اخیرا کتابی درمورد حضرت محمد(ص) با عنوان "محمد:داستان آخرین پیامبر" درآمریکا منتشرشده است.
نشریه "نورث جرسی" چاپ آمریکا روزگذشته درنقد این کتاب نوشت،کتابهای بسیاری درمورد زندگی پیامبراسلام تاکنون نوشته شده است.اما این بار"دیپیک چوپار" پزشک ونویسنده ی مشهور آمریکایی هندی تبار که پیش ازاین کتابهایی درمورد زندگی حضرت عیسی (ع) وبودا نوشته ،نویسنده این کتاب است. چوپارکه کتابهای بسیاری تاکنون درمورد روان درمانی نوشته ،درآمریکا به طبیب روحانی شهرت پیدا کرده است.
این کتاب را انتشارات "آون" در8 سپتامبر 2010 (17 شهریور 1389) به زبان انگلیسی ودر288 صفحه به چاپ رسانده وبه قیمت 12 دلار و99 سنت به فروش می رساند.
کتاب "محمد:داستان آخرین پیامبر" رمانی است براساس واقعیت که درمورد زندگی پیامبراست.
دراین کتاب چوپرا با بکارگیری راویان مختلف به روایت زندگی پسربچه یتیمی می پردازد که دریک جامعه بت پرست رشد می کند وبه مرحله ای می رسد که این جامعه را یکتا پرست می نماید.
ازبخش های کتاب می توان به موارد زیراشاره کرد:دوران کودکی محمد(ص) وزندگی با مادرتا سن شش سالگی.چرا که زمانی که او دراین سن بود،مادرایشان فوت می کند(پدروی نیز قبل ازتولد پیامبر ازدنیا رفته بود).بنابراین پیامبررا اقوامش بزرگ می کنند. بخش بعدی درمورد ازدواج وی با حضرت خدیجه،بیوه ثروتمندی است که ازاو صاحب چهار دخترودوپسرمی شود که انها درکودکی ازدنیا می روند.
سپس درسن 40 سالگی،درغارحرا،توسط جبرئیل زندگی وی دگرگون می شود.چوپرا می نویسد،مردی که عشق به خدای یکتا داشت،هنگامی به او وحی می رسد وحشت می کند.چون اوبا خودش فکرمی کند که این خطابی که شنیدم با من نبود.باید ازاینجا بروم.چون من چیزی نیستم،جزادمی مانند ادم های دیگر.
چوپرا درمقدمه کتاب می گوید که این نوع بیان ساده وطبیعی پیامبر باعث شگفتی اش شده وهمین نکته موجب نوشتن این کتاب شده است. بنابراین اوتصمیم گرفت تا همانطورکه پیش ازاین درمورد بودا و حضرت مسیح (ع) نوشته است،کتابی هم درمورد پیامبربنویسد تا مجموعه کتابهایش درمورد بنیان گذران ادیان جهانی را کامل کند.او درمقدمه نوشته که تلاش کرده است تا ویژگی های مشترک این سه شخصیت را پیدا کند.
چوپرا همچنین درمقدمه کتاب خود می نویسد،آنچه که درشخصیت پیامبر برایم جالب است،آن است که او ازطریق درون،جهان کهنه را نوساخت.او به من این دلگرمی را می دهد که هریک ازما می توانیم با کسب نوردرون خود به غیب دست پیدا کنیم.
اسلام درشرایطی آمد که بربریت درآن جامعه حاکم بود.پیامبرتوانست ان جامعه را به یک جامعه مدرن مبدل سازد.
چوپرا برای نوشتن رمان خود ازمنابع مسلمانان وغیرمسلمانان بهره برده است.اما نوشتن به گونه رمان موجب می شود تا کسانی که می خواهند براساس مستندات واقعی درمورد این کتاب بحث کنند،نتوانند این کاررا انجام دهند.
سبک نوشتن چوپرا درفصل های اولیه تلاش برای ایجاد کشش وجاذبه است،اما درفصل های بعدی سبک اوعجیب وغریب وتوهمی می شود واتفاقاتی رخ می دهد که علت آنها برای خواننده روشن نیست وناگهان پیامبربه مکه بازمی گردد وپس ازان ازدنیا می رود.
با این حال این کتاب ممکن است برای کسانی که علاقمند به اشنایی زندگی پیامبراز طریق یک اثردراماتیک باشند،جالب باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.