رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد که اخراج اشغالگران روس از اراضی اوکراین به شکل کامل و از بین بردن هر گونه فرصت روسیه برای فشار بر اوکراین و اروپا عواملی است که صلح و آرامش را به کشور بر می گرداند.

 

به گزارش جماران  به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد که آتش بس موقتی که روسیه به شکل یکجانبه اعلام کرده بود شکست خورده است.

زلنسکی تأکید کرد: آنها(روس ها) چیزهایی درباره آتش بس گفته اند ولی در واقع موشک های روسی مناطق مختلف اوکراین را مورد حمله قرار داده است.

رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد که اخراج اشغالگران روس از اراضی اوکراین به شکل کامل و از بین بردن هر گونه فرصت روسیه برای فشار بر اوکراین و اروپا عواملی است که صلح و آرامش را به کشور بر می گرداند.

پس از آنکه مسکو به آتش‌بس ۳۶ ساعته خود به‌خاطر کریسمس مسیحیان ارتدکس پایان داد، مناطقی از شرق اوکراین را در نیمه‌شب گذشته بمباران کرد که دست‌کم دو نفر کشته شدند. روسیه اعلام کرد تا زمانی که بر همسایه خود پیروز شود به جنگ ادامه خواهد داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور آتش‌بس ۳۶ ساعته را از ظهر جمعه صادر کرده بود. با این حال اوکراین پیشنهاد آتش‌بس را رد کرد و ستاد کل نیروهای مسلح این کشور گفت که نیروهای روسیه روز شنبه ده‌ها نقطه از جمله مناطق شهری را در امتداد خط مقدم گلوله‌باران کردند.

اوله سینهوبوف، فرماندار این منطقه در تلگرام اعلام کرد که یک مرد ۵۰ ساله در منطقه شمال شرقی خارکیف بر اثر گلوله‌باران روسیه در طول شب جان خود را از دست داده است؛ مقامات محلی همچنین گفتند که در حمله شبانه به «سولدار» در شرق منطقه دونتسک، یک نفر کشته شده است.

اکثر مسیحیان ارتدوکس اوکراین (مانند مسیحیان ارتدکس در روسیه) به‌طور سنتی کریسمس را در هفت ژانویه جشن می‌گیرند؛ اما امسال کلیسای ارتدکس اوکراین به‌عنوان بزرگترین کلیسای کشور اجازه برگزاری جشن ۲۵ دسامبر را نیز داد. با این حال، بسیاری این تعطیلات را در روز شنبه برگزار کردند و به سمت کلیساها روانه شدند.

کرملین گفت که مسکو آنچه را «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌نامد ادامه خواهد داد؛ تهاجمی که در تاریخ ۲۴ فوریه آغاز کرده است و کی‌یف و متحدان غربی آن را یک تجاوز بی‌دلیل برای تصرف زمین می‌نامند.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از سرگئی کرینکو، معاون اول رئیس دفتر پوتین گفت: «وظایفی که رئیس جمهور برای عملیات نظامی ویژه تعیین کرده، همچنان انجام می‌شود و قطعا به پیروزی خواهیم رسید.»

این جنگ تا کنون ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها اوکراینی را آواره کرده است.

مقامات اوکراینی از انفجار در مناطقی در دونباس خبر دادند و پاولو کیریلنکو، فرماندار دونتسک گفت که ۹ حمله موشکی به این منطقه در طول شب گذشته انجام شد.

یک مقام محلی نیز بدون ارائه گزارشی درباره خسارت‌ها و تلفات گفت که صدای انفجارهای مختلف در شهر زاپوریژیا شنیده شده است.

علاوه بر این، سرهئی هایدایی، فرماندار لوهانسک در شرق اوکراین در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که درگیری شدیدی در این منطقه در جریان است و نیروهای روسیه آماده‌ترین یگان‌ها و تجهیزات سنگین خود را به شهر اشغال شدۀ کرمینا آورده‌اند.

هایدایی افزود با کاهش دمای شبانه به منفی ۱۵ تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد، فعالیت‌های جنگی به زودی افزایش می‌یابد چراکه در یخبندان سنگین، جابجایی تجهیزات سنگین آسان‌تر است.

پیش از این در روز چهارشنبه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته بود که روسیه در حال برنامه‌ریزی یک حمله بزرگ جدید است و پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که هدف پوتین از تصرف خاک اوکراین حتی اگر ارتش او متحمل حملات و ضربات زیادی شود، تغییر نکرده است.

نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که بلاروس به‌عنوان یکی از حامیان سرسخت مسکو، به‌عنوان پایگاهی برای حمله به اوکراین از شمال تبدیل شود.

کانال‌های تلگرامی غیررسمی که فعالیت‌های نظامی در بلاروس را رصد می‌کنند نیز اواخر روز شنبه گزارش دادند که در دو روز گذشته حدود ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ سرباز روسی از روسیه وارد شهر شمال شرقی ویتبسک در بلاروس شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.