی از شهرها خبر دادند.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره،  رسانه های روسیه گزارش دادند که نیروهای اوکراینی شهر«لوهانسک» را با بمب های خوشه های مورد حمله قرار دادند.

آمریکا اخیرا از تصیم خود برای ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین خبر داده بود و «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور نیز با ارسال این بمب ها موافقت کرده بود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در واکنش به ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین گفت که این اقدام بازتاب دهنده  کمبود در مهمات معمولی است.

پوتین تأکید کرد که  در صورتی که از این بمب ها علیه  نیروهای روسی استفاده شود روسیه حق  را برای مقابله به مثل را برای خود محفوظ می داند.

در همین حال، مقامات اوکراینی و لهستانی روز شنبه از ورود نیروهای واگنر از روسیه به خاک بلاروس خبر دادند. همچنین مینسک روز جمعه اعلام کرده بود که اعضای این گروه ‌شبه‌نظامی مزدور سربازان بلاروسی را در جنوب شرقی پایتخت این کشور تمرین می‌دهند.

آندری دمچنکو، سخنگوی آژانس مرزی اوکراین در بیانیه‌‌ای در کانال تلگرام خود گفت: «واگنر در بلاروس است و تحرکاتشان در این کشور قابل مشاهده است.»

دو منبع نزدیک به نیروهای واگنر می‌گویند که برخی از اعضای این گروه شبه‌نظامی مزدور دست کم از روز سه‌شنبه در بلاروس حضور دارند.

وزارت دفاع بلاروس روز جمعه ویدیویی منتشر کرد که در آن شبه‌نظامیان واگنر در یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهر «آسیپوویچی» به سربازان بلاروسی آموزش می‌دهند.

بنابر اعلام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، انتقال واگنر به بلاروس بخشی از توافق او و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور پس از پایان شورش نافرجام ماه گذشته این گروه به رهبری یوگنی پریگوژین بود.

استانیسلاو ژارین، معاون وزیر خدمات ویژه لهستان گفت: «ورشو نیز حضور نیروهای واگنر در بلاروس را تایید می‌کند. به نظر می‌رسد صدها نفر از شبه‌نظامیان در آن‌جا باشند.»

لهستان در ماه جاری اعلام کرد که برای مقابله با هرگونه تهدیدی نیروهای خود را در مرز بلاروس تقویت می‌کند.

اگرچه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس تا کنون نیرویی به اوکراین اعزام نکرده است، اما در فوریه ۲۰۲۲ به مسکو اجازه داده تا از خاک بلاروس برای تهاجم نظامی به اوکراین استفاده کرده و همچنین تسلیحات هسته‌ای خود را در این کشور مستقر کند.

پروژه هایون بلاروس که بر فعالیت‌های نظامی در این کشور نظارت می‌کند و توسط مینسک به عنوان تشکیلاتی افراطی شناخته می‌شود، می‌گوید که صف‌های بلندی متشکل از دست کم ۶۰ خودرو جمعه شب از روسیه وارد بلاروس شدند. این خودروها که شامل چندین کامیون‌، وانت‌ پیک‌آپ، ون‌ و اتوبوس‌ بودند، با پلاک جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک به تردد می‌پرداختند. 

به گزارش هایون، مقصد این خودروها تسل در مرکز بلاروس بوده است. هفته گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر احداث اردوگاهی شامل صد‌ها چادر خالی در این مکان منتشر شده بود.

در تحولی دیگر، یون سوک یول، رئیس‌ جمهوری کره جنوبی روز شنبه در جریان سفری از پیش اعلام نشده به اوکراین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی وعده داد که سطح کمک‌های بشردوستانه و حمایت‌های نظامی غیرمرگبار کشورش به کی‌یف را افزایش خواهد داد. یون سوک یول افزود که کره جنوبی کمک‌های بشردوستانه خود به اوکراین در سال جاری را به ۱۵۰ میلیون دلار خواهد رساند.

سئول سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار به اوکراین کمک بشردوستانه کرده بود. 

کره جنوبی با وجود درخواست‌های مکرر آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین حاضر به تحویل تسلیحات مرگبار به این کشور نشده است. این در حالی است که کره جنوبی نهمین صادرکننده مهم تسلیحات نظامی است. سئول تاکید می‌کند که به سیاست سنتی خود مبنی بر عدم ارسال سلاح به مناطقی که مناقشه نظامی در آنها جریان است وفادار می‌ماند. 

با این حال کره جنوبی به لهستان، متحد نزدیک اوکراین تانک و خمپاره فروخته است.

رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی در جریان سفرش به اوکراین از شهر بوچا که در ابتدای جنگ به اشغال نیروهای روس درآمده بود بازدید کرد. اجساد شماری از غیرنظامیان پس از عقب‌نشینی ارتش روسیه در این شهر کشف شد.

یون سوک یول در جریان سفرش گفت که اوکراین امروزی او را یاد کشورش در دوران گذشته می‌اندازد. کره جنوبی با کره شمالی توافق صلح امضاء نکرده و شبه جزیره کره همچنان با خطر از سرگیری درگیری‌ها روبرو است.

رئیس جمهوری کره جنوبی همچنین احتمال بازنگری کشورش در سیاست عدم حمایت نظامی با سلاح‌های مرگبار از اوکراین را رد نکرد. 

رویکرد محتاطانه سئول در برابر روسیه با توجه به جایگاه تجاری و سیاسی آن قابل تفسیر است. روسیه سال گذشته پانزدهمین شریک تجاری کره جنوبی محسوب می‌شد. از سوی دیگر سئول نمی‌تواند نسبت به نفوذ مسکو بر روی کره شمالی و احتمال تغییر معادلات در شبه جزیره کره بی‌تفاوت باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.