گازپروم روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که توافقنامه‌ای را امضا کرده است تا پرداخت‌های گاز به چین را به جای دلار به یوان و روبل تغییر دهد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان  این تغییر بخشی از فشار روسیه برای کاهش اتکای خود به دلار، یورو و سایر ارزهای سخت در سیستم بانکی و تجارت خود است - حرکتی که مسکو از زمانی که با تحریم‌های غرب در واکنش به تهاجم خود به اوکراین تحت فشار قرار گرفت، تسریع کرد.

روسیه روابط اقتصادی نزدیکتری را با چین و سایر کشورهای غیر غربی ایجاد کرده است، به ویژه به عنوان بازارهای جدید برای صادرات هیدروکربن حیاتی خود.

الکسی میلر، مدیر عامل گازپروم گفت که اجازه پرداخت به روبل روسیه و یوان چین برای گازپروم و شرکت ملی نفت چین که متعلق به دولت پکن است، "مفید متقابل" است.

او گفت: "این محاسبات را ساده می کند، به نمونه ای عالی برای سایر شرکت ها تبدیل می شود و انگیزه بیشتری برای توسعه اقتصاد ما می دهد."

گازپروم جزئیات بیشتری در مورد این طرح ارائه نکرد یا نگفت چه زمانی پرداخت ها از دلار به روبل و یوان تبدیل می شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  در اوایل سال جاری مشتریان اروپایی را مجبور کرد تا در صورت تمایل به دریافت گاز روسیه، حساب های بانکی روبلی خود را در گازپروم بانک باز کنند و به ارز روسیه پرداخت کنند. عرضه به برخی از شرکت ها و کشورهایی که از شروط این معامله سر باز زدند، قطع شد.

روسیه در آستانه حمله به چین، تمدید قرارداد 37.5 میلیارد دلاری خود را برای تامین گاز به چین امضا کرد.

این شرکت در اواخر سال 2019 شروع به پمپاژ گاز به چین از طریق خط لوله گاز سیبری به طول 3000 کیلومتر (1865 مایل) کرد. پوتین از این اقدام به عنوان یک "رویداد واقعی تاریخی، نه تنها برای بازار جهانی انرژی، بلکه مهمتر از همه برای ما، برای روسیه و چین" استقبال کرد.

شرکت انرژی «گازپروم» روسیه طی بیانیه‌ای از دیدار مجازی الکسی میلر، رئیس این شرکت با دای هولیانگ، رئیس شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین خبر داده و اعلام کرد که طرفین در این دیدار موافقت کردند دیگر در پرداخت‌های گازی از یوان و روبل استفاده کنند.

براساس این بیانیه، میلر و هولیانگ در این دیدار مجازی برای قرارداد بلدنمدت درباره انتقال گاز از خط لوله «قدرت بیبری» توافقات اضافی امضا کردند. طرفین همچنین توافق کردند تا استفاده از یوان و روبل برای پرداخت گاز انتقالی به چین را آغاز کنند.

​​​​​​​الکسی میلر در این خصوص تصریح کرد: این مکانیسم جدید یک راه‌حل قابل اعتماد و عملی است که به‌موقع راه‌اندازی شده و به سود دو طرف خواهد بود. معتقدم توافقات را تسهیل خواهد کرد، نمونه‌ای عالی برای سابر شرکت‌ها خواهد بود و به اقتصادهای ما رونق بیشتری خواهد بخشید.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ الکسی میلر مدیرعامل شرکت گازپروم گفته ایجاد امکان پرداخت به روبل روسیه و یوان چین، برای گازپروم و شرکت ملی نفت چین، سودمندی دوجانبه دارد. این توافق، محاسبات را ساده می کند و نمونه بسیار خوبی برای دیگر شرکت هاست و انگیزه اضافی برای توسعه کشورهایمان ایجاد می کند.

با اینکه گازپروم، سازوکار و جزئیات بیشتر این طرح یا زمان آغاز اجرای آن را اعلام نکرده، اما این تغییر روش دریافت گازبها، بخشی از سیاست کلی مسکو برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا، یورو یا دیگر ارزهای بین المللی در سامانه های بانکداری یا بازرگانی روسیه است که از هنگام اعمال تحریم های غرب در پی حمله به اوکراین، تشدید شده است.

روسیه برای صادرات هیدروکربن که برای اقتصادش اهمیت زیادی دارد، روابط نزدیک تر اقتصادی با چین و دیگر کشورهای غیرغربی به ویژه به عنوان بازارهای مصرف تازه برقرار کرده است.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در اوایل سال جاری (۲۰۲۲) از مصرف کنندگان اروپایی انرژی درخواست کرد در صورت تمایل به ادامه واردات گاز روسیه، با گشایش حساب های روبلی در گازپروم بانک، بهای گاز دریافتی را با پول رایج روسیه بپردازند و عرضه گاز به برخی شرکت ها و کشورهایی را که از اجرای این شرط خودداری کرده بودند، قطع شد.

 روسیه در آستانه حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) قراردادی ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری با چین برای افزایش صادرات گاز به این کشور همسایه امضا کرد. صادرات گاز روسیه به چین از اواخر ۲۰۱۹ از طریق "خط لوله گاز نیروی سیبری" به طول سه هزار کیلومتر آغاز شده و  پوتین از این طرح به عنوان رویدادی واقعا تاریخی نه تنها برای بازار انرژی جهان، بلکه فراتر از آن برای روسیه و چین، ستایش کرد.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری اینترفکس؛ کاخ کرملین اعلام کرد که عرضه کامل گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم یک تا هنگام لغو همه تحریم های غرب علیه مسکو در پی آغاز جنگ اوکراین، از سرگرفته نخواهد شد.

دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، تحریم های اتحادیه اروپا، انگلیس و کانادا علت اصلی ناتوانی روسیه برای صادرات کامل گاز از طریق این خط لوله اصلی دانست که گاز را از طریق سن پترزبورگ و دریای بالتیک به آلمان می رساند.

صادرات گاز روسیه به اروپا هنوز از طریق یک خط لوله دوره اتحاد شوروی که از اوکراین می گذرد و به رغم درگیری های نظامی، فعال باقی مانده و همچنین خط لوله سوث استریم که از خاک ترکیه می گذرد، ادامه دارد.

پسکوف افزود: آشکار است که زندگی شهروندان، بازرگانان و شرکت های اروپایی دشوارتر می شود و البته شهروندان عادی این کشورها پرسش های بیشتر و بیشتری از سران کشورهایشان خواهند کرد.

دمیتری مدودوف معاون شورای امنیت ملی این کشور، در پی اعلام روز یکشنبه اولاف شولتز صدراعظم آلمان برای درنظرگرفتن یک بسته کمکی ۶۵ میلیارد دلاری برای کاهش آسیب های ناشی از اوج گیری بهای انرژی شهروندان و کسب و کارها، برلین را متهم کرد که با حمایت از تحریم ها بر مسکو و عرضه تسلیحات به اوکراین، مانند دشمن روسیه اقدام می کند.

به گزارش خبرگزاری تاس؛ سخنگوی کاخ کرملین روز یکشنبه با بیان این سخنان که عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین طبق برنامه پیش می رود و به همه اهداف دست خواهد یافت، افزود: شرایط مسکو برای آتش بس تغییر نکرده و خواستار اجرای شرایط خود برای حل و فصل بحران اوکراین هستیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.