رئیس جمهور تونس بعد از غیبت 10 روزه ظاهر شد و کسانی که درباره او شایعه پخش کردند را تهدید کرد.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، «قیس سعید» رئیس جمهور تونس بعد از غیبت 10 روزه ظاهر شد و کسانی که درباره او شایعه پخش کردند را تهدید کرد.

قیس سعید در نخستین ظاهر شدنش بعد از ده روز غیبت با «نجلاء بودن» نخست وزیر در کاخ قرظاج دیدار کرد و تأکید کرد که پست ریاست جمهوری خالی نیست و تأکید کرد که دستگاه دولت  بر خلاف شایعاتی که در روزهای اخیر پخش شده به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی درباره شایعاتی که درباره غیبت اش پخش شده  گفت:این شایعات به مرز جنونی رسید که تونس قبلا به خود ندیده بود و شایعه کنندگان بین حالت خالی شدن پست ریاست جمهوری و غیر از آن هیچ فرقی نگذاشته اند زیرا هدف شان ایجاد حالت خالی شدن پست ریاست جمهوری است.

وی تبلیغ خالی شدن پست ریاست جمهوری را تهدیدی برای صلح و آرامش داخلی دانست و تأکید کرد که برخی تا جایی پیش رفتند که از ارتش خواستند که قدرت را به دست گیرد.

وی مخالفان خود را تهدید کرد و گفت که آنها به اتهام دعوت به کودتا تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

در این بین دادستانی کل تونس اعلام کرد که  اتخاذ تدابیر قانونی علیه همه افراد و صفحه هایی که پشت انتشار اخبار جعلی هستند که به سلامت امنیت عمومی در تونس آسیب می زند، آغاز می کند.

در همین حال، قیس سعید در قصر قرطاج با نبیل عمار وزیر خارجه تونس دیدار کرد و به او دستور داد که تدابیر لازم برای تعیین سفیر تونس در دمشق پایتخت سوریه اتخاذ کند.رئیس جمهور تونس  ماه گذشته از قصد کشورش برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه که از سال 2012 قطع شده بود خبر داد.

این در حالی است که تا دیروز غیبت «قیس سعید» رئیس جمهور تونس در نشست های دولتی یا دیپلماتیک و نیز غیبتش از بازدیدهای میدانی از ابتدای ماه رمضان تا کنون بحث و جدل های زیادی را در شبکه های اجتماعی به راه انداخته است و برخی از بیماری و بستری شدنش خبر می دهند.

بر اساس صفحه ریاست جمهوری تونس آخرین فعالیت علنی قیس سعید روز 23 ماه مارس گذشته بوده است.در آن زمان وی با شیخ «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت تماس گرفته بود و حلول ماه رمضان را به وی تبریک گفته بود.

همچنین دو روز پیش نیز دستوری مکتوب از وی صادر شده بود که بر اساس آن استاندار استان «قابس» در جنوب کشور را برکنار کرد.

این تحولات باعث به وجود آمدن شک و تردیدهایی درباره اوضاع جسمی و سلامتی وی برانگیخته است.

چیزی که باعث مطرح شدن بیماری قیس سعید شده است غیبت وی در زمان تحویل اعتبارنامه سفیر برزیل بر اساس پرتوکول ها و استقبال «نبیل عمار» وزیر خارجه تونس از سفیر برزیل بوده است.

همچنین هیچ نهاد رسمی چیزی درباره جزئیات غیبت وی  منتشر نکرده است ولی فعالان و سیاستمداران تونسی تأکید کردند که رئیس جمهور تونس بیمار شده است و  مجبور به اقامت در بیمارستان نظامی برای درمان شده است.

یکی از فعالان رسانه ای تونس نوشت که قیس سعید سکته مغزی خفیفی کرده است و در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان نظامی است. همچنین وی سالهاست که از مشکل قلبی و التهاب ریوی رنج می برد.

«دلیله مصدق مبارک» عضو دفاع کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در تونس نیز در صفحه خود نوشت:« او(سعید قیس) از ده روز پیش تا کنون کجاست؟ امیدوارم مانع(ظاهر شدنش) خیر باشد».

برخی از سیاستمداران و فعالان نیز اعلام کردند که این حق مردم تونس است که بدانند رئیس جمهور کجاست و چه کسی بر تونس حکومت می کند.

چند روز پیش نیز خبرگزاری «نوفا» ایتالیا بحثی را در این زمینه به راه انداخت زیرا خبر از لغو دیدار برنامه ریزی شده سعید با «پائولو جینتیلونی» کمیسر اقتصادی اروپا داد.

تارنمای«موندافریک» فرانسه نیز گزارش داد که رئیس جمهور تونس از مشکلات قلبی به دلیل درمان های زیاد رنج می برد.

این تارنما تأکید کرد که غیبت سعید از حضور در همه فعالیت های رسانه ای از ده روز پیش تا کنون نگرانی ملت تونس را به شکلی جدی برانگیخته است.

موند افریک همچنین نوشت که سعید به بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان نظامی تونس پایتخت به مدت پنج روز منتقل شده بود و از آن زمان به بعد به کاخ«قرطاج» برگشته و مراقبت شدید و گسترده از او در مقر اقامت اش که به لحاظ پزشکی تجهیز شده است، صورت می گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.