نزدیک به یک میلیون روهینگیا از میانمار در کمپ‌های پرازدحام در بنگلادش زندگی می کنند، از جمله ده ها هزار نفر که پس از سرکوب مرگبار ارتش میانمار در سال 2017 از کشور خود گریختند.

به گزارش جماران به نقل از رویترز، در سال 2022 حدود 200 نفر از اعضای جامعه مسلمانان  روهینگیا(مسلمانان میانمار) در دریا غرق شدند.

 آژانس پناهندگان سازمان ملل روز دوشنبه گفت: غرق شدن احتمالی قایقی با 180 سرنشین مسلمان روهینگیا، سال 2022 را به یکی از بدترین سال ها برای این جامعه تبدیل خواهد کرد. پناهجویان روهینگیا می‌کوشند از شرایط ناامیدکننده در کمپ های بنگلادش فرار کنند.

نزدیک به یک میلیون روهینگیا از میانمار در کمپ‌های پرازدحام در بنگلادش زندگی می کنند، از جمله ده ها هزار نفر که پس از سرکوب مرگبار ارتش میانمار در سال 2017 از کشور خود گریختند.

در میانمار - کشوری با اکثریت بودایی، بیشتر روهینگیاها از تابعیت محروم هستند و به عنوان مهاجران غیرقانونی از جنوب آسیا دیده می شوند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) اعلام کرد بیم آن دارد که قایقی که در اواخر نوامبر از بنگلادش حرکت خود را آغاز کرده بود، در دریا مفقود شده باشد و گمان می‌رود تمام 180 سرنشین آن از پای درآمده باشند.

این کمیساریا افزود این کشتی که امکان حرکت در دریا نداشت، ممکن است در اوایل دسامبر پیش از قطع تماس، ترک خورده باشد.

گفته می شود در سال جاری میلادی نزدیک به 200 روهینگیا در دریا کشته یا مفقود شده اند. بابر بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، گفت: «امیدواریم 180 فرد مفقود، هنوز در جایی زنده باشند».

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تخمین می زند که نزدیک به 900 روهینگیا در دریای آندامان و خلیج بنگال در سال 2013 و بیش از 700 نفر در سال 2014 کشته یا مفقود شده اند.

بلوچ درباره سال 2022 گفت: «یکی از بدترین سال‌ها برای افراد متوفی و مفقود پس از سال‌های 2013 و 2014.» او افزود تعداد افرادی که سعی در فرار داشتند به سطح پیش از همه گیری کووید-19 بازگشته است.

آمارها حکایت از آن دارد که این اعداد با ارقام سال 2020 برابری می‌کند؛ زمانی که بیش از 2 هزار و 400 نفر در گذرگاه های دریایی خطرناک با بیش از 200 کشته یا مفقود تلاش کردند به محلی مطلوب‌تر برسند..

گروه‌های حقوق بشر تخمین می‌زنند تعداد روهینگیاهایی که بنگلادش را با قایق ترک می‌کنند امسال نسبت به سال گذشته بیش از پنج برابر شده است.

روز گذشته سازمان ملل خواستار نجات پناهجویان «روهینگیایی» سرگردان در دریای آندامان شد. 

سازمان ملل متحد و شماری از سازمان‌های حقوق بشری روز جمعه از کشورهای جنوب آسیا خواستند تا ۱۹۰ پناهجوی روهینگیایی را که چند هفته است در یک قایق کوچک در دریای آندامان سرگردانند نجات دهند.

تصو می‌شود که اغلب سرنشینان این قایق مسلمانان روهینگیایی از میانمار هستند که به مدت پنج سال در اردوگاه‌های شلوغ پناهجویان در بنگلادش زندگی می‌کردند اما به‌دنبال زندگی بهتر در مالزی و اندونزی هستند.

آن‌ها پیام‌هایی را از طریق تلفن ماهواره‌ای برای خانواده‌هایشان ارسال کرده‌اند که وضعیت آن‌ها را ناامیدکننده توصیف می‌کند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرنشینان این قایق یک ماه است که در شرایط وخیم با غذا و آب ناکافی بدون هیچ گونه تلاش از سوی کشورهای منطقه برای کمک به نجات جان آن‌ها در دریا مانده‌اند.

این نهاد تاکید کرد که بسیاری از سرنشینان این قایق زنان و کودکان هستند و گزارش‌ها حاکی از مرگ ۲۰ نفر در طول سفر آن‌ها است.

در این بیانیه آمده است که همه کشورها مسئولیت دارند کسانی را که در قایق هستند نجات دهند و به آن‌ها اجازه دهند تا در راستای تعهدات قانونی و به نام بشریت به‌طور ایمن از قایق پیاده شوند.

مالزی و اندونزی هر دو داری جمعیت اکثریت مسلمان هستند اما گروه‌هایی که به دنبال پناهندگی در این دو کشور هستند در بدو ورود در خطر بازداشت قرار دارند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل طبق گزارش‌های تایید نشده گفت که این قایق در حال حاضر آب‌های شمال آچه در اندونزی قرار دارد.

بیش از ۷۰۰ هزار نفر از اقلیت روهینگیا از اوت ۲۰۱۷ همزمان با عملیات ارتش میانمار علیه آن‌ها از کشور گریختند و به بنگلادش پناه آوردند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.