رئیس بانک مرکزی لبنان اعلام کرد که تصمیم دارد امسال با پایان دوره مسئولیتش از این منصب کناره‌گیری کند.

به گزارش جماران به نقل از العربى الجدید  «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان که 3 دهه در این مقام بوده و کارنامه‌ای سرشار از تصمیمات بحث‌برانگیز داشته، در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که تصمیمی برای تمدید دوره مسئولت خود ندارد و با پایان دوره کنونی در سال جاری، سراغ فعالیت‌هایی خارج از بانک مرکزی خواهد پرداخت.

سلامه که تحت بازپرسی در تحقیقات بین‌المللی به اتهامات پول‌شویی و اختلاس است، در سال 1993 به ریاست بانک مرکزی لبنان رسید و نقش اصلی را در ارتباط لیره لبنان به دلار امریکا بر عهده داشت.

او به مدت بیش از دو دهه قیمت دلار را 1570 لیره نگه داشت، سیاستی که از نظر بسیاری از عوامل اصلی بحران پولی لبنان از اواخر 2019 بود.

لبنان از دو سال پیش پرداخت بدهی‌های بین‌المللی خود به مبلغ 30 میلیارد دلار را متوقف کرد و اقتصاد این کشور عملا در همه عرصه‌ها فروپاشیده و این کشور تورم سه رقمی را تجربه می‌کند ضمن اینکه دسترسی مردم به سپرده‌هایشان در بانک‌ها بدون هیچ مبنای حقوقی قطع شده است.

با وجود این، کنار رفتن سلامه از ریاست بانک مرکزی قاعدتا بر مشکلات سیاسی لبنان که همه مناصب در آن مشروط به توافقات سیاسی است خواهد افزود.

تحقیقات مشترک فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ درباره پول‌شویی و اختلاس در لبنان میان سال های 2002 تا 2021 انگشت اتهام را به طور خاص متوجه ریاض سلامه کرده است.

سوئیس نیز در حال بررسی اتهامات سوءاستفاده مالی ریاض سلامه است هرچند خود وی بارها این اتهامات را رد کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.