در سال‌های قبل از کووید، چین مهم‌ترین منبع مسافران بین‌المللی در جهان بود. 155 میلیون گردشگر آن در سال 2019 بیش از یک چهارم تریلیون دلار خارج از مرزهای آن خرج کردند.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان این بزرگی در سه سال گذشته به شدت کاهش یافت زیرا این کشور اساساً مرزهای خود را بسته بود. اما، در حالی که چین برای بازگشایی در روز یکشنبه آماده می شود، میلیون ها گردشگر آماده بازگشت به صحنه جهانی هستند که امیدها را برای رونق صنعت مهمان نوازی جهانی افزایش می دهد.

به گفته تحلیلگران، اگرچه ممکن است سفرهای بین‌المللی فوراً به سطح قبل از همه‌گیری باز نگردد، شرکت‌ها، صنایع و کشورهایی که به گردشگران چینی متکی هستند، در سال 2023 افزایش خواهند یافت.

طبق گفته استیو ساکسون، شریک دفتر مک کینزی در شنژن، چین در سال 2019 به طور متوسط حدود 12 میلیون مسافر هوایی خروجی در ماه داشت، اما این تعداد در طول سال های کووید 95 درصد کاهش یافت. او پیش‌بینی می‌کند که این رقم تا تابستان به حدود 6 میلیون در ماه بهبود می‌یابد که ناشی از هوس سرگردانی سرگردان جوان و ثروتمند چینی مانند امی لو است که برای یک شرکت تبلیغاتی در پکن کار می‌کند.

"من بسیار خوشحالم [در مورد بازگشایی]! لو به سی ان ان گفت. «به دلیل همه‌گیری، در سال‌های گذشته فقط می‌توانستم در سراسر کشور پرسه بزنم. سخت بود."

"فقط این است که من برای مدتی طولانی در داخل کشور گیر کرده ام. من واقعاً منتظر برداشته شدن محدودیت ها هستم تا بتوانم برای تفریح به جایی بروم! این زن 30 ساله گفت و افزود که بیشتر از همه می‌خواهد از ژاپن و اروپا دیدن کند.

از آنجایی که چین ماه گذشته اعلام کرد که از 8 ژانویه دیگر مسافران ورودی را تحت قرنطینه قرار نمی دهد، از جمله ساکنانی که از سفرهای خارجی بازمی گردند، جستجوها برای پروازهای بین المللی و محل اقامت بلافاصله در Trip.com (TCOM) به بالاترین حد خود در سه سال گذشته رسید.

طبق داده های سایت مسافرتی چینی، رزرو برای سفرهای خارج از کشور در تعطیلات سال نو قمری پیش رو، که بین 21 ژانویه تا 27 ژانویه امسال است، نسبت به سال گذشته 540 درصد افزایش یافته است. میانگین هزینه هر رزرو 32 درصد افزایش یافت.

مقاصد برتر در منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله استرالیا، تایلند، ژاپن و هنگ کنگ است. ایالات متحده و بریتانیا نیز در بین 10 کشور برتر قرار گرفتند.

الکس لو، استراتژیست کلان TD Securities، گفت: «افزایش سریع سپرده‌های [بانکی] در سال گذشته نشان می‌دهد که خانوارها در چین دارایی‌های نقدی قابل توجهی را انباشته کرده‌اند.

او گفت که ممکن است مصرف‌کنندگان چینی «هزینه‌های انتقامی» داشته باشند که منعکس‌کننده اتفاقاتی است که در بسیاری از بازارهای توسعه‌یافته در اوایل سال گذشته بازگشایی شدند.

چه کسی سود می برد؟

این خبر خوبی برای بسیاری از اقتصادهای آسیب دیده از همه گیری است.

تحلیلگران گلدمن ساکس می‌گویند: «ما تخمین می‌زنیم که اگر واردات خدمات مسافرتی چین به سطح سال ۲۰۱۹ بازگردد، هنگ‌کنگ، تایلند، ویتنام و سنگاپور بیشترین سود را خواهند برد.»

به گفته آنها، هنگ کنگ - پربازدیدترین شهر جهان با کمتر از 56 میلیون نفر در سال 2019 که بیشتر آنها از سرزمین اصلی چین هستند - با افزایش صادرات و درآمد گردشگری، تخمین زده می شود 7.6 درصد افزایش تولید ناخالص داخلی خود داشته باشد. تولید ناخالص داخلی تایلند ممکن است 2.9 درصد افزایش یابد در حالی که سنگاپور 1.2 درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس تحقیقات Capital Economics، در سایر نقاط جهان، کامبوج، موریس، مالزی، تایوان، میانمار، سریلانکا، کره جنوبی و فیلیپین نیز احتمالاً از بازگشت گردشگران چینی سود خواهند برد.

هنگ کنگ از بسته شدن مرزهای خود با سرزمین اصلی چین به شدت آسیب دیده است. صنایع ستون گردشگری و املاک و مستغلات شهر به شدت آسیب دیده است. این مرکز مالی انتظار دارد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 به میزان 3.2 درصد کاهش یابد.

دولت این شهر روز پنجشنبه اعلام کرد که از روز یکشنبه به 60000 نفر اجازه عبور روزانه از مرز را خواهند داد.

با وجود رکورد شیوع کووید-19 که در هفته‌های اخیر چین را فرا گرفته است، چندین کشور دیگر آسیای جنوب شرقی متکی به گردشگری، قوانین ورود گردشگران چینی را نسبتاً آرام نگه داشته‌اند. آنها شامل تایلند، اندونزی، سنگاپور و فیلیپین هستند.

وزیر بهداشت تایلند این هفته گفت: «این یکی از فرصت‌هایی است که می‌توانیم بهبود اقتصادی را تسریع کنیم».

نیوزیلند همچنین از الزامات آزمایش برای بازدیدکنندگان چینی که دومین منبع بزرگ درآمد توریستی برای این کشور قبل از همه‌گیری بودند، چشم پوشی کرده است.

چه کشورهایی آزمایش می خواهد؟

اما دولت های دیگر محتاط تر هستند. تاکنون، نزدیک به دوازده کشور، از جمله ایالات متحده، آلمان، فرانسه، کانادا، ژاپن، استرالیا و کره جنوبی آزمایش را اجباری کرده اند.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه «به شدت» کشورهای عضو خود را تشویق کرد تا قبل از ورود، آزمایش کووید منفی را برای بازدیدکنندگان از چین درخواست کنند.

ساکسون، که مدیریت سفر مک‌کینزی در آسیا را بر عهده دارد، گفت که به وضوح بین مقامات گردشگری و مقامات سیاسی و بهداشتی در برخی کشورها "تضاد" وجود دارد.

خطوط هوایی و فرودگاه ها قبلاً توصیه های اتحادیه اروپا برای الزامات آزمایش را مورد انتقاد قرار داده اند.

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، گروه لابی جهانی صنعت هواپیمایی، همراه با فرودگاه‌هایی که توسط ACI Europe و همچنین خطوط هوایی اروپا نمایندگی می‌شوند، روز پنجشنبه بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و این اقدام اتحادیه اروپا را «تأسف‌آور» و «واکنش زانو زده» خواندند.

اما آنها از توصیه اضافی برای آزمایش فاضلاب به عنوان راهی برای شناسایی انواع جدید بیماری استقبال کردند و گفتند که باید جایگزینی برای آزمایش مسافران باشد.

بهبودی کامل؟

به گفته تحلیلگران، علاوه بر محدودیت ها، بازگشت کامل سفرهای بین المللی به زمان نیاز دارد زیرا بسیاری از چینی ها باید گذرنامه خود را تمدید کنند و دوباره برای ویزا درخواست دهند.

لو از پکن گفت که همچنان در حال بررسی برنامه های سفر خود با در نظر گرفتن شرایط مختلف آزمایش و قیمت بالای پرواز است.

او گفت: «محدودیت‌ها طبیعی است، زیرا همه می‌خواهند از مردم در کشور خود محافظت کنند. صبر می‌کنم و ببینم آیا برخی از سیاست‌ها کاهش خواهند یافت.»

لیو چائونان، یک جوان 24 ساله در شنژن، گفت که در ابتدا می خواست برای جشن سال نو چینی به فیلیپین برود، اما زمانی برای درخواست ویزا نداشت. بنابراین او به تایلند رفت، که مجوزهای الکترونیکی سریع و آسان را ارائه می دهد.

"زمان کوتاه است و من باید 10 روز دیگر بروم. مردم ممکن است برخی از مکان‌ها و کشورهای مناسب برای ویزا را برای سفر انتخاب کنند.» او گفت که قصد دارد غواصی را یاد بگیرد و می‌خواهد لوازم آرایشی بخرد. بودجه کل او برای این سفر می تواند از 10000 یوان (1460 دلار) فراتر رود.

ساکسون گفت که انتظار دارد سفرهای خارجی چین تا پایان سال به طور کامل بهبود یابد.

وی گفت: «به طور کلی، افراد عمل‌گرا هستند و کشورها به دلیل قدرت هزینه‌کردن از گردشگران چینی استقبال خواهند کرد.

راه اندازی گردشگری بین المللی زمان می برد، اما زمانی که این اتفاق بیفتد، با عجله باز خواهد گشت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.