اوکراین با رد اشغال شهرهای باهموت و سولدار توسط روسیه از ادامه مقاومت در این شهرها خبر داد.

به گزارش  جماران به نقل از آناتولی، رئیس جمهور اوکراین با رد اشغال شهرهای باهموت و سولدار توسط روسیه از ادامه مقاومت در این شهرها خبر داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی اعلام کرد: به مبارزه برای حفاظت از شهرهای سولدار و باهموت در منطقه دونتسک در برابر ارتش روسیه ادامه می‌دهیم.

زلنسکی با تاکید بر اینکه برای همه شهرهای دونتسک و لوهانسک می‌جنگند، افزود: مبارزه ما برای حفاظت از باهموت، سولدار و کرمینا و دیگر شهرها و روستاهای در شرق کشور ادامه دارد. با اینکه دشمن بیشترین نیروهای خود را در این منطقه متمرکز کرده اما سربازان و نیروهای مسلح اوکراین به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

وی همچنین از تداوم گفت‌وگو با رهبران اروپایی برای افزایش حمایت تسلیحاتی از اوکراین خبر داد.

زلنسکی همچنین اعلام کرد که کشورش برای شرکت در مجمع اقتصادی داووس که در روزهای آینده برگزار می‌شود، آماده می‌شود.

گفتنی است وزارت دفاع روسیه روز گذشته مدعی شد که کنترل شهر سولدار در دونتسک را به طور کامل به دست گرفته‌اند.

در همین حال، مقامات اوکراینی از وقوع چندین انفجار در 3 شهر این کشور خبر می‌دهند.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، انفجارهایی در اوایل روز شنبه در سه شهر اوکراین از جمله کی‌یف - پایتخت - که در آن آتش‌سوزی در یک تأسیسات زیرساختی مهم رخ داد، گزارش شده است.

برخی مسئولان اوکراینی گفتند صدای انفجارهایی در زاپوریژژیا در جنوب شرق و خارکیف در شمال شرق نیز شنیده شده است.

آناتولی کورتف، دبیر شورای شهر زاپوریژژیا در تلگرام نوشت هنوز اطلاعات دقیقی در مورد این انفجارها یا تلفات ناشی از آنها وجود ندارد.

در شمال شرق اوکراین، رئیس اداره نظامی خارکیف از ساکنان خواست تا به پناهگاه‌ها بروند.

ایهور ترخوف، شهردار خارکیف نیز گفت که روسیه چهار موشک اس-300 شلیک کرده که دو موشک به شهر اصابت کرده است.

اولکسی کوله‌با، رئیس اداره نظامی منطقه کی‌یف، گفت: صدای انفجار حدود ساعت 6 صبح روز شنبه به وقت محلی شنیده شد.

وی افزود: «آتش سوزی در یک تأسیسات زیرساختی مهم رخ داد. تیم های واکنش در محل حضور دارند. تاکنون تلفات جانی گزارش نشده است.»

با این حال، الکساندر پاولیوک، یک فرمانده ارتش اوکراین که در کی‌یف مستقر است، گفت انفجارهای کی‌یف ناشی از حملات روسیه نبوده است.

 

 

سازمان ملل: گوترش آماده کمک به پایان دادن جنگ اوکراین است

معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه جهان نمی تواند تداوم جنگ اوکراین را تحمل کند، گفت: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل آماده است به طرفین برای پایان دادن به این درگیری کمک کند.

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح تاکید کرد: جهان نمی تواند ادامه جنگ اوکراین را تحمل کند. دبیرکل سازمان ملل آماده است تا بر اساس منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی به طرفین برای پایان دادن به این درگیری بی‌معنا و ناموجه کمک کند.

معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت افزود: جنگ در اوکراین در حالی به یکسالگی خود نزدیک می شود که هیچ دورنمایی برای پایان جنگ یا رنج در اوکراین وجود ندارد.

دی کارلو اضافه کرد: در طول فصل تعطیلات، نیروهای روسیه به حملات خود علیه شهرهای کلیدی اوکراین ادامه دادند. بسیاری از اوکراینی‌ها زمانی را که معمولا یک دوره جشن است در پناهگاه‌های بمب سپری کردند.

معاون گوترش تصریح کرد: همچنین خانواده های بی شماری در سراسراوکراین در غم از دست دادن عزیزانشان سوگوار بودند.

این مقام ارشد سازمان ملل ادامه داد: دفتر کمیسیار عالی حقوق بشر تخمین می زند که از آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲، ۱۸ هزار و ۹۶ غیرنظامی کشته و زخمی شده اند.

وی گفت: این تلفات شامل ۶ هزار و ۹۵۲ کشته و ۱۱ هزار و ۱۴۴ زخمی می شود. ارقام واقعی احتمالاً بسیار بالاتر است.

دی کارلو اظهار کرد: در اوکراین حدود ۵.۹۱ میلیون نفر که ۶۵ درصد آنها زن و دختر هستند، در داخل کشور آواره شده اند.

معاون دبیر کل سازمان ملل گفت: آنچه آوارگی افراد را افزایش می دهد، هدف قرار دادن هدفمند و سیستماتیک زیرساخت های حیاتی غیرنظامی، از جمله تاسیسات انرژی و مراقبت های بهداشتی در اوکراین است.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

 

انگلیس تانک های بزرگ چلنجر 2 را در اختیار اوکراین قرار می دهد

 این اقدام در صورت تحقق، انگلستان را به نخستین قدرت غربی تبدیل می‌کند که تانک‌های بزرگ را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

بنابر گزارش خبرگزاری پی‌ای میدیا، چهار تانک جنگی چلنجر 2 ارتش انگلستان به سرعت به شرق اروپا فرستاده می شود و هشت تانک دیگر نیز در مدت کوتاهی پس از آن ارسال خواهد شد.

به گزارش روزنامه سان، یک منبع ارشد انگلیسی گفت: سوناک روز شنبه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را در مورد این طرح مطلع خواهد کرد.

او افزود: «نخست وزیر به وضوح گفته است که انگلستان باید به تعهد خود در قبال اوکراین پایبند باشد و این امر شامل اطمینان از داشتن تجهیزات حیاتی برای دفاع از خود و تغییر معادله میدان نبرد می‌شود.»

این اقدام، انگلستان را به نخستین قدرت غربی تبدیل می کند که تانک های بزرگ را در اختیار اوکراین قرار می دهد.

در اواسط هفته گذشته، مقامات غربی هشدار داده بودند که اوکراین بدون افزایش قدرت جنگی، از جمله در اختیار داشتن تانک‌ها و سایر سلاح‌های زرهی سنگین، نمی‌تواند مناطق بیشتری را از روسیه بازپس گیرد.

اما در داخل ناتو نگرانی هایی وجود دارد که روسیه تامین تانک را به عنوان تشدید بیشتر درگیری تلقی کنند.

وعده انگلستان پس از آن مطرح می شود که ایالات متحده در بزرگترین بسته کمک نظامی خود تا به امروز از ارسال 50 خودروی زرهی ضد تانک برادلی به اوکراین خبر داده است.

آلمان نیز اعلام کرد که حدود 40 نفربر زرهی ماردر را تامین می کند و فرانسه نیز وعده ارسال ناوشکن های تانک AMX-10 RC را مطرح کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.