نیروهای واگنر اکنون دو شهر روستوف و ورونژ در جنوب مسکو و در نزدیکی مرزهای این کشور با اوکراین را به اشغال خود در آورده اند.

به گزارش جماران، در پی اوج گیری تنش‌ها میان یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر و دولت و ارتش  روسیه، بامداد شنبه نیروهای مسلح این گروه مزدور، ورود به خاک روسیه از سمت اوکراین را آغاز و اعلام کردند که به سمت مسکو پیشروی خواهند کرد. 

پریگوژین در پی متهم کردن «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه مبنی بر بمباران نیروهای مزدور واگنر داخل اراضی اوکراین به نیروهایش دستور داد که از اوکراین به داخل روسیه برگردند. نیروهای واگنر اکنون دو شهر روستوف و ورونژ در جنوب مسکو و در نزدیکی مرزهای این کشور با اوکراین را به اشغال خود در آورده اند.

در آن سوی درگیری نیز در شهرهای مختلف روسیه تدابیر شدید امنیتی به اجرا گذاشته شد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور طی سخنانی گروه واگنر را خائن نامید و خواستار اتحاد مردم روسیه علیه آن شد.

 

واکنش اوکراین

 

زلنسکی: اکنون دیگر ضعف روسیه آشکار است و هیچ دروغی نمی‌تواند آن را پنهان کند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پیامی توییتری نوشت: «هرکس راه شر را انتخاب کند خود را نابود می کند.»

او سپس با اشاره‌ای تلویحی، رئیس جمهوری روسیه را اینگونه توصیف کرد: «کسی که برای نابود کردن زندگی یک کشور دیگر، ستون‌ها نیرو می‌فرستد و درنهایت نیز وقتی صحبت از حفظ جان می‌شود، نمی‌تواند جلوی فرار و خیانت این نیروها را بگیرد. کسی که دیگران را با موشک می‌ترساند . کسی که صدها هزار نفر را به جنگ می اندازد تا در نهایت از خودش در منطقۀ مسکو در مقابل کسانی که خودش آنها مسلح کرده بود محافظت کند.»

او اینگونه ادامه می‌دهد: «روسیه برای مدت طولانی به کمک تبلیغات سعی کرد ضعف خود و حماقت دولتش را پنهان کند و اکنون نمی تواند نتیجه ای جز این داشته باشد. و اکنون آنقدر هرج و مرج وجود دارد که هیچ دروغی نمی‌تواند آن را پنهان کند.»

زلنسکی می‌نویسد: «ضعف روسیه آشکار است. ضعف در مقیاس کامل و هر چه روسیه بیشتر سربازان و مزدوران بیشتری را در سرزمین ما بفرستد، بعدها با هرج و مرج و مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد.»

مشاور رئیس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که ممکن است در روسیه طی ساعت های آینده جنگ داخلی رخ دهد.

میخائیلو پودولیاک  گفت که 48 ساعت آینده روسیه یا شاهد جنگ داخلی خواهد شد یا انتقال توافقی قدرت.

 مشاور رئیس جمهوری اوکراین در واکنش به درگیری‌ها میان گروه مزدوران نظامی واگنر و ارتش روسیه گفت که این، «تازه اول کار» است.

او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت تظاهر به اینکه همه چیز تحت کنترل است به معنای پایان بحران نیست.

شارل میشل: اتحادیه اروپا وضعیت روسیه رو زیر نظر دارد

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه از نزدیک وضعیت روسیه را زیر نظر دارد و با هفت کشور بزرگ صنعتی جهان در «جی ۷» در تماس است.

او در حساب کاربری خود در توئیتر اگرچه از بحران موجود در روسیه به عنوان یک «مشکل داخلی» در این کشور نام برد اما در ادامه نوشت: «حمایت ما از اوکراین و (رئیس جمهور آن) ولودیمیر زلنسکی تزلزل ناپذیر است.»

 

نخستین ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا از تحولات روسیه

وزارت دفاع بریتانیا در نخستین ارزیابی خود از تحولات روسیه بر این نظر است که به احتمال زیاد، شبه‌نظامیان گروه واگنر مراکز کلیدی در شهر «روستوف-نا-دونو» را اشغال کرده‌اند.

این وزارتخانه در ادامه از شورش شبه‌نظامیان واگنر به عنوان «مهم‌ترین چالش دولت روسیه در سال‌های گذشته» نام برده است.

وزارت دفاع هلند اعلام کرد که «اختلاف» میان گروه واگنر و دولت روسیه «خبر بدی» برای پوتین در جریان جنگ علیه اوکراین است که «آنطور که او می‌خواهد پیش نمی‌رود».

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا نیز گفت که شورش گروه واگنر نشان داد که روسیه در معرض یک «آشوب» داخلی قرار دارد. او افزود: «هرج و مرجی که در داخل فدراسیون روسیه می بینیم، کمی با تبلیغاتی که در ماه های اخیر دیدیم در تضاد است.»

خانم ملونی همچنین گفت که وزرای دولت ایتالیا برای شرکت در یک جلسه اضطراری فراخوان شده‌اند و رم با متحدان بین‌المللی خود برای به اشتراک گذاشتن آخرین اطلاعات درباره تحولات روسیه در تماس است. 

وزیر خارجه ایتالیا نیز به اتباع کشورش در روسیه توصیه کرد که محتاط باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.