میخائیلو پودولیاک گفت که 48 ساعت آینده روسیه یا شاهد جنگ داخلی خواهد شد یا انتقال توافقی قدرت.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، مشاور رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که ممکن است در روسیه طی ساعت های آینده جنگ داخلی رخ دهد.

میخائیلو پودولیاک  گفت که 48 ساعت آینده روسیه یا شاهد جنگ داخلی خواهد شد یا انتقال توافقی قدرت.

 مشاور رئیس جمهوری اوکراین در واکنش به درگیری‌ها میان گروه مزدوران نظامی واگنر و ارتش روسیه گفت که این، «تازه اول کار» است.

او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت تظاهر به اینکه همه چیز تحت کنترل است به معنای پایان بحران نیست.

وی افزود که سکوت نخبگان در روسیه شگفت برانگیز است.

این در حالی است که  در پی اختلاف میان گروه مزدور «واگنر» و وزارت دفاع روسیه عناصر گروه واگنر از اوکراین وارد شهر «روستوف» شده و  تأسیسات نظامی این شهر و فرودگاه را به تصرف خود در آوردند.

«یفگنی پریگوژین» رهبر گروه واگنر تأکید کرد که عناصر وی در مرکز فرماندهی منطقه جنوبی حضور دارند و تأسیسات نظامی شهر روستوف و نیز فرودگاه این شهر را به تصرف خود در آوردند.

موسس واگنر تأکید کرد : فرودگاه نظامی این شهر را به کنترل خود در آوردیم تا هواپیما ما را بمباران نکنند بلکه ماموریت های خود در اوکراین را انجام دهند.

برخی پایگاه های اینترنتی روسی نیز اعلام کردند که پریگوژین تهدید کرده است که اگر  «سرگئی شویگو» وزیر دفاع و «والری گراسیموف» رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه را تحویل وی ندهند، روستوف را تصرف می کند و به سمت مسکو حرکت می کند.

موسس واگنر همچنین گفت: رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه بعد از آن که مطلع شد به مرکز فرماندهی نزدیک شده ایم از این جا فرار کرد.

برخی پایگاه های اینترنتی نظامی روسی نیز اعلام کردند که واگنر در روستوف با معاون وزیر دفاع و معاون فرمانده فرماندهی عملیات در ستاد مشترک دیدار کرده است.

رهبر گروه شبه نظامی واگنر روز جمعه ارتش روسیه را به انجام حملات مرگبار علیه نیروهای این گروه متهم کرد. وی خواستار قیام علیه فرماندهی نظامی روسیه شد موضوعی که منجر به این شد که وی بلافاصله مورد هدف تحقیقات بر سر «شورش مسلحانه» قرار گیرد.

کمیته ملی ضد تروریسم روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعاهای منتشر شده به نام یوگنی پریگوژین هیچ مبنایی ندارد. در این رابطه سرویس‌های امنیتی روسیه (FSB) تحقیقاتی را علیه درخواست شورش مسلحانه آغاز کرده است.»

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از تمام اتفاق‌های اطراف پریگوژین مطلع و اقدامات لازم در حال انجام است.

پیش از این رئیس واگنر ادعا کرده بود که حملات روسیه باعث «شمار بسیار زیادی کشته» در صفوف گروه وی شده است. یوگنی پریگوژین در یک پیام صوتی گفت: «آن‌ها حملات موشکی را به ادوگاه‌های پشتی ما انجام دادند. تعداد بسیار زیادی از جنگجویان ما کشته شدند.»

او قول داد به این حملات که به گفته او به دستور وزیر دفاع روسیه انجام شده است، «پاسخ» بدهد و تاکید کرد که خواستار «کودتای نظامی» نیست بلکه خواستار «اجرای عدالت» [قیام عدالت] است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتهامات با واقعیت مطابقت ندارد و یک اقدام تحریک آمیز است.

اتفاق‌های جدید بین دو گروه در خط حمله روسیه به اوکراین بار دیگر تنش‌های عمیق در نیروهای مسکو را آشکار می‌کند.

یوگنی پریگوژین با ادعای داشتن ۲۵ هزار نیرو از روس‌ها خواست به آن‌ها بپیوندند و تاکید کرد که «شری که مقامات نظامی روسیه عامل آن هستند باید متوقف شود.»

 

حمله نیروهای امنیتی روسیه به مقر گروه واگنر در سنت پترزبورگ

روزنامه فونتانکا گزارش داد که نیروهای امنیتی روسیه به مقر گروه مزدور واگنر در شهر سنت پترزبورگ حمله کردند.

این حمله در پی دعوت رهبر واگنر به شورش مسلحانه صورت گرفته است.

این روزنامه نوشت که ساختمان های وابسته به پریگوژین در نزدیکی پل پلاگوویشنیسکی در شهر به محاصر در آمدند.

 

پیام وزارت دفاع روسیه به عناصر شورشی

وزارت روسیه از عناصر واگنر خواست خود را تسلیم کنند.

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای از عناصر واگنر خواست که در ماجراجویی مجرمانه دخیل نشوند.

در این بیانیه از عناصر واگنر خواسته شده در نزدیک ترین زمان ممکن با دستگاه های امنیتی تماس بگیرند تا امنیت آنها تامین شود.

در این بیانیه که به شکل پیام برای عناصر واگنر است آمده است: در ماجراجویی مجرمانه پریگوژین و مشارکت در شورش مسلحانه  شما را فریب دادند.

 

تدابیر مبارزه با تروریسم در مسکو 

کمیته ملی مبارزه با تروریسم اعلام کرد که تدابیر مبارزه با تروریسم در شهر مسکو و مناطق وابسته به آن در پی دعوت موسس گروه واگنر برای عصیان مسلحانه اعمال شده است.

 

تصرف یک شهر در جنوب مسکو توسط عناصر واگنر

یک منبع امنیتی به خبرگزاری ر ویترز گفت که عناصر واکنر همه تأسیسات نظامی را در شهر«ورونژ» در جنوب مسکو  و در نزدیکی مرزهای روسیه با اوکراین را به تصرف خود در آوردند.

 

پوتین: از پشت به ما خنجر زدند

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود بدون اشاره به تدابیری که علیه شورش مسلحانه گروه واگنر  اتخاذ خواهد شد، تأکید کرد که مسکو به این شورش مسلحانه پاسخ سختی خواهد داد.

پوتین تأکید کرد که آن چه اکنون شاهد آن هستیم خنجر زدن به ما از پشت است و باید عواقب آن را تحمل کنند.

وی تصریح کرد که کسی که شورش مسلحانه را به راه انداخته تلاش می کند کشور را به تسلیم و جنگ داخلی بکشاند.

رئیس جمهور روسیه رخدادهای این کشور را خیانت داخلی توصیف کرد.

 

درخواست خودورکوفسکی از مردم روسیه برای حمایت از گروه واگنر

میخائیل خودورکوفسکی، سرمایه‌دار حوزه نفت اهل روسیه و یکی از ثروتمندترین افراد جهان که از منتقدان جدی ولادیمیر پوتین محسوب می‌شود، روز شنبه از مردم روسیه خواست که از رئیس گروه واگنر که قول داده رهبری نظامی مسکو را سرنگون کند، حمایت کنند.

او اعلام کرد: «اکنون باید کمک کنیم و بعدها در صورت لزوم، با این گروه نیز مبارزه خواهیم کرد».

او تاکید کرد که برای مقابله با کرملین، «حتی حمایت از شیطان» نیز مهم است.

او همچنین در پیام دیگری نوشت: «هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، باز هم به نظر من روس‌های ضد جنگ باید در این لحظه از پریگوژین حمایت کنند. او متحد ما نیست و این حمایت بسیار موقت و مشروط خواهد بود، اما حرکت او ضربه بزرگی به مشروعیت پوتین می‌زند و هر چیزی که رژیم را بشکند خوب است.»

 

یوگنی پریگوژین: نیروهای واگنر آماده جانفشانی برای سرنگونی رهبری نظامی روسیه هستند

بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه، یوگنی پریگوژین با اشاره به هزاران نیروی عضو واگنر اعلام کرد: «همه ما آماده مرگ هستیم و برای مردم روسیه می‌میریم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.