کسری تجاری اتحادیه اروپا با روسیه که در مارس ۲۰۲۲ به ۱۸.۴ میلیارد یورو رسیده بود، در دسامبر ۲۰۲۲ به ۶.۱ میلیارد یورو رسید و در مارس ۲۰۲۳ به مازاد تجاری ۰.۲ میلیارد یورویی بدل شد.

به گزارش جماران، کسری تجاری اتحادیه اروپا با روسیه که در مارس ۲۰۲۲ به ۱۸.۴ میلیارد یورو رسیده بود، در دسامبر ۲۰۲۲ به ۶.۱ میلیارد یورو رسید و در مارس ۲۰۲۳ به مازاد تجاری ۰.۲ میلیارد یورویی بدل شد.

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) اعلام کرد که صادرات روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از وضع تحریم‌های پولی و تجاری بروکسل علیه مسکو در پی آغاز تهاجم نظامی ارتش روسیه به خاک اوکراین، از ۲۲ میلیارد یورو در مارس ۲۰۲۲ به ۳.۸ میلیارد یورو طی مارس ۲۰۲۳ افت کرده که حاکی از سقوط ۸۲.۷ درصدی است.

بر پایه گزارش یورواستات، طی دوره مورد بررسی، صادرات ۲۷ کشو عضو اتحادیه اروپا به روسیه نیز از ۳.۶ میلیارد یورو به ۴ میلیارد یورو رسیده است. 

البته افزایش ۴۰۰ میلیون یورویی واردات روسیه از اتحادیه اروپا در شرایطی است که ارزش کل واردات روسیه از اتحادیه اروپا طی فوریه ۲۰۲۲، ۸ میلیارد یورو گزارش شده بود که ۴.۴ میلیارد یورو بیش از رقم ثبت شده در مارس ۲۰۲۲ بوده است.

یورواستات همچنین تصریح کرده که تراز تجاری اتحادیه اروپا با روسیه به شدت تحت تاثیر تراز تجارت حامل‌های انرژی و فرآورده‌های نفتی بوده است؛ ترازی که کسری آن از ۴۳.۹ میلیارد یورو در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به ۱۱.۳ میلیارد یورو طی فصل ابتدایی سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

 

 

«برج‌های کرملین»؛ رهبر گروه واگنر جناح‌هایی در داخل حاکمیت را به تخریب روسیه متهم کرد

 

یوگنی پریگوژین، رهبر شبه‌نظامیان واگنر روسیه روز شنبه گفت که جناح‌هایی در درون حاکمیت این کشور با اختلاف‌افکنی بین او و جنگجویان چچن به دنبال تخریب کشور هستند.

رهبر ۶۲ ساله گروه واگنر تا پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین چهره چندان شناخته شده‌ای نبود اما نقش‌آفرینی‌اش در جریان جنگ اوکراین به ویژه در نبرد باهموت وزن سیاسی وی را افزایش داد. یوگنی پریگوژین بارها از مسئولان وزارت دفاع و نیروهای مسلح روسیه انتقاد کرده است. 

وی در اظهارات روز شنبه خود گفت که هرچند اختلاف‌ها بین او و جنگجویان چچن حل شده اما دلیل این اختلاف‌ها دسته‌بندی‌هایی در داخل حاکمیت بود که او آنها را «برج‌های کرملین» خواند. 

یوگنی پریگوژین مدعی شد «دسیسه‌گری‌های» این جناح‌ها به حدی رسیده بود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جلسه شورای امنیت کشور مجبور به «پرخاشگری» شد. 

به گزارش یورونیوز، رهبر گروه واگنر با لحنی تهدیدآمیز تاکید کرد که برخی از «برج‌های کرملین» بازی «خطرناکی» را آغاز کرده‌اند. او افزود که هرگونه درگیری بین شبه‌نظامیان واگنر و جنگجویان چچن به رهبری رمضان قدیروف «خونین» خواهد بود، اما شک و شبهه‌ای وجود ندارد که برنده کدام طرف خواهد بود. 

یوگنی پریگوژین گفت که از شرایط کنونی جبهه‌ها در اوکراین خشمگین است و مقصر این وضعیت را سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح معرفی کرد. 

کاخ کرملین به سخنان روز شنبه یوگنی پریگوژین واکنش نشان نداده است. 

دستور جلسه روز جمعه شورای امنیت روسیه که توسط ولادیمیر پوتین تشکیل شد بررسی روابط «بین قومی» بود.                                                         

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.