تا کنون روی کاغذ همه چیز به نفع اردوغان است تا وی بتواند باز هم بر کرسی ریاست جمهوری ترکیه تکیه بزند.

به گزارش جماران به نقل از  روسیا الیوم، چند روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به نظر می رسد همه چیز به کام «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور بلامنازع ترکیه است؛از نظر سنجی ها گرفته تا اعلام حمایت نامزد سوم و شکست خورده دور اول انتخابات ریاست جمهوری از او.

تا کنون روی کاغذ همه چیز به نفع اردوغان است تا وی بتواند باز هم بر کرسی ریاست جمهوری ترکیه تکیه بزند.

بر اساس نظر سنجی جدیدی که انجام شده است «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور با فاصله 5 درصدی بر «کمال قلیچدار اوغلو» رقیب اش و نامزد مخالفان پیروز خواهد شد.

 این نظر سنجی را مرکز Areda Survey انجام داده است و نخستین نظر سنجی مربوط به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به شمار می رود. در این نظر سنجی که روزهای 20 و 21 ماه مه انجام شد نزدیک به 10.5هزار نفر شرکت کردند.

بر اساس نتایج این نظر سنجی 52.4 درصد از شرکت کنندگان آمادگی خود برای رای دادن به اردوغان را اعلام کردند و 47.6 درصد نیز از آمادگی خود برای رای دادن به قلیچدار اوغلو خبر دادند. 

بر اساس نتایج نظرسنجی ای که این مرکز اندکی پیش از برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه انجام داد اردوغان با فاصله 7 درصدی در دور نخست برنده شده بود.

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اردوغان 49.52 درصد آرا  و کمال قلیچدار اوغلو رقیب وی 44.88درصد آرا را از آن خود کردند.

در همین حال، سنان اوغان، سومین نفر از دور نخست رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه به طور رسمی اعلام کرد از رجب طیب اردوغان در دور دوم حمایت خواهد کرد.

 براساس گزارش الجزیره، اوغان  در سخنانی تأکید کرد: «ما خواستار هیچ پست و مقامی نبوده و چیزی که برای ما مهم است، منافع ترکیه است».

 به گفته‌ی کارشناسان حمایت اوغان از هر یک دو تن باقی‌ مانده در رقابت انتخابات می‌تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد زیرا رایی که او در دور اول بدست آورده بود امکان دارد به سبد رای رجب طیب اردوغان یا کمال قلیچداراوغلو نامزد مخالف اردوغان ریخته شود.

اوغان اظهار کرد: در شرایط بسیار سختی وارد انتخابات شده و در شرایط برابر و ناعادلانه رقابت کردم و ملی گرایی ترک و کمالیسم (مصطفی کمال آتاترک) را در دستور کار کشور قرار داده و رای دهندگان ملی گرای ترک را دوباره به کادر اصلی سیاست وارد کردیم.

رسانه‌های ترکیه اعلام حمایت اوغان از اردوغان که به مواضع ملی گرایانه افراطی و مخالفت جدی با پناهجویان و مهاجران خارجی مشهور است، به معنای توافق پشت پرده در خصوص واگذاری یک وزارتخانه به وی عنوان کردند در حالی که وی دو روز پیش بعد از دیدار با اردوغان اعلام کرد که در جایی که معاونت رئیس جمهوری در دسترس است، تن به وزارت نخواهد داد.

قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در 28 ماه مه برگزار شود و برای پیروزی در این دور به اکثریت اندک آرا نیاز است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.