مصر در بودجه سال مالی 2023-2024 رشد اقتصادی 5.5 درصدی و تحقق مازاد بودجه 2 درصدی را هدف‌گذاری کرده است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان  وزارت دارایی مصر پیش‌نویس بودجه سال مالی 2023-2024 را منتشر و اعلام کرد که هدف این بودجه بهبود وضعیت معیشت و بهبود خدمات و توزیع عادلانه ثروت به منظور رشد و توسعه همه مناطق و گروه‌های اجتماعی است.

بر اساس بیانیه رسمی وزارت دارایی مصر، در این بودجه بر اولویت‌های توسعه و تقویت شبکه حمایت اجتماعی و کاهش پیامدهای تورم جهانی بر شهروندان مصر و افزایش بودجه بخش‌های درمان و آموزش تأکید شده است.

در پی حمله روسیه به اوکراین و پیامدهای اقتصادی آن در سطح جهان، برآوردها درباره رشد اقتصادی مصر در سال مالی 2022-2023 از 5.5 درصد به 5 درصد کاهش یافت.

بودجه مصر در فصل اول سال مالی 2022-2023 مازاد 10.2 میلیارد جنیه (411 میلیون دلاری) را تجربه کرد که معادل 0.1 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

این همه در حالی است که مصر به علت افزایش هزینه واردات، به خصوص واردات غلات و سوخت، و نیز کاهش گردشگران خارجی با کمبود ارز خارجی مواجه است.

در پایان ماه گذشته عربستان اعلام کرد که در راستای روابط تاریخی و همکاری‌های گسترده دو کشور، سپرده 5 میلیارد دلاری خود در مصر را تمدید می‌کند.

گزارش‌های بانک مرکزی مصر در ماه اوت گذشته نشان می‌دهد که حجم سپرده‌های بلندمدت کشورهای شورای همکاری در مصر 15 میلیارد دلار و سپرده‌های کوتاه‌مدت 13 میلیارد دلار است.

از این مقدار، 10.3 میلیارد دلار متعلق به عربستان و 10.7 میلیارد دلار متعلق به امارات و 4 میلیارد دلار متعلق به کویت و 3 میلیارد دلار متعلق به قطر است.

آمارهاى رسمى نشان می‌دهد که با کاهش ارزش جنیه مصر در برابر دلار، کالاهای مصری در برابر کالاهای مشابه چینی و روسیه‌ای در بازارهای اروپایی ارزش رقابتی پیدا کرده‌اند.

این گزارش افزوده که به طور خاص صادرات کود شیمیایی مصر به کشورهای اروپایی در 10 ماه نخست امسال به 1.5 میلیارد دلار افزایش یافته که رشد 187.5 درصدی را نشان می‌دهد و علت آن توقف صادرات کود از روسیه به اروپا به علت تحریم‌هاست.

همزمان «ماری لویس بشاره»، رئیس شورای صادرکنندگان پوشاک مصر، اعلام کرد که صادرات پوشاک آماده این کشور در 10 ماه نخست امسال به 2.1 میلیارد دلار رسیده و تا پایان سال به 2.4 میلیارد دلار خواهد رسید و افزود که علت آن، افزایش تولید کارخانه‌های مصری و کاهش قیمت تمام شده پوشاک به دلار است.

مصر در سال 2021 اعلام کرد که 2.049 میلیارد دلار پوشاک صادر کرده که نسبت به سال پیش از آن 40.3 درصد رشد نشان داده و همه رکوردها را شکسته بود.

لویس افزود که عامل دیگری که موجب افزایش اقبال به کالاهای مصری شده نزدیک بودن آن به بازارهای اروپا در مقایسه با چین است که باعث می‌شود قیمت حمل و نقل کم‌تر شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی بودجه مصر
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.