هفته گذشته روسیه برای ناکام گذاشتن این ضد حمله حداقل در بخش هایی از اراضی اوکراین اقدام به منفجر کردن یک سد مهم کرد.

به گزارش جماران، برخی منابع از آغاز ضد حمله بزرگ ارتش اوکراین علیه روس ها برای عقب راندن شان از مناطق اشغالی و آزادی سازی آنها خبر می دهند.

خود اوکراین این خبر را تأیید نکرده است اما نشانه چیز دیگری را می گوید.

هفته گذشته روسیه برای ناکام گذاشتن این ضد حمله حداقل در بخش هایی از اراضی اوکراین اقدام به منفجر کردن یک سد مهم کرد.

در همین زمینه ولادیمیر روگوف، یکی از مقامات گماشته کرملین در استان زاپوریژیا اعلام کرد که «نبرد فعال» در اوایل صبح روز جمعه در منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین در جریان بود.

اندیشکده آمریکایی «مطالعات جنگ» نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که براساس مجموعه‌ای از اطلاعات دریافتی و بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده که عملیات ضدتهاجمی اوکراین آغاز شده است.

آقای روگوف در تلگرام گفت: «در حال حاضر نبردهای فعال در منطقه بین اورخوو و توکماک در سطح خط مقدم فعلی، بین نیروهای روسیه و اوکراین از سر گرفته شده است.»

وی جزییات بیشتری ارائه نکرد اما به گفته الکساندر اسلادکوف، خبرنگار تلویزیون عمومی روسیه که یک کانال تلگرامی دارد، «توپخانه» روسیه و اوکراین فعال هستند و نیروهای کی‌یف در حال حاضر در حال حمله هستند.

وی صبح امروز در تلگرام گفت که نبری طولانی و سخت در جریان است.

ارتش اوکراین در بولتن روزانه خود که صبح جمعه منتشر شد، گزارشی از این درگیری‌ها ارائه نکرد.

فرماندهی اوکراین درباره نبرد زاپوریژیا نوشت: «دشمن در حالت دفاعی باقی می‌ماند.»

با این حال ارتش اوکراین اعلام کرد که چهار موشک، ده پهپاد و بیش از ۲۰ موشک شلیک شده از سوی روسیه که «تاسیسات نظامی و زیرساخت‌های حیاتی» را هدف قرار داده بودند منهدم کرده است.

 

ولادیمیر پوتین: روسیه در ماه ژوئیه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر خواهد کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس در ماه آینده میلادی خبر داده است. امری که ناظران آن را تازه‌ترین دور از بالا گرفتن تنش‌ها میان مسکو و ناتو ارزیابی کرده‌اند.

کاخ کرملین روز جمعه ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو در ماه ژوئیه اقدام به استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس خواهد کرد.

این تصمیم در جریان دیدار آقای پوتین و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در شهر توریستی سوچی روسیه اعلام شده و قرار است مسکو «پس از آماده شدن تاسیسات ویژه در بلاروس» این تسلیحات را ماه آینده میلادی در خاک این کشور مستقر کند.

بنابر گزارش دفتر ریاست جمهوری روسیه، آقای پوتین به الکساندر لوکاشنکو گفته است: «همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود. آماده‌سازی تاسیسات مربوطه در ۷ تا ۸ ژوئیه به پایان می‌رسد و ما فوراً فعالیت‌های مربوط به استقرار انواع تسلیحات مناسب در قلمرو شما را آغاز خواهیم کرد.»

در مقابل آقای لوکاشنکو نیز از رئیس جمهور روسیه تشکر کرده است.

رئیس جمهوری روسیه در ماه مارس اعلام کرده بود که قصد دارد تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر کند. مسکو و مینسک پیشتر با طرح استقرار موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد زمینی روسیه در بلاروس توافق کرده بودند.

ناظران می‌گویند اقدام اخیر هشداری آشکار به ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده در مورد حمایت آن از اوکراین است. با گذشت بیش از ۱۵ ماه از بزرگترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، روسیه آمریکا و متحدان غربی‌اش را به انجام جنگ نیابتی با هدف به زانو درآوردن روسیه متهم می‌کند.

در مقابل کشورهای عضو ناتو می‌گویند تا زمانی که روسیه با اهداف کشورگشایانه خاک اوکراین را اشغال کرده است، از اوکراین حمایت مالی و تسلیحاتی خواهند کرد تا از خود دفاع کند. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به دفعات نسبت به عضویت کشورش در ناتو ابراز امیدواری کرده و گفته است کی‌یف تا زمانی که آخرین سرباز روس از اوکراین اخراج نشود، آرام نخواهد گرفت.

پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ ایالات متحده و روسیه سخت تلاش کردند تا زرادخانه هسته‌ای عظیم شوروی را که در جمهوری‌های تازه استقلال یافته مانند اوکراین، قزاقستان و بلاروس مستقر شده بودند، به روسیه بازگردانند. اقدامی که اکنون به صورت معکوس در بلاروس در حال انجام است.

 

جوزپ بورل: همه چیز نشان می‌دهد روسیه پشت تخریب سد کاخوفکا قرار دارد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) گفت «همه چیز نشان می‌دهد» روسیه در پشت شکستن سد کاخوفکا قرار دارد.

سد کاخوفکا روز سه‌شنبه تخریب شد و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد، چرا که آب ذخیره شده در مخزن آن به رودخانه دنیپرو سرازیر شد و ده‌ها روستا و بخش‌هایی از شهر خرسون را با سیل مواجه کرد. مسکو و کی‌یف متقابلا یکدیگر را به تخریب این سد متهم کرده‌اند.

آقای بورل که در یک مصاحبه با تلویزیون دولتی اسپانیا شرکت کرده بود در این باره گفت: «سد بمباران نشده، بلکه با مواد منفجره قرار داده شده در توربین‌های آن تخریب شده است. این منطقه تحت کنترل روسیه است.»

وی اضافه کرد: «من آنجا نبودم تا بفهمم چه کسی این کار را انجام داده است. با این حال همه چیز نشان می‌دهد که اگر این اتفاق در منطقه تحت کنترل روسیه رخ داده، دشوار است باور کنیم که کار عامل دیگری بوده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه عواقب تخریب سد از منظر انسان‌دوستانه برای آوارگان اوکراینی «وحشتناک» بوده است، گفت: «از نظر زیست محیطی نیز این حادثه باعث یک فاجعه زیست محیطی خواهد شد.»

ایگور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین، روز جمعه گفت که دست کم پنج نفر در نتیجه سیل جاری شده پس از تخریب جان خود را از دست دادند و ۱۳ نفر دیگر نیز مفقود شده‌ند.

به گفته یک فرماندار منطقه، سیل تاکنون ۶۰۰ کیلومتر مربع زمین را زیر آب برده است.

تصاویر نشان می دهد بخش قابل توجهی از منطقه خرسون در نتیجه شکسته شدن سد زیر آب رفته است

عکس‌های ماهواره‌ای که شرکت فناوری «مکسار» از محل حادثه ثبت کرده است وسعت خسارت‌های ناشی از سیل را در شهرها و روستاهای اطراف رود دنیپرو نشان می‌دهد. در این تصاویر زیر آب رفتن خانه‌ها، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها در منطقه خرسون دیده می‌شود.

از سوی دیگر در برخی تصاویر مشخص است که علاوه بر واحدهای مسکونی، مزارع هم به زیر آب رفته‌اند. مارتین گریفیث، رئیس امور امدادی سازمان ملل متحد گفته است که ابعاد «فاجعه» طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.

 

موسسه لرزه‌نگاری نروژ: هنگام تخریب سد کاخوفکا در اوکراین انفجار رخ داد

یک موسسه لرزه‌نگاری در نروژ روز جمعه اعلام کرد که هنگام تخریب سد کاخوفکا وقوع «انفجاری» در منطقه خرسون در اوکراین را ثبت کرده است.

موسسه لرزه‌نگاری نروژ (Norsar) در گزارش خود اشاره‌ای به منشاء این «انفجار» نکرده است. با این حال وقوع «انفجار» می‌تواند فرضیه شکسته شدن سد کاخوفکا بر اثر آسیب‌های ناشی از درگیری‌های اخیر را رد کند. 

سد کاخوفکا در منطقه‌ای قرار داشت که کنترل آن در اختیار نظامیان روسیه بود. 

بن داندو، از مسئولان موسسه لرزه‌نگاری نروژ گفت: «ما مطمئنیم که انفجاری روی داده بود.»

این انستیتوی لرزه‌نگاری می‌گوید که موفق به ثبت وقوع «انفجاری» در ساعت ۲:۵۴ بامداد سه‌شنبه در منطقه‌ سد کاخوفکا شده است. این سد بر روی رودخانه دنیپرو ساخته شده بود و تخریب آن منجر به جاری شدن سیل و آسیب به مزارع و واحدهای مسکونی شده است. 

موسسه لرزه‌نگاری نروژ شدت انفجار بامداد سه‌شنبه در منطقه خرسون را «بین یک و دو» اعلام کرد. بن داندو در همین باره اظهار داشت: «این یک انفجار ضعیف نبود.»

با این حال موسسه لرزه‌نگاری نروژ هنوز وزن مواد منفجره مورد نیاز برای چنین انفجاری را محاسبه نکرده است. برای تعیین وزن «تی ان تی» که مورد استفاده قرار گرفته است چند عامل مختلف باید در نظر گرفته شود. 

کی‌یف و مسکو یکدیگر را مسئول تخریب سد کاخوفکا معرفی کرده‌اند. هزاران نفر در پی تخریب این سد و جاری شدن سیل مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.