اتحادیه اروپا در سال گذشته به اوکراین کمک های نظامی، مالی و بشردوستانه به ارزش 49 میلیارد یورو ارائه کرده است

به گزارش جماران، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت: "اتحادیه اروپا در سال گذشته به اوکراین کمک های نظامی، مالی و بشردوستانه به ارزش 49 میلیارد یورو ارائه کرده است".

 جوزف بورل پس از نشست روسای وزارت خارجه اروپا در بروکسل گفت:" وزیران در خصوص تخصیص هفتمین بسته جدید کمک نظامی به اوکراین به مبلغ 500 میلیون یورو به توافق سیاسی دست یافتند. 45 میلیون دیگر از صندوق صلح اروپا برای یک ماموریت آموزشی برای ارتش اوکراین اختصاص خواهد یافت. کل کمک های نظامی بالغ بر 3.6 میلیارد یورو خواهد بود. در عین حال، اتحادیه اروپا تا به حال کمک های نظامی، مالی و بشردوستانه به ارزش 49 میلیارد یورو به کی یف ارائه کرده است".

پیش از این رسانه ها به نقل از منابع دیپلماتیک از تصویب یارانه 500 میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای اوکراین خبر داده بودند. بعدتر این اطلاعات توسط نماینده سوئد در شورای اتحادیه اروپا تأیید شد.

از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، ایالات متحده تاکنون بیش از 26 میلیارد دلار کمک به کی یف ارسال کرده است. آخرین بسته کمک نظامی که در 19 ژانویه اعلام شد، 2.5 میلیارد دلار ارزش دارد.

روسیه پیش از این به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین یادداشتی برای کشورهای ناتو ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد.

 

قصد اتحادیه اروپا برای تمدید رژیم آزادسازی تجاری با اوکراین

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که اتحادیه اروپا قصد دارد رژیم آزادسازی تجاری با اوکراین را تمدید کند.

بلومبرگ با اشاره به معاون اجرایی کمیسیون اروپا والدیس دامبروسکیس گزارش می دهد که اتحادیه اروپا قصد دارد رژیم آزادسازی تجاری با اوکراین را به عنوان بخشی از حمایت از اقتصاد این کشور تمدید کند.

به گفته دومبروسکیس، اتحادیه اروپا قصد دارد "این اقدامات را گسترش دهد، زیرا آنها حمایت اقتصادی ملموسی را برای اوکراین ارائه می دهند."

رژیم آزادسازی تجاری موقت اتحادیه اروپا با اوکراین در سال گذشته تصویب شد و تا ژوئن 2023 اعتبار دارد. این فرمان نرخ گمرکی را برای کالاهای خاصی از اوکراین صفر معرفی می‌کند، استفاده از سیستم قیمت ورودی را تعلیق می‌کند، همه سهمیه‌های تعرفه‌ای را به حالت تعلیق در می‌آورد و مقرر می‌دارد که حتی پس از انقضای آن، عوارض ضددامپینگ بر واردات از اوکراین اعمال نشود.

مامور بازنشسته ضدجاسوسی اف‌بی‌آی به ارتباط با الیگارش تحریم شده روس متهم شد

یک مقام ارشد سابق ضدجاسوسی اف‌بی‌آی روز دوشنبه به ارتباط با یک الیگارش تحریم‌شده روسیه و ارائه خدمات به او، متهم شد.

چارلز مک‌گونیگال، مامور ویژه پیشین و مسئول بخش ضدجاسوسی اف‌بی‌آی در نیویورک که در سال ۲۰۱۸ بازنشسته شد در جلسه دادگاه فدرال منهتن به چهار اتهام از جمله نقض تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و پولشویی اعتراف کرد. او پس از بازداشت در آخر هفته گذشته با قرار وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد.

بنا به گفته دادستان‌ها، مک‌گونیگال ۵۴ ساله در سال ۲۰۲۱ در ازای تحقیق از اولگ دریپاسکا، الیگارش تحریم شده روس مبالغ پنهانی دریافت کرده است. مک‌گونیگال همچنین به تلاش ناموفق برای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه دریپاسکا در سال ۲۰۱۹ متهم شد.

هم‌زمان دادستان‌های فدرال واشنگتن اعلام کردند که مک‌گونیگال ۲۲۵ هزار دلار پول نقد از یکی از اعضای سابق سرویس اطلاعاتی آلبانی دریافت کرده است. مک‌گونیگال در این پرونده با ۹ اتهام از جمله اظهارات نادرست برای پنهان کردن ماهیت رابطه خود با این منبع خارجی مواجه است.

مایکل دریسکول، دستیار رئیس اف‌بی‌آی گفت که در اجرای تحریم‌های طراحی شده هیچ استثنایی برای هیچ فرد از جمله یک مقام سابق اف‌بی‌آی وجود ندارد.

هم‌زمان سرگئی شستاکوف، دیپلمات شوروی سابق که بعداً شهروند آمریکا و مترجم زبان روسی دادگاه‌ها و سازمان‌های دولتی شد، به همراه مک‌گونیگال در دادگاه فدرال منهتن تفهیم اتهام شد.

دادستان‌ها گفتند که شستاکوف با مک‌گونیگال برای کمک به دریپاسکا همکاری داشته‌ است. شستاکوف هم روز دوشنبه با وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری آزاد شد.

دریپاسکا در ماه سپتامبر گذشته به نقض تحریم‌های اعمال شده متهم شده بود. سپس گراهام بونهام-کارتر، تاجر بریتانیایی به تلاش برای انتقال آثار هنری دریپاسکا به خارج از آمریکا که نقض تحریم‌های اعمال شده علیه یک الیگارش روس بود، متهم شد.

در حال حاضر دریپاسکا آزاد است و بونهام-کارتر با استرداد به آمریکا مخالفت می‌کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.