سفر قابل پیش بینی وزیر جنگ اسرائیل به باکو، منعکس کننده تعمیق روابط و منافع مشترک امنیتی، عمدتاً در مورد ایران، بین باکو و تل آویو است.

به گزارش جماران، یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل قرار است عصر چهارشنبه برای یک سفر دو روزه به باکو سفر کند تا با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، ذاکر حسن اف وزیر دفاع، فرمانده گارد مرزی و دیگر مقامات ارشد امنیتی آذربایجان دیدار کند.

به گزارش المانیتور، در بیانیه ای که دفتر گالانت منتشر کرد، آمده است که این سفر بر تقویت روابط راهبردی رژیم اسرائیل در زمینه دیپلماسی، امنیت و فناوری، از جمله "گسترش همکاری های دفاعی و صنعتی بین طرفین" متمرکز خواهد بود. گالانت همچنین قصد دارد در مورد تقویت ثبات منطقه ای گفتگو کند.

این دیدار تازه ترین نشانه از  روابط به سرعت در حال گسترش بین باکو و تل آویو است. رژیم  اسرائیل و آذربایجان چندین سال است که روابط نزدیک خود را در زمینه های مختلف از جمله انرژی و امنیت حفظ کرده اند. احیای روابط بین اسرائیل و ترکیه، متحد نزدیک آذربایجان، حدود دو سال پیش نیز به گسترش روابط دوجانبه کمک کرد.

اسرائیل از آذربایجان نفت  و آذربایجان از اسرائیل سلاح می‌خرد. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، اسرائیل 69 درصد از واردات عمده تسلیحات باکو را در سال‌های 2016-2020 تامین کرده است که 17 درصد از صادرات تسلیحات اسرائیل در این دوره را شامل می‌شود.

به گفته مقامات آذری در آن زمان، آذربایجان در سال 2020 در جریان جنگ ارضی خود با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی از پهپادهای ساخت اسرائیل استفاده کرد. اسرائیل روابط امنیتی خود با آذربایجان را به دلیل موقعیتش در مرز شمالی ایران ارزش قائل است.

بنی گانتز، وزیر جنگ سابق اسرائیل، اکتبر گذشته از آذربایجان و جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان در ماه مارس گذشته برای افتتاح اولین سفارت باکو در این فلسطین اشغالی، از آنجا دیدن کردند. اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور رژیم اسرائیل در ماه می گذشته ، زمانی که گفتگوها بر روی تهدید مشترک ایران متمرکز بود ، به آذربایجان سفر کرد. سفر گالانت دو روز پس از آن صورت می گیرد که آذربایجان اعلام کرد یک تبعه 23 ساله افغان را به ظن برنامه ریزی برای حمله به سفارت اسرائیل دستگیر کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.