روسیه در حال تقویت واحدهای نظامی درگیر در خارکف است، زیرا در تلاش برای مقابله با پیشروی اوکراینی است که نیروهای کی یف را به لبه دو شهر مهم در منطقه برده است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان،نیروهای اوکراینی به حومه غربی کوپیانسک رسیده‌اند و پس از پیشروی بیش از 50 کیلومتری (31 مایلی) در قلمرو تحت کنترل روسیه از ابتدای هفته جاری، به سمت جنوب به سمت ایزیوم حمله کرده‌اند.

پیشروی رعد و برق صحنه را برای آنچه که به نظر می رسد یک رویارویی قریب الوقوع بر سر دو منطقه کلیدی است که از نظر هر دو طرف از نظر استراتژیک مهم است، آماده کرده است. روسیه در حال حاضر از کوپیانسک به عنوان مرکز راه آهن برای تامین مجدد نیروهای خود و ایزیوم به عنوان سکوی پرتاب برای حملات به سمت جنوب به منطقه دونتسک استفاده می کند.

فیلم‌های ویدئویی گرفته شده توسط روزنامه‌نگار نظامی روسی، یوگنی پودوبنی، هلیکوپترهای روسی را نشان می‌دهد که به منطقه می‌رسند و حداقل یکی در حال تخلیه یک خودروی زرهی است.

پادوبنی گزارش داد که ستاد ارتش روسیه از هلیکوپترهای Mi-26 برای تقویت واحدها در خارکف با افراد و خودروهای زرهی استفاده می کند و نیروهای ذخیره را هم در کوپیانسک و هم در ایزیوم مستقر می کند.

پادوبنی گفت: «هلیکوپترها در نقاط فرود در سراسر خط تماس در حال فرود هستند... نیروهای کمکی به توقف هر گونه پیشروی بیشتر رژیم کیف کمک خواهند کرد.

او در گزارشی بعدی گفت که کوپیانسک مورد آتش توپخانه نیروهای مسلح اوکراین قرار گرفته است و پل روی رودخانه اوسکیل در شهر به شدت آسیب دیده است.

پادوبنی گفت: «ذخایر ما در حال رسیدن به خط مقدم هستند. دفاع از کوپیانسک ادامه دارد.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه گفت که نیروهایش "بیش از 30 شهرک را در منطقه خارکف آزاد کرده و کنترل کرده‌اند."

زلنسکی در سخنرانی روزانه خود گفت: "اقدامات برای بررسی و ایمن سازی قلمرو در برخی از روستاهای منطقه ادامه دارد، ما به تدریج کنترل شهرک های جدید را در دست می گیریم - ما پرچم اوکراین و حفاظت از همه مردم خود را در همه جا باز می گردانیم."

صحنه های تخریب

پیشروی نیروهای اوکراینی هنگام بازپس گیری مناطقی از کنترل روسیه، صحنه های تخریب را گزارش کرده اند.

اوله سینیهوبوف، رئیس اداره نظامی منطقه خارکف، گفت که از مناطقی که اخیراً آزاد شده است بازدید کرده است، جایی که روس‌ها «زیرساخت‌ها و خانه‌های شکسته، غنائم و انبوهی از زباله‌ها را به جا گذاشته‌اند» و عکس‌هایی از این صحنه‌ها را در تلگرام منتشر کرده است.

سینیهوبوف گفت: "مردم بدون اغراق با سربازان ما با چشمانی اشکبار ملاقات کردند."

"البته ساکنان به کمک نیاز دارند. بیشتر روستاها برق و گاز ندارند. در آینده نزدیک آنها را بازسازی خواهیم کرد و کمک های بشردوستانه را خواهیم آورد."

وی گفت که رئیس یکی از روستاهای آزاد شده به ظن همکاری با نیروهای اشغالگر روسیه بازداشت شده است و به سایر همدستان هشدار داد که "هیچ خائنی از مسئولیت فرار نخواهد کرد."

سقوط روحیه

اوکراین می‌گوید برخی از نیروهای روسی به دلیل «تلفات قابل توجهی» که متحمل شده‌اند اکنون فرار می‌کنند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز جمعه اعلام کرد که دست کم 15 فرار از خدمت سربازی رخ داده است.

در این بیانیه آمده است که سربازان در تلاش برای ادغام در هنگام بازگشت به خاک روسیه، یونیفورم های خود را رها کرده و لباس های غیرنظامی پوشیده اند.

هفته گذشته جاه طلبانه ترین حملات زمینی توسط اوکراینی ها از زمان آغاز تهاجم روسیه توسط روسیه بوده است.

تصاویر ویدئویی و ماهواره‌ای که توسط سی‌ان‌ان مکان‌یابی شده است، نشان می‌دهد که این پیشرفت‌ها شامل حملات مستمر به پست‌های فرماندهی، انبارهای مهمات و ذخایر سوخت در پشت خط مقدم بوده است.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که نیروهای اوکراینی در حمله به خطوط تدارکاتی روسیه با هدف قطع و منزوی کردن نیروهای روسی در غرب رودخانه دنیپرو به موفقیت هایی دست یافته اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.