برخی منابع گفتند که معترضان با نیروهای امنیتی در پایتخت درگیر شدند.

به گزارش جماران به نقل از التونس الرقمیه، پایتخت تونس شاهد راهپیمایی و اقداماتی اعتراضی به مناسبت دوزادهمین سالروز انقلاب تونس بود که توسط احزاب و سازمان های مخالف دولت برگزار شد.         

بسیاری از مردم و احزاب تونسی امروز(شنبه- 14 ژانویه) را سالگرد انقلاب خود می‌دانند، انقلابی که به برکناری زین العابدین بن علی و حکومت دیکتاتوری وی منجر شد.

 هزاران معترض تونسی امروز (شنبه) در سالگرد یک رخداد مهم تاریخی مرتبط با انقلاب سال 2011 این کشور، در اعتراض به تصاحب قدرت از سوی رئیس جمهور قیس سعید به خیابان‌های پایتخت آمدند و موانع پلیس را برچیدند.

اپوزیسیون همچنان در تلاش خود برای حذف سعید از قدرت دچار انشعاب است و اعتراضات روز شنبه بین چندین گروه مختلف تقسیم شده است. پلیس گفته است آنها باید در مناطق جداگانه و مشخص تظاهرات کنند.

اما یک خبرنگار رویترز که در محل حضور دارد می گوید معترضان قصد دارند از دستورات پلیس سرپیچی کنند و به سمت خیابان مرکزی حبیب بورقیبه، محل سنتی تظاهرات، راهپیمایی کنند. آنها همچنین از موانع ایجادشده به وسیله پلیس عبور کردند.

برخی منابع نیز گفتند که معترضان با نیروهای امنیتی در پایتخت درگیر شدند.

یک فعال سیاسی که در انقلاب 2011 شرکت کرد، در این خصوص گفت: «ما در ژانویه 2011 در بورقیبه بودیم و سعید در آن زمان در آنجا حضور نداشت... امروز او بورقیبه را بر روی ما می بندد. ما به هر قیمتی که باشد به آن منطقه خواهیم رسید.»

به نوشته رویترز، حضور گسترده پلیس در بیرون ساختمان وزارت کشور در خیابان حبیب بورقیبه همراه با ماشین های آب پاش به وضوح قابل مشاهده است.

قیس سعید پارلمان منتخب را در سال 2021 تعطیل کرد و فرایندی را در دستور کار قرار داد که هدف از آن تغییر ساختار نظام سیاسی تونس است. اما مشارکت اندک در انتخابات دسامبر برای مجلس قانونگذاری جدید، پارلمانی عمدتاً ناتوان، از تمایل اندک مردم برای تغییرات او حکایت دارد.

نیروهای سیاسی اصلی، از جمله بیشتر احزاب و اتحادیه های کارگری، اکنون با پروژه سعید مخالف هستند و بسیاری از آنها آن را یک کودتای ضد دموکراتیک می نامند. با این حال، آنها در ترمیم شکاف های عمیق ایدئولوژیک و شخصی که سال هاست میانشان تفرقه انداخته است، شکست خورده اند. به همین دلیل این احزاب و گروه‌ها هنوز نتوانسته اند یک جبهه واحد را در برابر سعید تشکیل دهند.

این اعتراضات 12 سال پس از برکناری زین العابدین بن علی، دیکتاتور پیشین، برگزار می شود و بیشتر احزاب و گروه های جامعه مدنی تونس، 14 ژانویه را سالگرد انقلاب خود می دانند.

در نقطه مقابل، سعید به طور یکجانبه تاریخ رسمی سالگرد را تغییر داده و گفته است 14 ژانویه را لحظه ای می داند که انقلاب به بیراهه رفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.