انتقاد آشکار مودی از تهاجم روسیه تنها آخرین شکست برای پوتین است که نیروهایش در هفته های اخیر متحمل یک سری شکست های بزرگ در میدان نبرد شده اند.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان  به نظر می رسد نارندرا مودی، نخست وزیر هند مستقیماً حمله مسکو به اوکراین را رد کرده و به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که اکنون زمان جنگ نیست.

مودی در آخرین مورد از یک سری شکست‌ها برای رهبر روسیه، به او از لزوم «حرکت در مسیر صلح» گفت و اهمیت «دموکراسی، دیپلماسی و گفت‌وگو» را به او یادآور شد.

این اظهارات مودی در جریان یک دیدار رو در رو در روز جمعه در حاشیه یک نشست منطقه ای بیان شد و بر انزوای فزاینده روسیه در صحنه دیپلماتیک تاکید کرد. آنها تنها یک روز پس از آن آمدند که پوتین اذعان کرد که چین نیز درباره تهاجم «سوالات و نگرانی‌هایی» دارد

مودی در جریان اجلاس سازمان همکاری شانگهای در گفت‌وگو با پوتین گفت: «می‌دانم که عصر امروز جنگ نیست و ما بارها با شما تلفنی درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم که دموکراسی، دیپلماسی و گفت‌وگو همه چیزهایی هستند که جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی افزود: «ما قطعاً فرصتی خواهیم داشت تا در روزهای آینده درباره چگونگی حرکت در مسیر صلح گفتگو کنیم، همچنین فرصتی برای درک دیدگاه شما به دست خواهد آمد.»

پوتین در پاسخ به رهبر هند گفت که از نگرانی های خود آگاه است.

او گفت: "من از موضع شما در قبال درگیری در اوکراین و نگرانی های شما را می دانم. ما می خواهیم همه اینها هر چه زودتر پایان یابد."

انتقاد آشکار مودی از تهاجم روسیه تنها آخرین شکست برای پوتین است که نیروهایش در هفته های اخیر متحمل یک سری شکست های بزرگ در میدان نبرد شده اند. اوکراین مدعی است حدود 8000 کیلومتر مربع از قلمرو را بازپس گرفته است.

از نظر دیپلماتیک نیز به نظر می رسد مسکو در یک خط شکست قرار دارد و این موضوع با تبادل نظر در نشست سمرقند که رهبران روسیه، چین، هند، پاکستان، ایران و چهار کشور آسیای مرکزی را گرد هم می آورد، برجسته شده است.

به نظر می رسید که مسکو و پکن مایلند جبهه ای متحد در اجلاس برای مقابله با ایالات متحده و متحدانش ارائه دهند.

با این حال، نشانه‌هایی از تفرقه در مورد تهاجم روسیه ظاهر شده است، که باعث ناراحتی رهبران سرزمین‌های شوروی سابق در آسیای مرکزی شده است، زیرا نگران هستند که روسیه نیز بتواند به سرزمین آنها دست درازی کند.

هند و چین بزرگترین مشتریان نفت روسیه هستند و پیشنهادهایی که در روزهای گذشته هر دو نسبت به جنگ محفوظ بودند، مسکو را به فکر فرو برد.

پوتین پیش از این در نشست، پس از اعتراف به نگرانی های چین، گفت: «ما برای موقعیت متعادل دوستان چینی خود در خصوص بحران اوکراین ارزش زیادی قائل هستیم.»

دهلی نو، مانند پکن، روابط مستحکمی با مسکو دارد که قدمت آن به دوران جنگ سرد بازمی‌گردد و تاکنون تا حد زیادی از محکوم کردن تهاجم روسیه که بزرگترین تامین‌کننده تسلیحات هند است، خودداری کرده است.

در بیانیه ای که پس از نشست روز جمعه منتشر شد، وزارت امور خارجه هند گفت که گفتگوهای بین دو رهبر "همچنین به امنیت غذایی جهانی، امنیت انرژی و در دسترس بودن کودها در چارچوب چالش های ناشی از وضعیت ژئوپلیتیک فعلی مربوط می شود."

این وزارتخانه افزود: "آنها موافقت کردند که در تماس باشند."

این نشست در حالی برگزار می شود که گلوله باران شدید مناطقی در جنوب و شرق اوکراین که از نیروهای روسیه پس گرفته شده اند، ادامه دارد. مقامات اوکراینی اعلام کردند که حداقل 440 قبر را در یک محل دفن دسته جمعی در شهر ایزیوم در منطقه خارکف که اخیراً آزاد شده است، کشف کرده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.