این نخستین بار نبود که چنین خشونتی بر جنین تحمیل شد، اما آخرین حمله با حملات هوایی به ساختمان‌ها و بولدوزرهای زرهی در خیابان‌ها سنگین‌ترین حمله در سال‌های اخیر بود.

به گزارش جماران به نقل از المانیتور، با خروج نیروهای اشغالگر اسرائیلی از جنین، ساکنان فلسطینی آن به ویرانه‌ها بازگشتند: خانه های فروریخته، ماشین های سوخته و جاده های پر از آوار، شیشه و گلوله.

این نخستین بار نبود که چنین خشونتی بر جنین تحمیل شد، اما آخرین حمله با حملات هوایی به ساختمان‌ها و بولدوزرهای زرهی در خیابان‌ها سنگین‌ترین حمله در سال‌های اخیر بود.

صحام الناجا، 53 ساله، چهارشنبه به آپارتمان خود در اردوگاه پناهندگان جنین بازگشت و دید که شیشه ها شکسته شده، مبلمان‌ها واژگون شده، تصاویر کنده شده از دیوارها و وسایل پراکنده در سطح زمین ریخته شده است. او به المانیتور می‌گوید:  «برق نیست، آب نیست، هیچ‌چیزی نیست».

صحام الناجا یکی از حداقل 3000 نفری بود که پس از حمله رژیم اشغالگر  اسرائیل به جنین و شکل‌گیری درگیری های مسلحانه شدید، فرار کردند. او با ناراحتی به خانه تخریب شده خود و یک اسباب بازی پلاستیکی شکسته روی زمین اشاره کرده و می‌گوید که نیروهای متجاوز اسرائیلی پول و طلای خانواده را دزدیده اند.

اردوگاه پناهندگان جنین - یک منطقه شهری کوچک و پرجمعیت - فلسطینی‌ها و نوادگانشان را از درگیری‌های 1984 به این سو در خود جا داده است. در همه این سالها فلسطینی‌ها از بازگشت به خانه های اصلی خود منع شده اند، در حالی که آرزوهای فلسطینی ها برای یک کشور مستقل، پس از سال ها تلاش های متوقف شده برای صلح، مانند همیشه دور از دسترس به نظر می رسد.

رژیم اسرائیل که از زمان جنگ شش روزه 1967 کرانه باختری رود اردن را اشغال کرده است، ادعا می‌کند که یورش به جنین برای هدف قرار دادن شبه نظامیان فلسطینی و انبارهای تسلیحات آنها و سایر زیرساخت ها ضروری است. 

در اردوگاه پناهندگان، مهدی جلیسای 18 ساله در حال کشیدن سیگار بود و به کیسه غذایی که روی آن نوشته عبری به چشم می‌خورد اشاره کرده و می‌گوید که متعلق به سربازان اسرائیلی است که جا مانده است. مهدی می‌گوید:  «ارتش وارد اردوگاه شد و اولین کاری که انجام دادند حملات هوایی بود. من در طبقه همکف بودم. مردم محلی غافلگیر شدند .

در خیابان های جنین مردم برای یافتن وسایل خود تلاش می‌کنند.  مردی که در کنار یکی از ماشین های له شده خمیده بود، سعی کرد وسایل را از صندوق عقب گیر کرده خودروی برادرش که به گفته او مرده (شهید شده)بود ، بیرون بکشد.  چند خیابان دورتر، زنی تلاش می‌کرد خانه خود را از زیر اوارها نجات دهد.  انبوهی از پوشاک، مواد غذایی و سایر اقلام حیاط بیمارستان هایی را پوشانده بود که ده ها فلسطینی مجروح در آن مداوا می شدند.

در یکی از نقاط توزیع کمک در داخل اردوگاه، خضر مصلحه، 35 ساله، کمک های غذایی و دیگر کمک ها را سازماندهی کرده و به المانیتور می‌گوید: این حمله مرگبار تأثیری پایدار خواهد داشت. این آسیب شامل جنبه جسمی و روانی به ویژه برای کودکان و سالمندان است. من به ویژه در مورد تأثیر این تجربه وحشتناک بر "بچه های کوچک" نگران هستم . لبخند از صورت آنها محو شده است.

فلسطین

فلسطین

فلسطین

فلسطین

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی اسرائیل
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.