وزارت دفاع روسیه از انتقال و عقب نشینی خط دفاعی این کشور در شهر خیرسون به سمت چپ رودخانه دنیپرو خبر داد.

به گزارش جماران به نقل از آناتولی، روسیه شکست بزرگ دیگری را در اوکراین متحمل شد. در پی آماده شدن ارتش اوکراین برای بازپس گیری شهر مهم «خرسون» وزیر دفاع این کشور به نیروهای روسی دستور عقب نشینی از این شهر را صادر کرد.

وزارت دفاع روسیه از انتقال و عقب نشینی خط دفاعی این کشور در شهر خیرسون به سمت چپ رودخانه دنیپرو خبر داد.

سرگئی سوروویکین، فرمانده نیروهای روسیه در اوکراین طی سخنانی در یک نشست که با حضور مقامات نظامی و به ریاست سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در مسکو برگزار شد، گفت: خط دفاعی نیروهای روسی در شهر خیرسون به سمت ساحل چپ رودخانه دنیپرو عقب نشینی می کنند.

وی ضمن ارزیابی آخرین تحولات جنگ اوکراین افزود: اخیرا توان رزمی نیروهای روسی در اوکراین افزایش یافته است. با کمک شهروندان و داوطلبان بسیج شده، توان رزمی و عددی یگان‌های نظامی بیشتر و تقویت شده است.

سوروویکین با اشاره به اینکه اوکراین تنها در ماه اکتبر بیش از 12 هزار سرباز خود را از دست دادند، گفت: آنها در این مدت 18 فروند هواپیمای جنگی، 12 فروند بالگرد، 6 سامانه پدافند هوایی زمین به هوا، بیش از 200 دستگاه تانک و بیش از 800 خودروی زرهی نیز را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه 115 هزار نفر از ساحل راست رودخانه دنیپرو در منطقه خیرسون تخلیه شدند، اوکراین را به انجام حملات علیه غیرنظامیان در این منطقه متهم کرد.

سروویکین با اشاره به اینکه نمی‌توان از غیرنظامیان و زیر ساخت‌های غیرنظامی در منطقه خیرسون حمایت لازم را انجام داد، گفت: نیروهای اوکراینی به شلیک توپخانه علیه سد کاخوا ادامه می‌دهند و این ممکن است خسارات قابل توجهی را به دلیل سیل در منطقه وارد کند. پیشنهاد می‌دهیم خط دفاعی را به سمت ساحل چپ رودخانه دنیپرو انتقال یابد.

شویگو این پیشنهاد را پذیرفت و به سربازان دستور داد از ساحل راست رودخانه دنیپرو به سمت ساحل چپ عقب نشینی کنند.

ارتش روسیه پیش از این در ماه سپتامبر مجبور به عقب‌نشینی از منطقه «خارکیف» در شمال شرق اوکراین شده بود. عقب‌نشینی نیروهای روسیه از خرسون ضربه دیگری به راهبرد مسکو در جنگ اوکراین محسوب می‌شود. 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ سپتامبر دستور بسیج حدود ۳۰۰ هزار نفر از اعضای ذخیره ارتش روسیه را صادر کرده بود. تخمین زده می‌شود که ده‌ها هزار نفر از این نیروها اکنون به جبهه‌های نبرد اعزام شده‌اند. 

خرسون که پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حدود ۲۸۰ هزار نفر جمعیت داشت تنها مرکز یکی از مناطق اوکراین بود که به تصرف نیروهای روسیه درآمده بود. خرسون همچنین یکی از چهار منطقه‌ای است که ولادیمیر پوتین شش هفته پیش الحاق آنها را به خاک روسیه اعلام کرد. 

رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این تاکید کرده بود که کشورش با استفاده از «همه ابزارها» از خاک خود دفاع خواهد کرد. این اظهارات نگرانی از استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین را افزایش داده بود. 

مقام‌های اوکراین با لحنی محتاطانه به صدور دستور عقب‌نشینی نیروهای ارتش روسیه از خرسون واکنش نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد کی‌یف احتمال می‌دهد که صدور دستور عقب‌نشینی نیروهای روس از خرسون بخشی از برنامه نظامی روسیه در نبرد با نیروهای اوکراینی باشد.

منطقه خرسون با توجه به همسایگی آن با شبه‌جزیره کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود ملحق کرد اهمیتی راهبردی در جنگ بین دو طرف دارد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز گذشته پس از برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره در کنفرانسی خبری به  جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: ما به مقابله با تجاوز روسیه به اوکراین ادامه خواهیم داد و رهبران هر دو حزب را پس از بازگشت از سفر خارجی‌ام به کاخ سفید دعوت خواهم کرد.

وی با اشاره به عقب نشینی نیروهای روسیه از خرسون گفت: دیدن عقب نشینی روسیه از خرسون یک روز پس از انتخابات قابل توجه است و می دانستیم که با مشکلات زیادی مواجه است.

بایدن ادامه داد: روس ها منتظر نتایج انتخابات میان دوره ای بودند تا خروج خود از خرسون را اعلام کنند. ما فرصتی خواهیم داشت تا در مورد گام های بعدی روسیه در نشست G-20 صحبت کنیم.

 

«مرگ مشکوک» یک مقام عالی‌رتبه منصوب مسکو در منطقه خرسون اوکراین

 خبرگزاری فرانسه به‌نقل از یکی از مقامات روسیه گزارش کرد که کیریل استرموسوف، معاون اداره منطقه خرسون روز چهارشنبه ۹ نوامبر جان خود را از دست داده است. 

جزئیات بیشتری از نحوه مرگ این گماشته عالیرتبه کرملین در حالی که کی‌یف عملیات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری این منطقه آغاز کرده منتشر نشده است. این احتمال وجود دارد که این مسئول عالیرتبه روسیه در منطقه اشغال‌شده خرسون «کشته» شده باشد.

سرگئی آکسیانوف، فرمانده نیروهای روسیه در شبه‌جزیره کریمه که آن را به خاک خود ضمیمه کرده در حساب تلگرامی خود از مرگ کیریل استرموسف با عنوان یک «تراژدی عظیم و فقدانی جبران ناپذیر» یاد کرده است.

رسانه‌های نزدیک به کرملین علت مرگ وی را تصادف جاده‌ای اعلام کرده‌اند. ولادیمیر سالدو، فرمانده اداری روسیه در مناطق اشغالی هم گفته : «با اندوه فراوان مرگ کیریل استرموسوف در منطقه خرسون...را که در نتیجه یک سانحه رانندگی اتفاق افتاد، اعلام می‌کنم.» 

این درحالیست که طی ماه‌های گذشته بسیاری از گماشته‌های مسکو هدف حملات بعضا مرگ‌بار قرار گرفته‌اند. کرملین انگشت اتهام را در اکثر موارد به سمت سرویس اطلاعاتی اوکراین نشانه رفته و کی‌یف را متهم می‌کند که پشت این حملات بوده است.

از زمان اشغال خرسون در اوایل ماه مارس گذشته توسط ارتش روسیه، کیریل استرموسوف همواره یکی از سخنگویان نیروهای «اشغال‌گر» بود و اغلب در رسانه‌های طرفدار کرملین از «عملیات نظامی» در اوکراین دفاع می‌کرد.

او طی روزهای اخیر بر لزوم تخلیه منطقه خرسون بعنوان تاکتیک مقابله با عملیات ضدحمله نیروهای اوکراینی تاکید کرده بود. رسانه‌های روسیه می‌گویند که کیریل استرموسوف در سال ۱۹۷۶ در منطقه دونتسک اوکراین، یکی دیگر از مناطقی که اخیرا توسط روسیه اشغال شده به‌دنیا آمده بود و  ۵ فرزند داشت. 

 

ولادیمیر پوتین در اجلاس سران گروه 20 در اندونزی شرکت نخواهد کرد

 

یک مقام اندونزیایی از عدم مشارکت رئیس‌جمهور روسیه در اجلاس سران گروه 20 در بالی خبر داد.

به گزارش رویترز، یک مقام دولت اندونزی روز پنجشنبه به رویترز گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست هفته آینده‌ی سران کشورهای گروه 20 (G20) در بالی شرکت نخواهد کرد.

جودی ماهاردی، سخنگوی وزیر هماهنگ کننده امور دریانوردی و سرمایه گذاری، گفت سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به نمایندگی از پوتین در این اجلاس حضور خواهد یافت.

او افزود رئیس جمهور روسیه قرار است به صورت مجازی در یکی از نشست های این اجلاس شرکت کند.

اندونزی به عنوان میزبان گروه 20 در برابر فشار کشورهای غربی و اوکراین برای پس گرفتن دعوت خود از پوتین از نشست سران گروه 20 و اخراج روسیه از این گروه به دلیل منازعه اوکراین مقاومت کرده و گفته است صلاحیت انجام این کار را بدون اجماع اعضا ندارد.

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفت که کشورش از حضور روسیه در این اجلاس استقبال می‌کند.

او گفت: «گروه 20 قرار نیست یک مجمع سیاسی باشد، بلکه به موضوع اقتصاد و توسعه می‌پردازد.»

اندونزی همچنین از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دعوت کرده است، اما او گفته است در صورت شرکت پوتین در آن حضور نخواهد داشت و انتظار می رود به صورت مجازی به آن بپیوندد.

قرار است تعدادی دیگر از رهبران جهان از جمله جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در اجلاس گروه 20 شرکت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.